Gå til innhold

Hvor lang tid beregner man på å ta sertifikat?

Malama

Anbefalte innlegg

Ja, sånn ca?

Verden har jo forandret seg litt siden jeg tok lappen, da kontaktet jeg kjøreskolen, begynte på et teorikurs, tok teoriprøven når det var ferdig, og begynte vel kjøretimer relativt paralelt med teorikurset, og tok oppkjøringen i forhold til når jeg hadde bursdag. Dette tok meg vel ca 3 måneder, men det var inkludert sommerferien, som slett ikke var sammenfallende for meg og kjørelæreren, pluss at jeg måtte jo vente på å bli 18. Men da hadde jeg øvelseskjørt med pappa siden jeg var 16.

Men nå er det min mann som tenker på å lære seg å kjøre bil etterhvert. Han slippe å tenke på når han er gammel nok, det har han jo vært i 11 år. Men derimot er det kommet regler om obligatorisk grunnkurs som må tas først, før han så mye som kan sette seg i bilen for å øve.

Og han har ikke øvelseskjørt i det hele tatt.

Ikke har han helt den samme fleksibiliteten til kjøretimer en osndag klokka 11, om en skoleelev med sommerferie...

Men sånn ca, om han klarer å prioritere litt tid til dette (det er vel mye det det handler om, å få prioritert tid til det, innimellom lange dager på jobb og andre forpliktelser, og ei gravid kone som gjerne vil gå på babybutikker og kjøpe vogn og bilsete og innrede babyrom og ommøblere soverommet for å få plass til babyen ;) )

Jeg snakker ikke om sånne der "reise til en liten øde plass og ta intensivkurs og oppkjøring en plass som har en rundkjøring og et halvt lyskryss", men normal, ordinær føreropplæring, fra start, for en som altså ikke har kjørt eller lest noe som helst enda (men som kanskje har litt mer "trafikkerfaring" enn en gjennomsnittelig 17-åring likevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte 3 mnd og da var det som med deg sommerferie innimellom. Du kan jo bare ringe en kjøreskole og spørre hva som er gjennomsnittet. Da jeg tok lappen sa kjørelæreren min at gjennomsnittet i Oslo var 40 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 25 kjøretimer tror jeg.. Begynte i november. Tok teoriprøven i mars.. Og oppkjøring 1.april...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra rundt 3 mnd og oppover, er jo veldig individuelt hvor kjapt man tar teorien blandt annet og hvor mange timer vedkommende trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok den på ca. et år, men det varierer jo fra kjøreskole til kjøreskole også.

Og dette var for ca. et halvt år siden. Ble kombinert med studier og jobb, så brukte kanskje mer tid enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Må jo ta grunnkurs over fire kvelder. Mørkekjøring, glattbane, landeveiskjøring (2 deler, en lang tur, en etter kart) + teoriprøve.

Etter teoriprøve kan man sette seg opp på oppkjøring, i Oslo er det 2 mnd ventetid.

Og derimellom må man jo beregne den faktske øvelseskjøringen. Da vil det jo spille en rolle hvor fort han tar ting, hvor ofte han kan øvelseskjøre, etc. (kjørelæreren regner med 40 t + i selve kjøretiden) Kjører man endel privat sparer man tid og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se da, når mannen klarer å prioritere å begynne med et grunnkurset, og gjerne teori så han kan ta den prøven...

Men, med 4 måneder til termin tenker jeg det blir taxi til sykehuset :ler:

(det er jo sånnsett likegreit da, så slipper vi å lete etter parkering. Men deretter er det jo permisjon for min del, og derved har ikke mannen sjåfør når han skal på jobb lenger... Mulig det kan virke motiverende? :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne ventetid på kjøreskolen også (avhengig av hvor i landet selvsagt, men i byene er det hvertfall det) så hvis han først har betemt seg er det lurt å bestille selv om han ikke skal kjøre før for eksempel til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte litt over en måned, og hadde ikke hatt noen kjøretimer først. Men det kommer sikkert an på hvor mye ledig de enkelte skolene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man holder på sånn passe intensivt tror jeg mellom 3 mnd og litt over et halv år er "vanlig". Men, det varierer jo med hvor ofte man kan kjøre både med skole og hjemme og hvor fort man lærer.. Lykke til da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om han finner en skole som ikke har ventetid, og er riktig så effektiv og intensiv, så er det teoretisk mulig at han kan lære å kjøre før jeg føder... Sånn i praksis håper vi at han lærer å kjøre før sønnen lærer det :ler:

Nei, seriøst, jeg vet at han har god trafikkforståelse, og det drypper jo litt fra meg når jeg kjører, på samme måte som min far drev slik indirekte opplæring i tiden før vi skulle begynne å lære, så gjør jeg ubevisst litt av det samme, og han har begynt å kommentere ting jeg gjør som viser at han har skjønt det. (men neitakk, jeg skal ikke ha en "baksetesjåfør" (eller passasjersetejåfør) som kommenterer min kjøring før han har tatt lappen, så det så :sur: )

Men det trengs nok en del trening før han kan ta lappen, og prioritering av denslags er jo åpenbart ikke noe han setter så høyt... siden han altså ikke har tatt den enda.

Men i praksis en plass ned mot 3 måneder om han er effektiv, opp mot et halvt år om han er mindre effektiv, og enda lenger om han er så treig som jeg mistenker.

En gang innen 2010 da... kanskje :ler:

Takk for gode svar, alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så om han finner en skole som ikke har ventetid, og er riktig så effektiv og intensiv, så er det teoretisk mulig at han kan lære å kjøre før jeg føder... Sånn i praksis håper vi at han lærer å kjøre før sønnen lærer det :ler:

Nei, seriøst, jeg vet at han har god trafikkforståelse, og det drypper jo litt fra meg når jeg kjører, på samme måte som min far drev slik indirekte opplæring i tiden før vi skulle begynne å lære, så gjør jeg ubevisst litt av det samme, og han har begynt å kommentere ting jeg gjør som viser at han har skjønt det. (men neitakk, jeg skal ikke ha en "baksetesjåfør" (eller passasjersetejåfør) som kommenterer min kjøring før han har tatt lappen, så det så :sur: )

Men det trengs nok en del trening før han kan ta lappen, og prioritering av denslags er jo åpenbart ikke noe han setter så høyt... siden han altså ikke har tatt den enda.

Men i praksis en plass ned mot 3 måneder om han er effektiv, opp mot et halvt år om han er mindre effektiv, og enda lenger om han er så treig som jeg mistenker.

En gang innen 2010 da... kanskje :ler:

Takk for gode svar, alle sammen.

Men, hvis dere har planer om å prøve å få det til, samt ha noe å presse seg for, kan dere jo bestille oppkjøring. Sist uke var det ca ni uker kø her. I verste fall avbestiller han oppkjøringen, og så lenge har gjør det en uke/tre dager (?) før koster det ikke noe :) Så må også teoriprøven tas før du får bestilt oppkjøring da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...

Kjæresten min tok lappen på fire uker! Han stod på som en helt, tok teoriprøven på tre dager og kjøreskolen la opp til at han skulle få lappen så fort som mulig! :)

Edit; så at dette var en gammel tråd nå, men. jaja :fnise:

Endret av Jumo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte nøyaktig to måneder fra første kjøretime til jeg fikk lappen. Men jeg kunne kjøre og hadde trafikalt grunnkurs da jeg startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte nøyaktig to måneder fra første kjøretime til jeg fikk lappen. Men jeg kunne kjøre og hadde trafikalt grunnkurs da jeg startet.

Ikke så imponerende da. Hører stadig vekk folk som skryter av at de brukte så kort tid fra første kjøretime til de hadde sertifikatet i hånden. Men da unnlater mange å legge til at de har øvelseskørt et ex antall timer privat før dette.

Jeg brukte ca 5 mnd fra første gang jeg satte meg bak rattet til jeg hadde sertifikatet. Er flere som har kommentert de syntes det var for lang tid.

Anonymous poster hash: bd7f1...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så imponerende da. Hører stadig vekk folk som skryter av at de brukte så kort tid fra første kjøretime til de hadde sertifikatet i hånden. Men da unnlater mange å legge til at de har øvelseskørt et ex antall timer privat før dette.

Jeg brukte ca 5 mnd fra første gang jeg satte meg bak rattet til jeg hadde sertifikatet. Er flere som har kommentert de syntes det var for lang tid.

Anonymous poster hash: bd7f1...15a

Poenget mitt var ikke å skryte av at jeg hadde brukt kort tid, men å fortelle at det er mulig å gjøre det på to måneder. Jeg sa jo at jeg allerede kunne kjøre og hadde trafikalt grunnkurs.

Edit. Skal du bruke mindre enn to måneder må du ta lappen i Brønnøysund eller andre plasser hvor de ikke har flere måneders ventetid på oppkjøring. For meg klaffet alt (teoriprøve, førerprøven, ledige timer til obligatorisk osv), og jeg tok den i Oslo.

Endret av BritneyBitch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...