Gå til innhold

Hva er jeg pliktig til å fortelle min arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt i åttende uke nå, og er innkalt til tilretteleggingsmøte med arbeidsgiver, siden vi er en såkalt IA-bedrift (inkluderende arbeidsliv).

Jeg kan gjerne fortelle de at jeg går til psykiatrisk tarapi for å bli bedre, men er ikke så keen på å gå videre innpå konkret HVORFOR det gjør at jeg ikke kan/vil/klarer å gå tilbalke på jobb før jeg har fått tilstrekkelig behandling...

Har litt å gjøre med tidligere posttraumatisk stress-diagnoser, og at disse har blitt blusset opp av arbeidsmiljøet på stedet mitt. Jeg vet at samme hva jeg sier eller gjør, kommer det ikke til å endre holdningene til kollegaene mine, og har derfor ikke lyst til å legge huet på hoggestabben selv..

Hva er jeg pliktig til å informere arbeidsgiver om, og hva har jeg krav på?

Skrevet

Ingen som vet? :tristbla:

Er det ikke sånn at arbeidsgiver ikke har rett til å kreve å få vite diagnose osv? Eller er dette annerledes i IA?

Skrevet

Du forteller det du selv ønsker, og arbeidsgiver har ikke rett til å vite hvorfor du er sykemeldt.

Skrevet

Jeg er i omtrent samme situasjon som deg, TS.

Jeg har tenkt å kontakte lege/behandler/rådgiver før møtet med arb.giver ev. kommer. Vil høre hvor mye de mener jeg bør fortelle..

Men.. I.o.m. problemene er arbeidet, må vel noe fortelles, for event. å få noe endret... :sjenert:

Ikke lett dette, man må jammen være "sterk" når man blir syk... :(

Gjest Gjest_solveig_*
Skrevet

Du trenger ikke fortelle diagnosen din. Bedriften har ikke krav på det. Det bedriften trenger å vite er hva du trenger for å komme i jobb igjen, hvordan de skal kunne tilrettelegge for deg. Snakk med terapeuten din om råd og om hva du bør si og ikke. Du kan også ha med deg enten legen, terapeuten, tillitsvalgt eller parteneren din for den saks skyld, i det møte.

Jeg har selv vært gjennom dette. Pga det dårlige arbeidmiljøet sluttet jeg tilslutt. Var veldig skummelt å gi slipp på jobben, men nå etterpå angrer jeg det ikke! Lykke til!!

Gjest Gjest_Solveig_*
Skrevet

En annen ting også...hvis du ikke er klar for å begynne i jobb igjen så er du ikke det. Dette må du snakke med lege/terapeut om så de kan hjelpe deg der. Jeg var ikke klar etter åtte uker og det ordnet seg, jeg dro ikke tilbake på jobb så raskt. Noen ganger trenger man lenger tid og det vet også NAV.

Nok en gang... lykke til!

Skrevet
Jeg kan gjerne fortelle de at jeg går til psykiatrisk tarapi for å bli bedre, men er ikke så keen på å gå videre innpå konkret HVORFOR det gjør at jeg ikke kan/vil/klarer å gå tilbalke på jobb før jeg har fått tilstrekkelig behandling...

Hva er jeg pliktig til å informere arbeidsgiver om, og hva har jeg krav på?

Jeg fikk et godt råd i dag:

"Så lenge du er under utredning/behandling trenger du ikke fortelle noen ting! Da sier du bare at du er under utredning/behandling!"

Skrevet

Kan man sykemeldes pga dårlig arbeidsmiljø? Hvor alvorlig må det være for at en skal få sykemelding? Bare lurer...hvis noen har svar.

Gjest Gjest_solveig_*
Skrevet
Kan man sykemeldes pga dårlig arbeidsmiljø? Hvor alvorlig må det være for at en skal få sykemelding? Bare lurer...hvis noen har svar.

Grunnen til at man sykemeldes i det hele tatt er jo fordi helsa tilsier at man ikke kan utføre jobben sin. Blir du syk av å være på jobb pga dårlig arbeidsmiljø så tilsier helsa di at du ikke kan utføre jobben din, så ja, noen ganger blir man sykmeldt dersom jobben gjør deg syk. Det beste er jo å da finne ut av det dårlige miljøet, snakke med bedriftshelsetjenesten f.eks.

Skrevet

Diagnosen kan du holde for deg selv, men det de lurer på er egentlig bare å få svar på om dette blir langvarig, om det er oppgaver du kan klare å utføre og evt hva som må til for at du skal kunne utføre de. Kan det være en mulighet for å komme delvis tilbake etc.?

Denne samtalen er egentlig bare en kartlegging slik at jobben din blir forberedt på hvor lenge du kommer til å være borte, og dersom du kan jobbe noe, hvilke tiltak de evt kan gjøre for at du skal komme raskere tilbake. Ved f.eks. ryggproblemer kan innkjøp av ny pult og stol etc være et tiltak.

Psykiske problem er vanskelig, og særlig dersom du blir dårlig påvirket av arbeidsmiljøet. Jeg har selv vært borti det og er fortsatt delvis sykemeldt (siden oktober), jeg har fått betalt behandling av jobben (jeg var åpen om diagnosen). Men har nå kommet frem til at trass i tilrettelegging tynger jobben meg, så jeg vil finne en annen jobb.

Lykke til!

Skrevet

Hva er poenget med det egentlig?

Det blir jo bare å forskyve problemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...