Jente1986 Skrevet 15. april 2008 #1 Skrevet 15. april 2008 Jente på 21. Jeg og min kjæreste har planer om å kjøpe leilighet til sommeren, men jeg er usikker på om jeg får noe som helst lån fra banken?... eller om jeg må evt bare leie hos kjæresten mens han kjøper leiligheten. Jeg skal sannsynligvis studere fulltid til høsten, så jeg vil da ta opp fullt stipend/lån hos lånekassen, + at jeg vil ha en liten deltidsjobb ved siden av. Så regner ca at jeg blir å få rundt 12-13000 kr i mnd. Har foreldre som kanskje kan være villig til å være kausjonist hvis det kan hjelpe. Noen som har peiling på om jeg har mulighet til å ta opp et boliglån? jeg kan ikke så veldig mye om økonomi selv så all hjelp blir jeg glad for...hehe!
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. april 2008 #2 Skrevet 15. april 2008 Jeg er student, og har lån sammen med samboeren. Vi hadde riktignok 400 000 egne, oppsparte midler da vi skulle låne til leiligheten. Vi hadde også hans far som medlånetaker. Jeg har forresten ikke hatt inntekt ved siden av studiene (eller det har jeg noe av tiden, men de har gått til bryllup). Fram til jeg er ferdig studert, betaler han på lånet, mens jeg tar andre, mer løpende utgifter. Men så har vi også felles økonomi, så jeg vet ikke hvordan det blir for dere. Til sammen vil vi ha hatt denne ordningen i halvannet år før jeg begynner å jobbe, og det går rundt. Det hele kommer jo også an på hva kjæresten din tjener og hva dere ønsker å kjøpe.
Gjest Britt Banditt Skrevet 15. april 2008 #3 Skrevet 15. april 2008 Han har fast jobb? Vet om mange som har fått boliglån i den situasjonen, inkludert meg og min samboer. Alene er det nok heller tvilsomt at du vil få så mye lån.
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 16. april 2008 #4 Skrevet 16. april 2008 Med litt oppspart egenkapital bør en kunne få litt i lån. Vi fikk 1mill tilsammen når begge var studenter, md små deltidsjobber. Vi fikk uten kausjonist, men med kasujonist bør du still enda sterkere.
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Det kommer helt an på hvor dere skal kjøpe. Kjøper dere i de største byene er det ikke noe problem, banken får pengene sine tilbake uansett om dere klarer å betale eller ikke, ved sikkerhet i boligen. Det som nok vil lønne seg er å søke om banklån først, se hvor mye der får låne i en vanlig bank, og så søke om startlån i kommunen. Det kommer også an på hvilken utdannelse du tar, er det lett å få jobb etter studiene? Dere kan avtale å ha et avdragsfritt lån til du er ferdig med studiene (det vil si at dere bare betaler renter) Det kommer an på om samboeren din har fast jobb, og hvilken inntekt han har. Har han fat jobb og tjener ca 300000 i året, vil dere kunne få ca 1,2-1,3 i tettbebygde strøk. Vil dere kjøpe et sted der det ervanskelig å få solgt boliger, får dere nok ingenting-- Det er ikke verre enn at dere går på banken og spør, da får dere et tilbud på hvor mye dere får låne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå