Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #1 Del Skrevet 16. april 2008 Hei Jeg tenkte å prøve å spise glutenfri mat i en periode. Har en del mageproblemer. Skal også testes for cølliaki. Trenger noen tips! Hva kan jeg spise til frokost? Noen som har et tips på et godt glutenfritt brød? Hvor får man kjøpt slike brød? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skanky Skrevet 16. april 2008 #2 Del Skrevet 16. april 2008 Jeg har ikke glutenintoleranse så jeg har ingen konkrete tips, men ser at på store helsekostbutikker så har de mye brød, kjeks og frokostblandinger uten gluten. Hvis du bor i Bergen, så har Kinsarvik Fruktutsalg veldig mye glutenfri mat. Meny her har også en reol med glutenfri varer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #3 Del Skrevet 16. april 2008 Dersom du skal testes for cøliaki må du ikke spise glutenfritt i forkant. Det er viktikg fordi at testen da kan slå feil ut, og vise at du ikke har cøliaki selv om du har det, fordi tarmtottene da har vokst ut igjen. Les dette: http://www.helsenytt.no/artikler/coeliaki.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #4 Del Skrevet 16. april 2008 Dersom du skal testes for cøliaki må du ikke spise glutenfritt i forkant. Det er viktikg fordi at testen da kan slå feil ut, og vise at du ikke har cøliaki selv om du har det, fordi tarmtottene da har vokst ut igjen. Les dette: http://www.helsenytt.no/artikler/coeliaki.htm Oj, takker for tipset:) Bra du sa det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_poppel_* Skrevet 16. april 2008 #5 Del Skrevet 16. april 2008 Dersom du skal testes for cøliaki må du ikke spise glutenfritt i forkant. Det er viktikg fordi at testen da kan slå feil ut, og vise at du ikke har cøliaki selv om du har det, fordi tarmtottene da har vokst ut igjen. Les dette: http://www.helsenytt.no/artikler/coeliaki.htm hei! har cøliaki.. det er, i følge folk som kan dette, mer skadelig for folk med cøliaki å starte med glutenfritt, for så å gå tilbake på glutenholdig kost, enn å fortsette å spise mat med gluten fram til endelig resultat er klart... for å ta biopsi må du spise "normalt" i minimum 3 uker før testen( sånn var det hvertfall for en del år siden;) de siste årene har det kommet masse gode produkter på markedet. sjekk ut BeTo- produkter, finnes et bakeri (tror det er ved Tønsberg) som heter Fønix (nå ble jeg med ett usikker...) i følge en bekjent et veldig bra bakeri i Trondheim som har MYE glutenfritt, vet ikke mye om det men er visstnok sentralt i byen... butikker som ultra, meny osv er ofte flinke, rimi har gl.fritt brød, men det må man spørre om å få! helsekost, helios osv er også ofte flinke men også dyrere enn matbutikker. anbefaler å bake selv om det viser seg at du må spise glutenfritt, ikke vanskelig:) kolibri forlag har en god bok: glutenfri mat - godt og sunt 2 litt rotete dette her... lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_poppel_* Skrevet 16. april 2008 #6 Del Skrevet 16. april 2008 gikk litt kjapt.. sjekk ut ncf.no norsk cøliakiforbund sine sider si ifra om du trenger noen greie basisoppskrifter til brød, pizza ol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #7 Del Skrevet 16. april 2008 gikk litt kjapt.. sjekk ut ncf.no norsk cøliakiforbund sine sider si ifra om du trenger noen greie basisoppskrifter til brød, pizza ol Tusen takk! Hvis jeg får påvist cølliaki trenger jeg helt sikkert noen oppskrifter:) Skal ta en biopsi. Gruer meg, har hørt at det er ganske så ubehagelig! Hvordan er dine erfaringer med å ta biopsi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_poppel_* Skrevet 16. april 2008 #8 Del Skrevet 16. april 2008 biopsi er ikke veldig behagelig, men er kjapt gjennomført. får en bedøvende spray i munnen og så fører de et "rør" ned i halsen. de ser litt og tar en liten vevsprøve. jeg grudde meg på forhånd mer enn nødvendig. (jeg var egentlig bare takknemilg de ikke gikk inn andre veien;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå