iss Skrevet 16. april 2008 #1 Skrevet 16. april 2008 Jenta vår har blitt 11 mnd gammel. Hun har frem til nå fått enten middagsglass, eller vår mat most i saus. Nå har hun blitt så flink til å spise selv. Ikke med skje, men putter maten i munn med hendene. Veldig flink er hun! Så den siste tiden har jeg skjært opp vår mat i terninger og biter slik at hun har spist middag på samme måte som hun spiser brødbiter. Dette er stor suksess og hun koser seg. Jeg hjelper henne med en skje ved siden av en gang i blant. Men da kommer mitt spm. Den middagen hun spiser blir jo veldig "tørr" på en måte, hun får jo ikke saus på maten når de er skjært i terninger. Gjør dette noe? All barnematen i glass og slikt er jo guffe med masse sasu?
annie79 Skrevet 16. april 2008 #2 Skrevet 16. april 2008 Hvis du lurer på om hun får i seg nok væske så har du nok et poeng, men er det ikke bare å fylle etter med vann da? :-)
iss Skrevet 16. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 16. april 2008 Hun drikker masse vann ved siden av måltidet, hvis det var det du tenkte på? Altså, jeg tror nok hun får i seg nok væske.
Susan Sto Helit Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Det er vel ikke noe proble hvis hun drikker masse vann i tillegg. Tror det at det er mye saus og lite klumper på glass er fordi det er lettest å venne barna til å spise, pluss at det er lettest å varme opp. Hvis hun vil spise biter av deres mat er jo det bare topp!
iss Skrevet 16. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 16. april 2008 Ja jeg synes det fungerer flott at hun vil spise vår mat! Hvis maten ikke passer , så får hun selvølgelig middagsglass. Men jeg ble så usikker for all barnematoppskrifter og slikt er jo på slik mat man moser i saus e.l. Idag skal hun få kyllingfilet i terninger, gulerøtter og pasta. Regner med at det faller i smak
Susan Sto Helit Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Når han spiser pasta eller andre ting av vår mat, så unngår som regel lillegutten sausen, så nødvendig er den nok ikke. Eneste "sausen" han spiser, er når vi har kokte grovhakkede tomater som pastasaus. (Da spiser han tomatklumpene.)
MarianneE Skrevet 17. april 2008 #7 Skrevet 17. april 2008 Skjønner hva du mener, for jeg har tenkt det samme. Her er vesla og 11 mnd og jeg prøver å gi henne vanlig middag de gangene det er noe hun kan spise. Middagsglassa er jo ofte "blaute" på en måte, men vår mat er jo ikke slik. Fikk et tips fra helsesøster om å ha over litt flytende melange e.l. for å få det mindre tørt.
iss Skrevet 17. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 17. april 2008 Men det vil vel bli fryktelig klissete og grisete??
Brukernavn Skrevet 17. april 2008 #9 Skrevet 17. april 2008 Jeg tenker som så, at dersom Skjønningen spiser av hjertens lyst UTEN saus, er det ingen vits i å ha på noe, for da er det jo tydelig at hun liker det sånn det er. Må i samme sleng få si at det er KJEMPELURT av dere at hun allerede nå spiser det meste av det dere spiser. Dere kommer til å få det SÅ mye enklere når hun blir større Hun kommer til å bli et sånt drømmebarn som spiser alt mulig
iss Skrevet 17. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 17. april 2008 *stolt mor* Ja det er morro å putte maten i munnen selv, til tross for at det også er morro å leke med den
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 17. april 2008 #11 Skrevet 17. april 2008 Da min yngste var liten brukte vi å ha en liten glasskål med saus, rømme eller lignende ved siden av, altså duppe. I begynnelsen da hun var 10-11 måneder viste vi henne at hun kunne duppe, og det tok 4 minutter før hun forstod at det var både gøy og godt. Da hadde hun valget. I begynnelsen tok vi altså hånden hennes/gaffelen med mat og dyppet i sausen. De små lærer fort, og det viste seg å være en suksess. Ellers så lærte hun ganske raskt å bruke gaffel å spise med. Litt gaffel og litt hånd. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå