Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tok den siste p-sprøyten i slutten av desember, men har fremdeles ikke fått mensen... Hvor lang tid tok det med dere?

Har vært kvalm i ca 6uker nå, er svimmel inni mellom, har vondt i hodet og hadde en pitte liten blødning rett før jeg begynte å bli kvalm.. Var til legen etter ca 2uker med kvalme, hun tok blodprøve, men var ikke gravid.. Vil en blodprøve vise tidligere enn en hjemmeprøve? Eller kan det hende at jeg tok blodprøve for tidlig rett og slett?

Og hjemmeprøvene skal vel tas 2-3 dager før mens, men siden jeg ikke har hatt det på 1,5år så blir det jo litt vanskelig å beregne ;)

Endret av Aftensol
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg sluttet også med p-sprøyten i slutten av desember, og har ikke fått tilbake mensen. Eggløsning kommer jo først, så.. Ikke godt å vite uten å ta en test innimellom, men kan fort bli dyrt i lengden hvis man skal gjøre det.

Litt kjipt at det tar så lang tid, 3 mnd, 6 mnd, 1 år, hvem vet, men vi får smøre oss med tålmodighet.

Skrevet

Jeg husker ikke helt konkret hvor lang tid det tok for meg å få mensn tilbake, men jeg husker at det tok veldig lang tid. Mye lengre enn 4 mnd... Det sies at det kan ta opp til 2 år å bli gravid etter p-sprøyte, og for vennina mi stemte dette. Det tok henne ganske nøyaktig 2 år å bli gravid... Tror desverre dere burde smøre dere med en god porsjon med tålmodighet.

Skrevet

Ikke for å ødelegge, men det tok meg 15 måneder å få mensen tilbake.

Vil ikke anbefale P-sprøyte for de som kan komme til å planlegge barn.

Skrevet

Tok meg et år å få tilbake mensen, og da gikk det mnd i mellom. To faktisk nesten to år før jeg fik jevn mens igjen. Synd det tar så lang tid å komme i rute igjen......

Hvis du fortsatt er usikker kan du jo ringe fastlegen din å høre om du bør teste deg igjen, men det er godt mulig at den ikke kommer på en stund enda.

Skrevet

Jeg tok siste p-sprøyte i september. Har fortsatt ikke fått mensen. Altså 7 mnd. Ser på de andre som svarer her at dette tar tid.

Skrevet

Joiner de andre svarene her, tok meg mer enn et halvt år å få mensen tilbake etter 5 år på p-sprøyte, og noen måneder til før den var regelmessig..

Så du må nok bare være tålmodig :sukk:

Skrevet

I følge felleskatalogen er gjennomsnittet 11 måneder, så ting tar tid.

Skrevet

For meg tok det vel ca. et år, heldigvis slutta jeg lenge før vi begynte å prøve.

Til dere som lurer: Det er kjempelurt å begynne å tempe + holde øye med skjedesekretet. Da kan dere se om eggløsningen kommer, og vil altså oppdage det hvis dere blir gravide uten å ha hatt mensen. Dessuten slipper dere masse stress/luring. Virkelig et gulltips!

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet
For meg tok det vel ca. et år, heldigvis slutta jeg lenge før vi begynte å prøve.

Til dere som lurer: Det er kjempelurt å begynne å tempe + holde øye med skjedesekretet. Da kan dere se om eggløsningen kommer, og vil altså oppdage det hvis dere blir gravide uten å ha hatt mensen. Dessuten slipper dere masse stress/luring. Virkelig et gulltips!

Slenger meg på her jeg også.. Sluttet også med p-sprøyte for ca 4mnd siden, men tror jeg har fått eggløsning, men er ikke helt sikker... Hvordan ser det ut? Gjennomsiktig og, vel rett og slett litt slimete? Ikke sånn som vanlig utflod...

Skrevet

Jeg har fått tilbake eggløsning og mens med det samme begge gangene jeg har slutta på p-sprøyta.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Nå har jeg en glad nyhet. Jeg fikk tilbake mensen i går! Litt under 5 mnd gikk det da, altså. Det var jeg som skrev innlegg nr 2, forresten.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok siste sprøyte i mai 2007. Januar 2008 kom første eggløsning og etter det har syklusene vært på 28 dager :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og min kjære har nettopp bestemt oss for å prøve å få oss et lite knøtt. :)

Vi hadde egentlig bestemt oss for at vi ikke skulle ha barn, men så ombestemte vi oss...

Men så er det det da, at jeg tok siste p-sprøyte for bare to mnd siden. Så det tar jo minst en mnd til før "den offisielle" virkningen av den går ut. Og så spørs det hvor hardt dette sitter i kroppen min. Jeg hadde en gang et opphold på fire mnd uten p-sprøyte, og på den tida fikk jeg ikke tilbake mensen. Og med andres erfaringer i bakhodet så ser jeg for meg en lang ventetid. Altfor lang... Jeg fyller 33 senere i år, og føler vel litt at klokka tikker veldig fort.

Finnes det noe man kan gjøre for å "reversere" virkningen av sprøyta? Kan man f.eks. få hormoner hos legen?

Gjest Gjest
Skrevet

Hei. :)

Tror ikke man kan reverese virkningen av p-sprøyte, men jeg har hørt at det er noen som har fått p-piller, begynt på det, og så sluttet, for å få en blødning (falsk blir det vel da). Det for å se om det kan gi kroppen et lite spark til å komme i gang. Om det funker for alle, det kan jeg ikke svare på. Tror egentlig bare man må være tålmodig og forberedt på at det kan ta tid. Jeg trodde det skulle gå lang tid før jeg fikk mensen tilbake, men det gikk 5 mnd, eller litt mindre. Det skal være sagt at jeg hadde regelmessig syklus, så det kan ha vært fordelaktig.

Lykke til. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er bare så fryktelig utålmodig. Har fortsatt virkningen av forrige p-sprøyte i kroppen, og er allerede fristet til å handle babytøy! Altså, hallo! Hvor travelt går det an å ha det?

Jeg kjøper jo selvsagt verken babytøy eller annet utstyr, for det er jo ingen garanti for at jeg blir gravid i det hele tatt. Men lysten er der...

Hvorfor svikter prevensjonen kun på dem som ikke vil ha barn? Prevensjonen kunne da mye heller svikte på oss som lengter etter å bli gravide. Det hadde vært mye mer hensiktsmessig!

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, du sier noe der. Samme greien som at de som ikke vil ha barn, blir gravid, mens andre som vil ha barn sliter lenge. Du får prøve å kose deg uansett, nyte sommeren, gjøre ting som gjør deg glad, prøve å ikke tenke så mye på det hele tiden, lettere sagt enn gjort, kanskje.

Skrevet

Tok siste sprøyte i slutten av sept 07. Fikk mensen igjen i slutten av mars. Har siden hatt den 3 ganger, men da veldig lite, gjerne bare en dag og to. Har tidligere hatt regelmessig og kraftig mens, så kanskje det kan ha noe å si. Er ihvertfall veldig spent på om det skjer noe snart :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei.

Jeg har skrevet her tidligere. Fikk igjen mensen 18. mai. Det varte i noen dager. I går begynte jeg å blø igjen. Omtrent nå jeg trodde jeg skulle få EL, men så fikk jeg heller blødninger. Er det fordi kroppen ikke er helt i lage enda? Trenger litt tid på seg?

Takk.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei.

Jeg har skrevet her tidligere. Fikk igjen mensen 18. mai. Det varte i noen dager. I går begynte jeg å blø igjen. Omtrent nå jeg trodde jeg skulle få EL, men så fikk jeg heller blødninger. Er det fordi kroppen ikke er helt i lage enda? Trenger litt tid på seg?

Takk.

Jepp, p-sprøyter gjør rare ting med kroppen!

Før jeg begynte på sprøyta advarte legen meg om at mensen kunne gå skikkelig bananas. Noen kan fortsette å ha mensen mens de bruker sprøyta, mens andre må vente i to år etter siste sprøyte før de får mensen tilbake. Blant de som beholder mensen under sprøyta kan de risikere å få mensen med helt merkelige og uregelmessige mellomrom. Kan sikkert være sånn når man får mensen i retur etter et opphold også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...