mocci Skrevet 15. april 2008 #1 Skrevet 15. april 2008 Hei, Jeg opererte ut en visdomstann i nedre kjeve for 6 dager siden og smerten i etterkant av operasjonen er fryktelig. Jeg kjente ikke så mye de 2-3 første dagene etter, men smertene tiltok i styrke fra 4 dagen og har bare blitt verre og verre........ :gråte: Jeg fikk 600mg Ibux fra oral kirurgen som skulle tas 3x daglig men nå har jeg tatt 4 per dag og det hjelper ikkeno. Har vært hjemme fra jobb idag da jeg ikke er istand til å gjøre noe med disse konstante smertene. Jeg har fått time hos min vanlige tannlege imorgen, de ville undersøke meg før de eventuelt skriver ut noe sterkere. Er det noen av dere som har vært ute for det samme som meg? og hvilke medikamenter fikk dere som virkelig hjelper? Er det forresten vanlig å ha så sinnsykt vondt??
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. april 2008 #2 Skrevet 15. april 2008 Jeg hadde så å si ikke vondt selv, men jeg vet at det varierer veldig. Jeg trodde riktignok at det skulle gå over i løpet av noen dager, og hvertfall ikke tilta i smerte. Men det jeg skulle fram til, var at jeg har en venninne som opplevde det samme som deg. Det viste seg at det hadde gått betennelse i såret hennes. Men nå skal du til tannlege i morgen, så da ser hun/han sikkert om det er tilfelle.
ashera Skrevet 15. april 2008 #3 Skrevet 15. april 2008 Det er vanlig å ha vondt etter å ha tatt visdomstenner, men kanskje ikke så lenge og kraftig som i ditt tilfelle. Min tannlege anbefalte en kombinasjon av Ibux og Paracet, fordi de virker på litt forskjellig vis. Ibux er i tillegg betennelsesdempende og forebygger opphovning. For å takle smerter av det slaget er det lurt at man hele tiden ligger i forkant med medisiningeringen, dvs. at man ikke venter med å ta nye piller til at det har begynt å verke, men tar piller etter skjema uansett. Men er det så ille at det plager deg veldig, bør du helt klart la tannlegen se på det.
Sol79 Skrevet 15. april 2008 #4 Skrevet 15. april 2008 (endret) Jeg fjernet to visomstenner i dag, en ved ekstaksjon og en kirurgisk. Tannlegen min satte en kortisonsprøyte på meg for at de ikke skulle gjøre så vondt de neste dagene. I tillegg fikk jeg både Ibux 600mg og Paralgin forte. Syns det er merkelig at du ikke fikk noe som er kraftigere enn Ibux. Jeg syns Ibuz lindrer greit, men det virker ikke så lenge om gangen. Edit: Siden du har operert skal du vel uansett inn på etterkontroll for å fjerne stingene? Endret 15. april 2008 av Sol79
Gjest Kermit Skrevet 15. april 2008 #5 Skrevet 15. april 2008 Er det noen av dere som har vært ute for det samme som meg? og hvilke medikamenter fikk dere som virkelig hjelper? Er det forresten vanlig å ha så sinnsykt vondt?? Ja, sist jeg var hos slakteren....eh, tannlegen for å operere ut en visdomstann måtte jeg ty til sterkere medikamenter i etterkant. Tannlegen skrev da ut Pinex Forte til meg. Dersom du hadde en vanskelig trekking kan du nok ha vondt en god stund etterpå.
mocci Skrevet 15. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 15. april 2008 Trådstarter her: Nei jeg skal ikke inn å fjerne stingene, sydde to sting men med tråd som skal gå i oppløsning av seg selv. Ja jeg syns også det er litt rart at jeg ikke fikk resept på pinex forte eller noe slikt, alle andre jeg kjenner har fått dette. Jeg håper ikke det er betennelse jeg har fått, jeg har spist som vanlig etter operasjonen og jeg fikk heller ikke beskjed om å skylle med Corsodyl (eller noe slikt) Hørte først om dette når jeg leste på forumet her..... Igår fjernet jeg den "filla" som jeg fikk beskjed at jeg skulle fjerne selv. Men jeg har hatt de gyselig smertene lenge før jeg fjernet denne.
Sol79 Skrevet 15. april 2008 #7 Skrevet 15. april 2008 Jeg har alltid fått beskjed om å ta Corsodyl fram til stingene og den antibiotikafilla skal fjernes. Og det har alltid blitt gjort av tannlegen på etterkontroll. Syns egentlig det er betryggende, for da ser hun at alt er i orden.
Bokormen Skrevet 15. april 2008 #8 Skrevet 15. april 2008 Når smertene tiltar etter ca 3 dager etter en kirurgisk fjerning eller trekking, er det nok mest sannsynlig en betennelse i såret ja, alveolitt på fagspråket. Dette kan være utrolig vondt, men er heldigvis lett å behandle. Tannlegen din ordner nok opp i det for deg, men det tar nok noen dager før du er helt bra igjen God bedring!
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. april 2008 #9 Skrevet 15. april 2008 Trådstarter her: Nei jeg skal ikke inn å fjerne stingene, sydde to sting men med tråd som skal gå i oppløsning av seg selv. Ja jeg syns også det er litt rart at jeg ikke fikk resept på pinex forte eller noe slikt, alle andre jeg kjenner har fått dette. Jeg håper ikke det er betennelse jeg har fått, jeg har spist som vanlig etter operasjonen og jeg fikk heller ikke beskjed om å skylle med Corsodyl (eller noe slikt) Hørte først om dette når jeg leste på forumet her..... Igår fjernet jeg den "filla" som jeg fikk beskjed at jeg skulle fjerne selv. Men jeg har hatt de gyselig smertene lenge før jeg fjernet denne. Jeg fikk beskjed om at det var veldig viktig å skylle med Corsodyl eller Hextril (?) hver dag for å forhindre betennelse. Når det gjelder fille, så fikk jeg beskjed om å fjerne den samme dag. Jeg fikk med meg en brosjyre hjem med tips og råd i dagene som kom. Jeg fikk også resept på noen tablette Pinex Forte og Paralgin forte, tror jeg. Jeg er ikke så bevandret i dette, men det var hvertfall en del sterkere enn de vanlige. Jeg ble hvertfall helt slått ut av helt lave doser, og var veldig glad for at jeg slapp med å bare ta det første dagen. Men lykke til hos tannlegen. Det ordner seg sikkert!
Gjest Catwoman Skrevet 16. april 2008 #10 Skrevet 16. april 2008 Hadde også veldig mye vondt etter operasjon - men ikke så lenge som deg. Etter en uke var det verste over og jeg klarte meg uten smertestillende. Fikk beskjed om og ta tre vanlige ibux (totalt 600mg) og to vanlige paracet om gangen.( Synes det var litt rart han ikke skrev ut noen sterkere doser til meg, istedenfor å ta så mange piller om gangen.) Også skylle med corsodyl tre ganger daglig.... men bruk heller hextril, tennene mine ble svarte og tunga kullsvart av corsodylen.. kommer ikke til bruke corsodyl en annen gang (misfargingen er borte nå altså. ) Sydde tre sting som ble fjernet etter en uke. Synes og det er rart du ikke fikk beskjed om å skylle munnen - jeg fikk beskjed om at det var ekstremt viktig for å unngå infeksjon. Hadde ikke noen fille jeg - hadde bare en dott, gassbind tror jeg, som jeg skulle tygge på i tre timer etter operasjonen -det var for å stoppe blødningene. Så skulle den fjernes.
mocci Skrevet 16. april 2008 Forfatter #11 Skrevet 16. april 2008 trådstarter her: Nå har jeg vært hos tannlegen som kunne konstantere at jeg IKKE har betennelse PUH! Men derimot har jeg fått en annen komplikasjon som visstnok var veldig vanlig, det er visst dårlig blodgjennomstrømning i nedre kjeven til beinet og derfor får ikke såret renset seg slik det skal og smertene fortsetter. Jeg skal derfor daglig innom tannlegen noen dager nå for å skifte en fille som han la ned i såret, det smaker noe helt for jævlig da (blanding av sterk kamfer og bedøvelsesmiddel) og denne må skiftes hver dag noen dager for så å skifte annenhver-tredjehver dag til smertene/verken har gitt seg. Dette skulle ikke behandles med antibiotikakur. Jeg må altså ligge i skytteltrafikk til tannlegen de kommende dagene..... jaja min tannlegeskrekk får iallefall kjørt seg......
Sol79 Skrevet 16. april 2008 #12 Skrevet 16. april 2008 Hadde ikke noen fille jeg - hadde bare en dott, gassbind tror jeg, som jeg skulle tygge på i tre timer etter operasjonen -det var for å stoppe blødningene. Så skulle den fjernes. Den "filla" som egentlig heter veke og den dotten du må tygge på er to vidt forskjellige ting. Veken legges ned i hullet der tannen har vært for å unngå infeksjon, og fjernes av tannlegen når stingene tas.
Gjest Tanita Skrevet 4. september 2008 #13 Skrevet 4. september 2008 Fjerna den veka nettopp og smertene tar til igjen. Dumt å fjerne den? Hatt den siden mandag, da hu la den i etter at jeg måtte inn igjen da fikk smerter fordi det var en dry socket. Altså, det ville ikke gro og tørka ut. Fikk ikke beskjed om å skylle med corsodyl eller hextirl heller, men med vann etter å ha spist og sånn.
Gjest Lis Skrevet 6. desember 2011 #14 Skrevet 6. desember 2011 Trådstarter her: Nei jeg skal ikke inn å fjerne stingene, sydde to sting men med tråd som skal gå i oppløsning av seg selv. Ja jeg syns også det er litt rart at jeg ikke fikk resept på pinex forte eller noe slikt, alle andre jeg kjenner har fått dette. Jeg håper ikke det er betennelse jeg har fått, jeg har spist som vanlig etter operasjonen og jeg fikk heller ikke beskjed om å skylle med Corsodyl (eller noe slikt) Hørte først om dette når jeg leste på forumet her..... Igår fjernet jeg den "filla" som jeg fikk beskjed at jeg skulle fjerne selv. Men jeg har hatt de gyselig smertene lenge før jeg fjernet denne.
sommermor Skrevet 6. desember 2011 #15 Skrevet 6. desember 2011 Jeg fjernet en visdomstann på sykehuset,men jeg fikk ikke narkose.Jeg lurer på hva som skal til for å få det. Min visdomstann var betent da den ble fjernet,og bedøvelsen virket nesten ikke. Men etterpå var jeg smertefri,og fin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå