Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom du som økonomistudent eller i en økonomisk relatert jobb skulle regne ut markedsverdien til X, hvordan ville du så ha gått frem?

Selvsagt vil jeg finne ut av dette selv - men det hadde hjulpet grådig med innspill :-)

Jeg tar imot alt av tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Markedsverdien til en vare er rett og slett det kundene i markedet er villig til å gi for varen. Nå skal jeg ikke si at jeg vet hvordan jeg regner det ut, men jeg tror det er lettere å finne ut i et marked med tilnærmet full konkurranse.

Dvs at hvis "alle" tilbyderne selger varen sin til 15 kr er dette markedsprisen. Setter en av produsentene opp prisen til 16 kr. vil han miste alle kundene fordi de kan få den samme varen til 15 kr fra en annen produsent.

Uff, jeg var visst ikke noe flink til å forklare her, men håper du skjønte poenget.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Markedsverdien til en vare er rett og slett det kundene i markedet er villig til å gi for varen. Nå skal jeg ikke si at jeg vet hvordan jeg regner det ut, men jeg tror det er lettere å finne ut i et marked med tilnærmet full konkurranse.

Dvs at hvis "alle" tilbyderne selger varen sin til 15 kr er dette markedsprisen. Setter en av produsentene opp prisen til 16 kr. vil han miste alle kundene fordi de kan få den samme varen til 15 kr fra en annen produsent.

Uff, jeg var visst ikke noe flink til å forklare her, men håper du skjønte poenget.

Dette er riktig. Markedsverdi er ikke noe man kan regne ut. Markedsverdi kan også være det høystbydene er villig til å betale i en auksjon :)

Skrevet

All right, takk!

Betyr det at markedsverdi kan beregnes ut fra prognoser - og at en parts forslag til markedsverdi ikke nødvendigvis stemmer med en annen parts forslag/prognose?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
All right, takk!

Betyr det at markedsverdi kan beregnes ut fra prognoser - og at en parts forslag til markedsverdi ikke nødvendigvis stemmer med en annen parts forslag/prognose?

Ja, det kan jo være at prognosene ikke stemmer. Bare se på boligmarkedet f.eks.

Skrevet

Vet du og dere tilfeldigvis hvorfor boligmarkedsprognosene ikke stemte? Hva var det som gikk galt? Var det noe som ikke ble tattt med i betraktning i prognosene, i så fall hva?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Vet du og dere tilfeldigvis hvorfor boligmarkedsprognosene ikke stemte? Hva var det som gikk galt? Var det noe som ikke ble tattt med i betraktning i prognosene, i så fall hva?

Nei, akkuratt det har jeg ikke satt meg så veldig inn i. Jeg snakker bare generelt jeg nå. Når ulike eksperter spår helt motstridende utfall må nødvendigvis noen ta feil.

Skrevet

Markedsprisen på et produkt kan ikke beregnes ved hjelp av prognoser, dette er fordi en slik prognose krever all informasjon. Ingen boligmegler sitter på all informasjon så følgelig så er hans prognose for boligprisene bare ren gjetning i verste fall og kvalifisert gjetning i beste fall.

Vet du og dere tilfeldigvis hvorfor boligmarkedsprognosene ikke stemte?

Meglernes boligmarkedsprognoser stemte ikke fordi de ikke hadde all informasjon og fordi ønsketenkningen om et fortsatt stigende marked var for gøy

Hva var det som gikk galt?

Ingenting gikk galt. Det som skjedde var at bolig kjøperne hadde overbevist seg selv om at markedetsprisen måtte falle.

Var det noe som ikke ble tattt med i betraktning i prognosene, i så fall hva?

Det som ikke ble tatt med i prognosene til eiendomsmeglerene var alle tegne i tiden som tydet på at markedsprisen måtte ned.

Skrevet
Markedsprisen på et produkt kan ikke beregnes ved hjelp av prognoser, dette er fordi en slik prognose krever all informasjon.

Markedspriser på ulike typer varer/prisrevideringer kan beregnes ved hjelp av prognoser?

Hva ellers mener du skal bestemme markedspris (bortsett fra hva kjøper er villig til å betale)?

Skrevet
Markedspriser på ulike typer varer/prisrevideringer kan beregnes ved hjelp av prognoser?

Hva ellers mener du skal bestemme markedspris (bortsett fra hva kjøper er villig til å betale)?

Det som bestemmer markedsprisen på et produkt er min og din villighet til å kjøpe produktet, min og din villighet og ingenting annet.

En prognose er hva selger tror at markedsprisen kommer til å være basert på den informasjonen han sitter på. Hadde han sittet på all informasjon så hadde ikke han trengt å være selger.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Prognoser brukes imidlertid til å beregne antatt markedsverdi.

Skrevet

Casey , er dette til skolen , eller noe `?

Skrevet

Helt riktig at markedsverdier er å finne i markedet og at man ikke vil kunne regne ut denne. Men likevel sitter det mange rundt om kring og gjør beregninger rundt dette. Noen ganger treffer de andre ganger ikke, men de prøver nå likevel å regne ut en tenkt markedspris.

En metode er jo å se på omsetning av liknende vare og korrigere for ulikhetene. Feks at hvis naboleiligheten som har nyoppusset bad og bedre utsikt men ellers er lik din tenker man seg at man får mindre for din.

En annen måte som mye brukes er å beregne nåverdien av framtidig kontantstrøm. Feks ved kjøp av en utleiebolig vil man se netto kontantstrøm inn (innbetalinger fratrukket utgiftene) og neddiskontere utfra det avkastningskravet man har.

Her er det mange faktorerer som spiller inn:

-makrokonomiske forhold som inflasjon og renteforhold påvirker avkastningskrav

-avkastningskravet kan variere fra bedrift til bedrift, hvilken avkastning ville de alternativt kunne oppnå

-generell uro i markedet som kan føre til økt kredittrisiko osv

-kostnadsstruktur kan være forskjellig fra bedrift til bedrift avhengig av ev synergier osv.

Det er jo mye psykologi i markedet, så mye er basert på forventninger. Er det forventninger om at et selskap skal dra i land en stor kontrakt går kursen opp osv.

Strengt tatt finnes det svært få markeder med 100% frikonkurranse. Feks er det få markeder med 100% homogene produkter. Valutamarkedet og råvaremarkeder (feks rente gull av samme kvalitet) vil være eksempler på tilnærmet frikonkurranse.

Gjest Casey (utl.)
Skrevet
Casey , er dette til skolen , eller noe `?

Ja, tar et ekstra semesterkurs foruten den utdannelsen jeg har fra før innen et annet område. Takk for svar!

Skrevet (endret)

Jeg tror jeg ville ha forsøkt å forklare pris utifra teorien om prisdannelse i markeder med full konkurranse (dvs med etterspørsels og tilbudskurver) , hvis spørsmålet er å prise en bestemt gjenstand så tror jeg jeg hadde prøvd med kostnadsbasert priskalkyle /eventuelt nyttebasert priskalkyle .

Hvis det gjelder å prise et selskap , aksje eller prosjekt , så er det med å beregne nåverdi (med bestemt avkastningskrav ) , som gjest her nevner , en vanlig metode .

Hvis jeg feks skulle ha brukt den første av disse metodene til å forklare fallet i boligmarkedet , som har vært på en bestemt type leiligheter det siste året , så ville jeg ha sagt at pga renteendringene som tok plass (7 stk ca?) i 2007 , fikk etterspørselsskurven et negativt skift .

Det negative skiftet skyldtes at kjøperne (blandt flere ) , som gruppe , fikk mindre kjøpekraft som følge av at kapital ble dyrere pga renteendringene .

Men som mange her sier , så eksisterer ikke markeder med fri konkurranse .

Endret av mamut75
Skrevet
Jeg tror jeg ville ha forsøkt å forklare pris utifra teorien om prisdannelse i markeder med full konkurranse (dvs med etterspørsels og tilbudskurver) , hvis spørsmålet er å prise en bestemt gjenstand så tror jeg jeg hadde prøvd med kostnadsbasert priskalkyle /eventuelt nyttebasert priskalkyle .

Hvis det gjelder å prise et selskap , aksje eller prosjekt , så er det med å beregne nåverdi (med bestemt avkastningskrav ) , som gjest her nevner , en vanlig metode .

Hvis jeg feks skulle ha brukt den første av disse metodene til å forklare fallet i boligmarkedet , som har vært på en bestemt type leiligheter det siste året , så ville jeg ha sagt at pga renteendringene som tok plass (7 stk ca?) i 2007 , fikk etterspørselsskurven et negativt skift .

Det negative skiftet skyldtes at kjøperne (blandt flere ) , som gruppe , fikk mindre kjøpekraft.

Hei, mamut75, kan du anbefale en bok til meg som gir en god innføring i det du skrive om her? Ikke for eksamener, men mer som innsikt for å kunne gjøre en jobb.

Min bakgrunn er hovedfag og et semester med metode og statistikk. Matematikk er ikke min greie, men samfunnsøkonomi er interessant. Markedsøkonomi høres også spennende ut.

Finnes det én bok som gir en god forklaring på begreper som markedsverdi, nåverdi, indekser, prognoser, indekser, o.l?

Kan du eller andre kjennere anbefale meg til den bruk jeg snakker om her?

:sjenert:

Skrevet

Jeg husker ikke helt hva de bøkene jeg en gang hadde het :sjenert: .

Men rent faglig så ligger vel økonomi mellom store samfunnsaggregater som rente , nasjonalbudsjett , arbeidsledighet , vekst , valuta ol under makroøkonomi , så bøker i dette handler om slike temaer .

Prisdannelse regnes imidlertid til å ligge innenfor mikroøkonomi og det som gjesten nevte er investering/finansierings- analyse .

Alle fagområdene har mye matematikk i bunnen , men ikke all matematikken der er like vanskelig , du greier det hvis du vil :) .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...