Gjest tullianne Skrevet 15. april 2008 #1 Del Skrevet 15. april 2008 Jeg bestilte en vare på internett fra USA, en CD-rom med software, verdt 298 dollar, dvs ca 1500 kroner. Regnet da med at jeg måtte fortolle denne og betale 25% moms. Men nå har jeg fått pakken i postkassen, uten noen beskjed om at den må fortolles. Kommer det beskjed senere, eller er det meningen at jeg selv må ta kontakt med Tollvesenet og si i fra om at jeg har importert denne varen, eller....??? Har lest litt på toll.no men uten å bli særlig klokere av den grunn, synes der står veldig dårlig forklart. Har også lest litt hva andre her på forumet har skrevet, uten å bli klok av det heller. Noen har som meg fått pakken i posten uten noen beskjed ang fortolling, andre har fått pakken først og faktura på moms senere, atter andre har fått pakken med stempel/brev om at den må fortolles får den kan åpnes, og atter atter andre har fått brev om at pakken må fortolles før den kan hentes ut på Posten. :klø: Så er det noen her som VET hvordan dette foregår??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2008 #2 Del Skrevet 15. april 2008 Hvis du HAR pakken, så slapp du unna tollen denne gang. Jeg handler MASSE fra USA, og har opplevd flere ganger å få pakken rett i postkassen uten at den har blitt tollpliktig. Selv om selgeren har skrevet en sum som egentlig skal fortolles utenpå pakken. Tollerne gidder tydligvis ikke sjekke alle pakkene så nøye. Flaks for oss det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Imsdal Skrevet 16. april 2008 #3 Del Skrevet 16. april 2008 Må man betale toll på cd'er da? Tollvesenet De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, cd- og dvd-plater er tollfrie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #4 Del Skrevet 16. april 2008 ^Nei, det meste er tollfritt, men moms blir noe helt annet. TS: Det ser ut som om du har sluppet unna Tolldirektorates klamme hender denne gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tullianne Skrevet 16. april 2008 #5 Del Skrevet 16. april 2008 OK, satser på at jeg slapp unna denne gangen da, 375 kroner spart er ikke meg imot (Kanskje en av få tilfeller hvor det er BRA at en offentlig instans ikke gjør jobben sin? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yummy_Mummy Skrevet 17. april 2008 #6 Del Skrevet 17. april 2008 Men det meste av software kan da vel lastes ned når du bestiller? Så kan du heller brenne en CD selv. Da slipper du å fortolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2008 #7 Del Skrevet 17. april 2008 Noen transportører fortoller varen og sender deg regning etterpå, så du kan fortsatt få regning på momsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå