Gå til innhold

Særfradag sykdom, andre som skal søker? Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søker om dette for både meg og sønnen min og da lurer på om det er nok med Epikriser/Utredningsrapport eller hvis det er rett og slett for mye unødvendige informasjon.

Kan psykologen skrive eller må det være lege? Legen min visst ingenting om dette, da hadde det vært lettere å får utskriv fra psykologen min...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal søker om dette for både meg og sønnen min og da lurer på om det er nok med Epikriser/Utredningsrapport eller hvis det er rett og slett for mye unødvendige informasjon.

Kan psykologen skrive eller må det være lege? Legen min visst ingenting om dette, da hadde det vært lettere å får utskriv fra psykologen min...

Man sender ikke epikriser til Skatteetaten. Ikke utredningsrapporter heller.

De papirene sier ingen ting om dine utgifter. Det sitter ikke psykologer/leger der. Og dessuten er det sensitive opplysninger som ikke skal flyte.

For å kreve særfradrag må du dokumentere dine utgifter. Sannsynliggjøres.

Eks: har du et barn med en spes. sykdom som det er eks stor slitasje på tøy, sko og lign, da kan du be om dokumentasjon(attest) fra legen at barnet har xx sykdom.

Har du hatt store utgifter til Fysioterapi,lege,psykolog, så får du utskrift av bet.timer for fjoråret.

Eller du har en sykdom som krever ting.

Skrevet

Jeg vil tro en attest fra psykolog holder. Dersom de ikke godkjenner det skal du få beskjed og får mulighet til å sende ytterligere dokumentasjon.

Husk at du kan trekke fra mer enn "standardbeløpet" dersom du kan dokumentere beløpet.

Skrevet
Jeg vil tro en attest fra psykolog holder. Dersom de ikke godkjenner det skal du få beskjed og får mulighet til å sende ytterligere dokumentasjon.

Husk at du kan trekke fra mer enn "standardbeløpet" dersom du kan dokumentere beløpet.

Det er ikke noe standardbeløp. for å få fradrag, så må utgiftene være over kr. 9180.- pr år. Alle summer du har får du trekt av.

Du skal sannsynliggjøre, og det kanholde med en mnd kvitteringer.

Eks. har du hatt store utgifter til tannlege pga din sykdom, så sier det seg selv at du får kvittering hos tannlegen...

Særfradrag pga store utgifter får en om en har uførep og har et særfradrag fra før. Så dette kommer i tillegg. Ikke alle er klar over det.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Bekreftelse fra lege (kanskje psykolog holder) på at du har store utgifter i forbindelse med sykdommen din. Den samme bekreftelesen på sønnen din.

Kopi av alle kvitteringer legges ved. Det du har handlet, legetimer ol.

Er det mat det går i, så holder kvitteringer for en mnd.

Husk at du får 1,40 pr km du kjører til/fra lege, behandling, Samt skriv opp parkerings-avgift.

Jeg skriver slik:

lege/behandling

5 timer hos lege B a kr XX = XX kroner

Antall km til lege er 20 km,

5 timer * 20 km = 100km , 100 km*1,40kr =

7 timer hos lege C a kr XX = XX kroner

Antall km til lege er 20km osv

10 timer hos (behandler) a kr XX= XX kroner

Antall km til behandler er 20 osv.

Totalt for lege/behandler = NN kroner.

Apotek/helsekost

Reseptvarer - kr XX

reseptfrie varer= kr XX

Helsekost = kr XX

Antall turer apotek/helsekost =

Antall km til apotek=

Antall km til helsekost=

Regner sammen totalen fra alle punktene til slutt og skriver at dette trekkes fra i punkt ?? på selvangivelsen.

Det må overstige kr 9.180,- på deg, og 9.180,- på sønnen din. Må levere "hvert deres oppsett".

Skrevet
Bekreftelse fra lege (kanskje psykolog holder) på at du har store utgifter i forbindelse med sykdommen din. Den samme bekreftelesen på sønnen din.

Kopi av alle kvitteringer legges ved. Det du har handlet, legetimer ol.

Er det mat det går i, så holder kvitteringer for en mnd.

Husk at du får 1,40 pr km du kjører til/fra lege, behandling, Samt skriv opp parkerings-avgift.

Jeg skriver slik:

lege/behandling

5 timer hos lege B a kr XX = XX kroner

Antall km til lege er 20 km,

5 timer * 20 km = 100km , 100 km*1,40kr =

7 timer hos lege C a kr XX = XX kroner

Antall km til lege er 20km osv

10 timer hos (behandler) a kr XX= XX kroner

Antall km til behandler er 20 osv.

Totalt for lege/behandler = NN kroner.

Apotek/helsekost

Reseptvarer - kr XX

reseptfrie varer= kr XX

Helsekost = kr XX

Antall turer apotek/helsekost =

Antall km til apotek=

Antall km til helsekost=

Regner sammen totalen fra alle punktene til slutt og skriver at dette trekkes fra i punkt ?? på selvangivelsen.

Det må overstige kr 9.180,- på deg, og 9.180,- på sønnen din. Må levere "hvert deres oppsett".

Du kan også skrive busspris. jeg ser på reseptene at de aller fleste er ikke hentet på den dato eg har vert hos lege, så da blir det ekstrabuss.

Skrevet

Tusen takk for tilbakemelding...

Er det faktisk nok da at jeg bare skrive opp "XXX har en diagnose som medfører store utgifter" også får en underskrift av behandlere?

Skrevet

Er det faktisk nok da at jeg bare skrive opp "XXX har en diagnose som medfører store utgifter" også får en underskrift av behandlere?

Du må ha attest fra lege på at det er snakk om en varig sykdom (over 2 år).

Skrevet

Nei, det blir nok for lettvint. Du må legge ved attest fra din lege om at dett er en diagnose som har vart i over to år. Neste år vil du slippe legeattesten

Skrevet

må levere legeattest hvert år, ellers får jeg brev fra likningskontoret om at de etterlyser dette. Og jeg har en kronisk sykdom, som jeg har hatt i fem år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...