Gå til innhold

Hvordan bli flink med penger?

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg er veldig dårlig med penger... Jeg kjøper mye, har sykt mye faste utgifter, og selv om jeg tjener bra så klarer jeg aldri å få begynt å spare. Grunnen til at jeg aldri blir helt raka fant er fordi jeg tjener såpass som jeg gjør, så sånn sett så ordner det seg alltid. Men det burde være mulig å klare å spare litt penger, og ha noen oppsparte midler på plass sånn at jeg f.eks. kunne hive meg med på en tur eller lignende helt spontant.

Jeg har alltid vært dårlig til å spare. Min far sa jeg var håpløs da jeg var liten, jeg brukte opp pengene med en gang jeg fikk dem mellom hendene, og som student var jeg konstant blakk.

Nå tjener jeg 450 000 og har lave boutgifter. Jeg venter barn, skal gifte meg, og ønsker å spare penger til en dag å bygge hus + ha en konto med noen penger klar dersom det skulle dukke opp noe.

Jeg er rett og slett nødt til å bli voksen og bli flinkere med penger nå! kan ikke leve sånn som jeg har gjort de siste årene lenger med mye shopping og festing hver helg :o

Men hvor begynner jeg? Jeg har som sagt sykt mye utgifter hver mnd. men hvordan er det egentlig mulig når jobben betaler både bredbånd og telefon? Jeg synes jeg var kjempeflink her, meldte meg ut av bokklubben, sa opp abonnement på et blad. men det er jo ikke akkurat sånne ting som er de største problemene heller.

Greia er vel at jeg ikke helt har peiling på hva jeg bruker alle pengene på. Jeg er glad i å shoppe, kjøper mye sminke og klær og hudpleie-ting. Jeg blir liksom aldri helt fornøyd med innredningen i huset så det blir stadig noe der også. 2 hunder som skal på dressurkurs, som har forsikringer, skal ha mat og utstyr (ok, men trenger de egentlig 17 halsbånd??? :ler:) ellers vet jeg jammen ikke.

Noen som har tips til meg hvordan jeg kan starte et nytt liv som økonomisk fornuftig, hvordan få begynt å lagt av penger hver mnd?

Jeg betaler regningene mine hver mnd altså, det er ikke sånn at det hoper seg opp og kommer inkasso og sånn. Men jeg føler selv jeg lever fra hånd til munn, og at jeg alltid er helt blakk den dagen lønninga kommer....

Hvor begynner jeg å ta tak i ting? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er to ting å gjøre:

- Ta deg sammen, kvinne! Ja, det er faktisk første bud. Du vet jo at du tullebruker penger, så stopp. Tenk gjennom om du virkelig trenger et 18. ende halsbånd til bikkja hver gang du skal til å åpne lommeboka. Det er snakk om prioriteringer, og hittil har du valgt "instant gratification".

- Sett av fast trekk fra lønnskonto til sparekonto. Gjerne 1250,- i måneden til en BSU-konto, så får du både gode renter og skattfradrag, men du kan godt spare noen kroner til i ei reise/luksuskasse.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Det er to ting å gjøre:

- Ta deg sammen, kvinne! Ja, det er faktisk første bud. Du vet jo at du tullebruker penger, så stopp. Tenk gjennom om du virkelig trenger et 18. ende halsbånd til bikkja hver gang du skal til å åpne lommeboka. Det er snakk om prioriteringer, og hittil har du valgt "instant gratification".

- Sett av fast trekk fra lønnskonto til sparekonto. Gjerne 1250,- i måneden til en BSU-konto, så får du både gode renter og skattfradrag, men du kan godt spare noen kroner til i ei reise/luksuskasse.

Haha ja! Jeg vet jo jeg må ta meg sammen :P

Nå har jeg satt over fast trekk til sparekonto + bsu hver mnd. så da gjelder det altså å klare å spare de pengene samt fortsatt ha penger igjen på konto før neste lønning.

Startet litt lavt (3500 kr), så får jeg heller øke beløpet etter hvert når jeg har kommet til det punktet at jeg har litt bedre kontroll.

Skrevet

Du sier du har sykt mye faste utgifter, samtidig som du sier du har lave boutgifter, og jobben betaler mobil og bredbånd. Hva er igjen da? Skaff deg oversikt over dette - antagelig er det studielån, billån, utgifter til bil, mat, strøm og forsikring, og det utgjør sikkert ikke "sykt mye" av lønna til deg og samboern din når du regner sammen ;) Vi har også slike utgifter (bor billig, men betaler bredbånd o.l), og det utgjør for oss 9 -12 000 pr mnd unntatt mat.

Da har man råd til å sette av en tusenlapp eller fler til sparing før man bruker resten på moro.

Gjest Lilleulv
Skrevet

ok 17 halsbånd er satt på spissen. men mye utstyr har de, jeg elsker å handle til de :) og det er unødvendig! så der kan jeg jo spare litt...

faste utgifter er vel studielån, forsikringer på bil, 2 hunder, innbo, strøm. og det er jammen ikke så mye. Jeg har noen sånne kreditt-regninger som irriterer meg. de går jo aldri nedover. så jeg lurer på om jeg bare skal få betalt ned de sånn at de blir helt borte. ellers så er det flere småbeløp, som hundeklubb, NITO og tro det eller ei - jeg har et fadderbarn som får 300 kr pr mnd :-D

men jeg bestiller mye fra nettet.. .:( også har jeg alltid en unnskyldning for ikke å spare da. f.eks. "Nå må jeg jo handle inn til babyen, så nå nytter det ikke å spare på en stund". eller: "denne mnd er det årsavgift + studielån så denne mnd får jeg i hvert fall ikke spart noe"...

Gjest Lilleulv
Skrevet

Sambo er forresten ikke så flink han heller. han har en tendens til å tenke lite økonomisk når han skal handle, og han lar regninger hope seg opp. I tillegg kjøper han "dupeditter" og "gadgets" når han måtte føle for det, og man må jo alltid ha det beste (les: dyreste). hehe. men han er aldri blakk da. han shopper jo ikke og bruker allikevel ikke penger som meg, og han tjener bra. så han har liksom alltid penger. han er sånn som plutselig finner tusenlapper i buksa, og pluselig har 20 000 på konto uten å vite det.. hehe.

eksen min var veldig fornuftig og flink med penger. jeg husker jeg var mye flinkere da jeg bodde med han. han masa jo litt på meg da :) men tror det var bra for meg.....

Sambo har forresten fått forbud mot å kjøpe flere fjernstyrte fly og ting før barnevogn og sånt er på plass :)

Skrevet

Betal inn en del ekstra på skatten, for de er jo umulig å bruke før du får de utbetalt igjen. Så setter du de pengene inn på en sperret konto, som du ikke har lov til å røre på så og så mange år. Og skatteetaten har bedre rente enn banken

Skrevet

Høres ut som om det står mer på selvkontroll enn noe annet. ;)

Først må du bli bevisst på hva du handler. Tror jeg ville laget et Excel-ark hvor du oppretter et ark for hvert av

Lønnskonto og sikkert Visa-kort til dette

Sparekonto(er)

Andre kontoer

Kredittkort (alle sammen)

PayPal eller andre betalingsløsninger

Lag kolonne for Inn på konto, Ut av konto, Sted for transaksjon (butikk, lønn fra firma etc), Dato og ikke minst HVA du kjøpte og HVORFOR.

En del nettbanker og kredittkortselskap har de fleste av disse kolonnene som standard oppsett for kontoen. Noen banker har til og med funksjon for "Skriv ut til Excel", som burde gjøre jobben ganske grei.

Og så er det bare å sette i gang og fylle ut. Begynn med april, og så mars. Så vet du hva du har brukt penger på de siste ukene. Og fortsett å fylle ut, enten hver dag eller en gang i uka. Det er sikkert DRIT kjedelig, men hey, hvis du bruker mindre penger, trenger du å bruke mindre tid på å fylle ut. ;) Poenget er å finne ut hva du faktisk bruker pengene på. Og ved å fylle ut hvorfor du brukte pengene til det, vil du kanskje kunne finne ut hvor stort behov du hadde for akkurat det kjøpet. Du må sette opp ark for alle "kanalene" dine, så du kan gjøre regnskap for alt. Husk å ta med rente på kredittkortene, det kan svi veldig, veldig fort...

Skrevet

Lag regnskap. Ta vare på kvitteringer, og skriv opp -alt- du bruker penger på.

Sett opp et regneark, og lag deg overskrifter som mat, sanitær, klær/sko/tilbehør, husholdning, osv. Så skriver du ned -alt- du kjøper i dette regnearket. Kjøper du en kiwi, så skriv ned ett stk kiwi, 3.33 kr. Da ser du nøyaktig hva du bruker penger på, samt at du blir mer bevisst at du faktisk bruker dem. Du trekker ikke bare kortet for så å glemme det hele, du må faktisk sette deg ned og skrive inn pengebeløpet etterpå.

Jeg har en kamerat som også klager over at han har så dårlig råd.. Så viste det seg at han kjøper en bok eller to i uken.. og et par filmer i måneden.. og "noen" cd'er.. og kaffe på 7-11 hver dag.. "Men det er jo bare" sa han om alt han kjøpte. Men poenget er at "bare" summerer opp til ganske store summer. "Bare" en bok til 100 kr i uken er jo 5200 på bøker i året.. Som han kunne spart om han lånte dem på biblioteket. En kaffe til "bare" 10 kr hver dag er 3650 kr på kaffe i året. Som han kunne spart seg om han drakk kaffe hjemme i stedet.

Lager du regnskap ser du alle "bare"'ne dine.

Når du har ført regnskap et par måneder ser du hva du faktisk trenger bruke penger på, og hvor mye som er "tull" (slikt du ikke trenger men bare har lyst på..). Da kan du sette av de pengene du ikke -må- ha til ting du faktisk trenger, føre dem rett inn på en sparekonto, som du ikke har kort til. Gjør dette automatisk i nettbanken. Så "ser" du ikke noe til disse pengene, de står bare på en konto som du ikke så lett har tilgang til (ikke noe bare trekke kortet).

Skrevet

Hehe - jeg kjenner igjen det med å ha en lite fornuftig samboer :ler: Min bruker gjerne alt han har til overs på duppedingser - heldigvis er han fornuftig nok til å spare bittelitt på BSU, blakker seg ikke i den grad at det går utover fellesutgiftene og tar ikke opp mer kredittlån enn han kan betale tilbake neste måned. Men jeg synes i perioder det er frustrerende fordi jeg er mer sparsommelig... Vi får på en måte ikke spart til noe felles prosjekt (bortsett fra litt til bolig, da, det er jo bra det). Samtidig kan jeg liksom ikke klage så lenge det ikke går utover min personlige økonomi. Det er nok den viktigste grunnen til at vi ikke har praktisert fullstendig felles økonomi her i huset ( i tillegg til at han røyker og prioriterer sigaretter og potetgull framfor mat når han begynner å bli blakk... :roll: og litt fordi jeg liker å holde på mine egne penger...).

Nok om det. Dere bør kanskje prøve å diskutere om dere kan sette av en fellespott til sparing; til barneting og bolig, og kanskje til ferie, en sikkerhetsbuffer etc. I såfall bør dere muligens også bli enige om dere skal spare like mye hver og ha en felleskonto eller spare på hver deres konti. Uansett er det bra for din egen del om du sparer selv om ikke han gjør det :)

Kredittkortgjelda ville jeg betalt ned med en gang om du har mulighet for det. Jeg har et vennepar som har samlet inntekt på over 800 000, som sliter med å betale ned et kredittlån på 30 000 (de har jo bolig- og studielån i tillegg, men ikke "over pipa") - det sier kanskje litt om slike lån...

Skrevet

Først litt ren og skjær missunnelse: Hva?! Du tjener bortimot en halv million kroner i året og allikevel er du blakk hver måned?! Er det mulig? Jeg tjener rundt 140.000 i året + halvt studielån og klarer å spare nesten 50.000 i året sånn ca.

Og så til dagens kloke ord: Man blir ikke rik av å tjene mye, man blir rik av å bruke lite.

Før var jeg veldig glad i å shoppe dilldall i butikker og på nettet, men jeg har lært meg tre ting som hjelper mot shoppesuget: 1. Ikke dra i butikker, 2. Tenk på miljøet, 3. Tenk minst fire ganger over hvorfor du trenger det produktet du står med i hendene og prøv å se for deg et liv uten.

Jeg har kommet så langt at jeg har begynt å få dårlig samvittighet når jeg kjøper meg et par bukser til 400 kr eller et par sko til 600. For jeg vet så godt at jeg ikke trenger det, i tillegg til at livskvaliteten min ikke synker om jeg lar være å kjøpe.

Bruk opp kosmetikk- og velværeprodukter før du kjøper nye.

Se for deg hva du kan kjøpe/hvor du kan reise/hva babyen kan få og lignende for for eksempel 5000 kr. Penger du vanligvis sløser bort på kaffe latte, hundeleker, en topp fra H&M, mascara osv.

Mannen din har shoppeforbud, du har ikke? Hmmmmm.......

Gjest Lilleulv
Skrevet
Betal inn en del ekstra på skatten, for de er jo umulig å bruke før du får de utbetalt igjen. Så setter du de pengene inn på en sperret konto, som du ikke har lov til å røre på så og så mange år. Og skatteetaten har bedre rente enn banken

Jeg fikk igjen 23000 i år da :-D uten å bevisst ha betalt inn for mye. Fikk igjen masse i fjor og husker jeg...

Gjest Lilleulv
Skrevet
Mannen din har shoppeforbud, du har ikke? Hmmmmm.......

hehe jo, mitt forbud er at jeg ikke får kjøpe mer til hundene :)

seriøst, dere har mye bra innspill her! føler meg faktisk litt gira på dette nå. og det med å føre opp hva jeg bruker tror jeg er svineaktig lurt. For jeg er nemlig også sånn at jeg kjøper bøker, cder, kaffe ute og diverse annet hver mnd som sikkert utgjør en del til sammen!!

Skrevet

I stedet for å fokusere på hva du ikke burde bruke penger på, så foreslår jeg at du fokuserer på hva du skal bruke penger på.

Sett opp et budsjett som inneholder det du mener er fornuftig pengebruk. Dropp alt annet.

Skrevet (endret)

Mange som kommer med gode råd her, ta vare på kvitteringer, sette opp budsjett og regnskap, osv, men min erfaring er at man ikke gidder til slutt. Det blir litt mye pes..

Sånn gjør vi det hos oss etter litt prøving frem og tilbake, og det funker veldig fint for oss:

Vi bruker skandiabanken som lett lar deg opprette raskt nye kontoer selv på nett og du kan overføre på et øyeblikk mellom kontiene over kontofon dersom det er nødvendig. Jeg har 5 kontoer:

1. Konto: Spare/bufferkonto. Bytt lønnskontoen til denne kontoen og ikke ha kort til. Litt pes da det må gjennom arbeidsgiver, men er egentlig ganske fort gjort. Da vil hele lønningen i utgangspunktet ligge på sparekonto.

2. Konto:Regningskonto Regn ut ganske presist hva dere har i faste utgifter per mnd, sett av penger til dette på en egen regningskonto med fast overføring mellom egne konto. Trekk automatisk med avtalegiro, så slipper du purregebyr, osv. Denne kontoen vil i praksis "drifte" seg selv. Denne kontoen har du heller ikke kort til.

3. Konto: Mat/husholdningskonto Denne kontoen har du kort til. Regn ut ca hvor mye dere ønsker å bruke på mat, bensin og andre småting som kafébesøk/bussbilletter/kino og overfør et fast beløp hver mnd. Ha gjerne denne kontoen felles med hvert deres kort. Vi overfører ca 3000 kr hver (har ikke bil), men dere har litt romsligere økonomi enn oss som er studenter, så dere bruker nok mer..

4. Konto: Din "kosekonto" Denne kontoen har du også kort til. Dette er kontoen bruker du om du vil kjøpe deg ekstra klær, sko, bytur eller noe spesielt. Bestem deg for en fornuftig sum som du overfører hver mnd.

5. Konto: BSU/fond/høyrente e.l. Denne konoen har begrensninger når det gjelder uttak, og er sparing på litt lengre sikt. Sett av faste trekk hver mnd fra lønnskontoen.

Resten av lønna di vil da ligge på spare/bufferkontoen som du ikke har kort til. Du kan likevel lett overføre dersom det er nødvendig, men da tenker du deg kanskje om 1 gang ekstra før du avgjør om du vil bruke pengene eller ikke.

Tips for å ikke bruke mye penger:

*Ikke gå i butikker som tidsfordriv.. Det du ikke vet at du trenger, trenger du ikke..Dersom du likevel går, la lommeboka bli igjen hjemme, ta heller med deg en 200-lapp til drikke/mat/buss/parkering. Hvis du virkelig finner noe du liker, så kan du dra tilbake senere med penger. Da får du litt lenger tenketid.

*Tenk miljø, bestem deg for å ikke kjøpe et nytt plagg på 6 mnd, med mindre du absolutt trenger det. (f.eks gravidklær :))

*Tenk miljø også på interiørfronten, bestem deg for å ikke kjøpe noe nytt på 12 mnd. Evt selg noe du allerede har på finn.no og bruk de pengene på det nye du ønsker deg.

*Sjekk om det går an å kjøpe ting brukt til en billigere penge.

*Ikke kjøp noe med mindre du virkelig har lyst på det. Er du på utkikk etter en kåpe, ikke kjøp før du har funnet den PERFEKTE. Ikke kjøp det som er "nesten perfekt". Bruk lenger tid på å lete, og handle mindre imens.

*Ikke kjøp ting du har 1000-vis av fra før. Nei, du trenger ikke et skjerf i hver fargetone, du trenger ikke ENDA en veske, ENDA et smykke, vær kritisk!

EDIT: Glemte et sparetips til:

*Skill mellom hverdag og helg. Man må ikke lage gourmetmåltid hver dag, eller ha roastbiff på maten på en onsdag. Bestem deg for et par rimelige (men sunne) middager i uka. (Fiskeboller, grøt, pasta, osv)

Endret av Bare Bea
Gjest Lilleulv
Skrevet

Bare Bea, du er flink!! :) jeg har også skandiabanken. Likte forslagene dine! jeg er av typen som stadig vekk kjøper en topp. Ser jeg en fin topp, så kjøper jeg den... jeg har så sykt mye topper. og allikevel skal jeg ut på shopping i dag. jeg må shoppe fordi jeg ikke har klær som passer til magen :) og det er jo greit nok, jeg hadde hatt god samvittighet hvis det bare ikke var for alle klærne jeg kjøpte forrige mnd som jeg ikke kan bruke :sjenert:

Skrevet
Bare Bea, du er flink!! :) jeg har også skandiabanken. Likte forslagene dine! jeg er av typen som stadig vekk kjøper en topp. Ser jeg en fin topp, så kjøper jeg den... jeg har så sykt mye topper. og allikevel skal jeg ut på shopping i dag. jeg må shoppe fordi jeg ikke har klær som passer til magen :) og det er jo greit nok, jeg hadde hatt god samvittighet hvis det bare ikke var for alle klærne jeg kjøpte forrige mnd som jeg ikke kan bruke :sjenert:

Jeg skjønner godt hva du mener, og jeg for meg har løsningen blitt å ikke kjøpe nye klær oftere enn hver 6. mnd ca. Da dekkes både sommer og vinter-halvåret. Da rydder jeg skapet, kaster/gir bort det jeg ikke bruker og så skriver jeg ned det jeg faktisk trenger, og kjøper inn etterhvert som jeg finner noe jeg liker. Som regel står det en 4-6 plagg/ting på lista, og jeg bruker tid på å finne "det rette", og blir mer kritisk, fordi jeg f.eks har bestemt meg for å kun kjøpe 1 nytt skjørt denne sommeren, da må det skjørtet være j.. fint for å si det sånn.. Men det er klart, innimellom kjøper jeg meg noe nytt på impuls jeg og, men jeg har blitt mer kritisk etter at jeg begynte å gå gjennom skapet så ofte.

Jeg har en veldig svakhet for kjoler, og hver gang jeg skal i et eller annet selskap kjøper jeg meg ny kjole. Nå sjekker jeg skapet en gang til for å sjekke om jeg virkelig ikke har noe jeg kan bruke. Som regel har jeg jo det.. :sjenert:

Huff, dette ansvarsfulle voksenlivet er slitsomt.. :ler:

Gjest Lilleulv
Skrevet

:-D det skal være sikkert!! Dette kommer til å bli hardt, men kjæresten min kommer til å elske det. For han spyr av alle klærne mine tror jeg.... Og dersom jeg skal følge din metode, så må jeg rett og slett rydde i dem, og legge bort noe for å få oversikt + kun kjøpe inn hver 6. mnd. Jeg liker ideen!

Skrevet

Det viktigste rådet er allerede sagt, ikke gå i butikker! Da blir man heller ikke fristet. Dersom man heller ikke leser ukeblader blir man heller ikke "tipset" om gode nettbutikker. Si opp "medlemskapet" i div postordre/netthandlre.

Skrevet
:-D det skal være sikkert!! Dette kommer til å bli hardt, men kjæresten min kommer til å elske det. For han spyr av alle klærne mine tror jeg.... Og dersom jeg skal følge din metode, så må jeg rett og slett rydde i dem, og legge bort noe for å få oversikt + kun kjøpe inn hver 6. mnd. Jeg liker ideen!

Lykke til med sparing og baby i alle fall! :klemmer:

*litt misunnelig på beibi-i-magen-situasjonen din*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...