Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen ekle tips for å få ned kaloriinntaket i hverdagen?

Uten å måtte gjøre en helomvendig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikke (grønn) te når man er sugen på noe

Spise havregrøt til frokost/lunch (Veldig kalorifattig)

Erstatte sjokolade med frukt

Skrive handleliste og holde seg til den

Snacke på grønnsaker

Kjøp en god blender og lag smoothies!

Drikke brus kun i helgene

Litt godteri en gang i uken

Ta med matpakke i stedet for å kjøpe noe usunt i kantina på jobb

Lavkalori-kako tar knekken på sjokoladesug

Skrevet

Hvis du ikke har gjort det allerede, så er jo et veldig enkelt tips å kjøpe lett/mager-varianter av det du spiser (hvis det finnes). Husk at mye av det som er merket med "lett" ikke nødvendigvis er slankemat, men hvis du absolutt MÅ ha majones, ost og potetsalat så sparer du iallefall bittelitt kalorier på å kjøpe de magrere versjonene.

Bytt ut alt som er laget hovedsakelig av hvetemel til fullkornsvarianter. Tror ikke det har så mye å si for kalori-innholdet, men det er sunnere og gir større metthetsfølelse.

Ikke handle mat når du er sulten. Skriv en liste før du går på butikken som du holder deg til.

Bruk små middagstallerkener for bedre porsjonskontroll, og la grønnsakene fylle halve tallerkenen.

Skrevet
Drikke (grønn) te når man er sugen på noe

Spise havregrøt til frokost/lunch (Veldig kalorifattig)

Erstatte sjokolade med frukt

Skrive handleliste og holde seg til den

Snacke på grønnsaker

Kjøp en god blender og lag smoothies!

Drikke brus kun i helgene

Litt godteri en gang i uken

Ta med matpakke i stedet for å kjøpe noe usunt i kantina på jobb

Lavkalori-kako tar knekken på sjokoladesug

Jeg tenkte på når du sier "Drikke brus kun i helgene" at pepsi max har jo så og si NULL kalorier, og kan jo derfor ikke være så ille?

Skrevet
Jeg tenkte på når du sier "Drikke brus kun i helgene" at pepsi max har jo så og si NULL kalorier, og kan jo derfor ikke være så ille?

Vann er sunnere og bedre ;) Dessuten mener noen at kunstig søtning gir økt apetitt og søthunger.

Skrevet

Drikk rikelig med vann til måltidene, gjerne en halv liter. Vannet gjør både at man føler seg mett fortere og at opptaket av kalorier blir lavere.

Skrevet

det er vere å få i seg for mye av søtningsstoffer enn det er å få i seg en like stor mengde med sukkerholdig brus...

det har jeg hørt

Skrevet
Drikk rikelig med vann til måltidene, gjerne en halv liter. Vannet gjør både at man føler seg mett fortere og at opptaket av kalorier blir lavere.

Du mener at vann gjør at man føler seg raskere mett og derfor får man i seg mindre kalorier, eller påstår du at vanninntaket i seg selv hemmer opptak av kalorier?

Skrevet

og siden det bare er vann så er man sulten igjen etter en halvtime... og flyr på do hvert tiende minutt i en time etter det.. har prøvd det opplegget der ja;)

Skrevet
og siden det bare er vann så er man sulten igjen etter en halvtime... og flyr på do hvert tiende minutt i en time etter det.. har prøvd det opplegget der ja;)

Vel, det funker sikkert på noen. Vi er ikke like, så vi får luke ut de tipsene som passer oss, det er ingen grunnn til å droppe å skrive det her hvis det fungerer for deg ;)

Har noen flere tips:

Nutrilettbar er en glimrende erstatning for sjokolade

Porjonskontroll til middag er et av mine største problemer - men det er enklere hvis jeg drikker en kopp te først, så jeg ikke er så skrubbsulten når jeg forsyner meg.

Det finnes kjempegode desserter som ikke er direkte kaloribomber. (Fruktsalat med vaniljekesam, gelè, sorbet...)

Skrevet

Jeg synes vanndrikking er et bra tips! For min del gir det meg noe jeg kan sitte og supe i meg foran tv/pc, noe som har hjulpet på det at jeg tidligere pleide å hive i meg snacks. Og det at kroppen blir så hydrert at man må på do ofte, er vel ikke så ille? Hørt det skal være bra jeg, at urinen skal være lys og ikke mørkegul osv. At det av og til kan være litt upraktisk er en annen ting.. og metthetsfølelsen er ikke så stor at det er en måltidserstatter eller noe, men det fyller deg litt opp.

Proteinpulver har også hjulpet en del på å kutte ned kaloriene mine, særlig siden min største last tidligere var Litago og sjokolademilkshake og at jeg har funnet en proteinshake (Protein Delite) som smaker bedre enn det!

Skrevet
Jeg synes vanndrikking er et bra tips! For min del gir det meg noe jeg kan sitte og supe i meg foran tv/pc, noe som har hjulpet på det at jeg tidligere pleide å hive i meg snacks. Og det at kroppen blir så hydrert at man må på do ofte, er vel ikke så ille? Hørt det skal være bra jeg, at urinen skal være lys og ikke mørkegul osv. At det av og til kan være litt upraktisk er en annen ting.. og metthetsfølelsen er ikke så stor at det er en måltidserstatter eller noe, men det fyller deg litt opp.

Proteinpulver har også hjulpet en del på å kutte ned kaloriene mine, særlig siden min største last tidligere var Litago og sjokolademilkshake og at jeg har funnet en proteinshake (Protein Delite) som smaker bedre enn det!

Overdreven vanndrikking kan slite på nyrene. Om du tyller i deg store mengder vann, så må nyrene gå på full pinne konstant. Og det er ikke bra.

Skrevet

At noen foretrekker å drikke vann i forhold til måltider fordi det gir økt metthetsfølelse for dem er greit nok, men å påstå at det hemmer kroppens opptak av kalorier er en påstand jeg gjerne skulle likt å se dokumentasjon på.

(men det er jo mulig at det ikke var det gjest mente)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg har skrevet en generell handleliste som kan være et fint utgangspunkt til et sunnere kosthold.

Handleliste

Skrev den en gang på forumet også, men det er jo umulig å finne tilbake til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...