Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte hus for to år siden, alt var fryd og gammen helt til mannen min mistet jobben og vi måtte flytte til nabofylket for å få jobb. Kjøpte oss hus der i høst og flyttet inn like før jul. Siden da har huset vårt vært ute til salgs, men vi får ikke solgt det :( Jeg vet ikke hva vi skal gjøre, for vi kan ikke sitte med to hus så mye lenger. Vi betalte 1.500.000, og det var det vi først prøvde å få for det. Senere rådet megleren oss til å sette ned prisen til 1.350.000, for å få solgt det. Ingen respons. Nå har vi igjen redusert prisen, men ingen er interessert.

Hva kan vi gjøre? Vi har allerede tapt flere hundre tusen på dette. Og i dag skriver Dagens Næringsliv at stadig flere boliger går på tvangssalg.

Vi tenker å legge ut huset for 1.100.000, bare for å få solgt. Vi vet ikke hvor lenge vi tør å sitte og ha "is i magen", for vi er redde vi kommer til å tape enda mer.

Har noen erfaringer med salg i det siste? Har dere sittet lenge med boligene deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at flere nabohus skal selges. Poenget mitt er at når det kommer flere boliger for salg i samme nabolag, så blir det enda vanskeligere for oss å oppnå en god pris :( Megleren har sagt han jobber med to andre prospekter i samme lille boligfelt.

Skrevet

Jeg er også midt oppi denne situasjonen! Skal legge ut bolig for salg om et par dager, og har fulgt nøye med på finn.no, og sett at mange i nabolaget ligger ute, og har ligget ute i lang tid. Svært få kommer på visninger for tida. Og dette er en koselig leilighet i et attraktivt og sentralt område!

I min bygning er det en leilighet til som skal selges. Megleren min har foreslått å legge mine visninger til samme dag som den, slik at flere folk går forbi, som kanskje også titter innom min leilighet når de likevel er der. Har dere gjort det samme? Kanskje det hjelper til, og trekker flere folk?

Jeg kjøpte for tre år siden... og har pusset opp en del. Jeg skal prøve å selge til en pris som gjør at jeg ikke taper noe (bortsett fra de skyhøye meglerutgiftene...), tar salgssummen for tre år siden pluss oppussingskostnadene. Så får jeg evt gå litt ned siden dersom det blir vanskelig.

Har ikke lyst til å drøye ut salget bare for å få en høy pris, synes det er så stressende med dette at jeg vil helst bare få det unna til en pris jeg kan akseptere.

Jeg må bestemme meg for prisantydning i løpet av dagen. Det er vanskelig.

Det å leie ut er jo en løsning, men jeg vil helst slippe. Kanskje det blir siste utvei, nå som folk er redde for å kjøpe, blant annet pga renta, så blir det større press på leiemarkedet, og leieprisene er ganske høye her hvor jeg bor. Vet ikke hvor du bor, men det er sikkert litt lignende tilstander over alt nå?

Skrevet
Hva med å leie ut?

Vi må ha 6500 i leieinntekter, og det får vi ikke. Nå er vi så frustrerte og lei at vi bare ønsker å bli kvitt hele huset. Går nok ned til 1.1 bare for å bli kvitt det tror jeg. Snakket nettopp med megleren, han sa at selv i hans bransje begynte de nå å snakke om stagnasjonen og flere av boligene som ikke blir solgt nå legges ut med nye og langt lavere priser.

Skrevet
Jeg er også midt oppi denne situasjonen! Skal legge ut bolig for salg om et par dager, og har fulgt nøye med på finn.no, og sett at mange i nabolaget ligger ute, og har ligget ute i lang tid. Svært få kommer på visninger for tida. Og dette er en koselig leilighet i et attraktivt og sentralt område!

I min bygning er det en leilighet til som skal selges. Megleren min har foreslått å legge mine visninger til samme dag som den, slik at flere folk går forbi, som kanskje også titter innom min leilighet når de likevel er der. Har dere gjort det samme? Kanskje det hjelper til, og trekker flere folk?

Jeg kjøpte for tre år siden... og har pusset opp en del. Jeg skal prøve å selge til en pris som gjør at jeg ikke taper noe (bortsett fra de skyhøye meglerutgiftene...), tar salgssummen for tre år siden pluss oppussingskostnadene. Så får jeg evt gå litt ned siden dersom det blir vanskelig.

Har ikke lyst til å drøye ut salget bare for å få en høy pris, synes det er så stressende med dette at jeg vil helst bare få det unna til en pris jeg kan akseptere.

Jeg må bestemme meg for prisantydning i løpet av dagen. Det er vanskelig.

Det å leie ut er jo en løsning, men jeg vil helst slippe. Kanskje det blir siste utvei, nå som folk er redde for å kjøpe, blant annet pga renta, så blir det større press på leiemarkedet, og leieprisene er ganske høye her hvor jeg bor. Vet ikke hvor du bor, men det er sikkert litt lignende tilstander over alt nå?

Bor i Vestfold, men har snakket med venner både i Hedmark og Akershus som holder på å selge, de oppnår heller ikke prisantydningen :(

Gjest AnneShirley
Skrevet

Vi må også til å selge nå.. Gruer meg..

Skrevet

Det er vanskelig å spå hvordan boligprisene kommer til å utvikle seg fremover. Det avhenger av så mye.

* Styringsrenten kommer til å øke med 0,25% på neste rentemøte, 23 april. Bankene kommer til å sette opp renten enda mer fordi pengemarkedsrenta for tiden er mye høyere enn stryingsrenta. Bankene må betale opptil 7% rente for å låne penger av hverandre.

* Det er bygget for mange boliger de siste årene. Nå står mange leiligheter tomme.

* Investorer som har kjøpt leiligheter for videresalg ved ferdigstillelse får ikke solgt og klarer ikke å betale utbygger. Da blir det tvangssalg.

* Mange har fått avdragsfrihet på lånet i 5 år. Nå skal de begynne å betale avdrag samtidig som rentene øker. Mange klarer ikke det og må selge med tap. Særlig ille er det for dem som har lånt 100%. Da kan de komme i den situasjonen at de fortsatt har over 100 000 i boliglån selv om de ikke har bolig. Hvis banken har pant i boligen kan banken nekte dem å selge til en lavere pris.

* Bankene har blitt mer restriktive med å gi 100% lån og avdragsfrihet.

* Arbeidsledigheten er rekordlav. Det forventes at den vil øke, men det er usikkert når det snur.

* Lønningene øker. Det kan gi høyere rente og større inflasjon.

* Inflasjonen bør ikke være høyere enn 2,5%. Den kan bli høyere.

Hvis dere velger å leie ut må dere sette dere inn i skattereglene.

Jeg tror prisene kommer til å fortsette å synke, både i år og neste år. Jeg ville solgt selv om prisen må settes ned 20%. Jeg ville ikke satt prisen direkte ned til 1.100.000. Jeg ville først prøvd å få 1.200.000. Jeg tror prisen på eneboliger vil falle mindre enn prisen på leiligheter

Lykke til med salget!

Skrevet

Markedet begynner å bli vanskelig, det er det liten tvil om. Men fremdeles er det en del som kjøper og hvis deres bolig ikke blir solgt kan det være noen helt spesifikke grunner til det (som kanskje lett kan la seg fikse???).

Kan det være noe med innredningen, romfordelingen etc som virker avskrekkende? Ofte kan noen små grep for å gjøre innredning mer nøytral/tiltalende være det som skal til for å oppnå akseptabel pris. Og disse grepene trenger ikke koste så mye - særlig ikke med tanke på at dere nå vurderer å gå ned hele 400.000,- på kjøpssummen. Jeg ville forhørt meg med megleren om hvorfor han/hun mener at boligen er vanskelig å få solgt. Hvis de ikke kan svare, ville jeg skiftet megler.

Skrevet

Herremin så glad jeg er for at jeg solgte i høst, når jeg leser denne tråden... Kjenner jeg får helt klump i magen av å lese trådstarters problem.

Skrevet
Markedet begynner å bli vanskelig, det er det liten tvil om. Men fremdeles er det en del som kjøper og hvis deres bolig ikke blir solgt kan det være noen helt spesifikke grunner til det (som kanskje lett kan la seg fikse???).

Kan det være noe med innredningen, romfordelingen etc som virker avskrekkende? Ofte kan noen små grep for å gjøre innredning mer nøytral/tiltalende være det som skal til for å oppnå akseptabel pris. Og disse grepene trenger ikke koste så mye - særlig ikke med tanke på at dere nå vurderer å gå ned hele 400.000,- på kjøpssummen. Jeg ville forhørt meg med megleren om hvorfor han/hun mener at boligen er vanskelig å få solgt. Hvis de ikke kan svare, ville jeg skiftet megler.

Da vi gikk ned til 1.350.000 stylet vi samtidig for 30.000, men det kom jo ingen på visningene likevel. Megler sier at han vanligvis har bedt selgere om å ha is i magen, men nå sier han at han råder flest mulig av sine klienter til å selge før sommeren hvis de kan, for virkningen av renteøkningen kommer til å vises for fullt til høsten, ifølge ham. Og når en megler sier slikt :( Vi skal prøve igjen i begynnelsen av mai og først legge den ut for 1.200.000, men vi er villige til å selge for 1.1. Heller det enn å tape enda mer enn vi allerede har gjort.

Skrevet

MEN! Jeg har en hjelpetrengende søster som jeg akkurat har hjulpet med å selge leiligheten i Oslo, og DEN gikk 20.000 over prisantydning... Så det er ikke HELT håpløst, iallfall ikke i Oslo. Hun flytter denne uka inn i en ny leilighet, som vi faktisk fikk kjøpt et godt stykke under takst (Lørenskog) så HUN har iallfall vært heldig :)

Gjest Helen Parr
Skrevet

Bare en liten opplysning. Dersom dere ikke får solgt huset innen ett år etter at dere flyttet fra det, kan tapet være fradragsberettiget på likningen.

Skrevet
Bare en liten opplysning. Dersom dere ikke får solgt huset innen ett år etter at dere flyttet fra det, kan tapet være fradragsberettiget på likningen.

Dette er feil. Det er bare dersom du selger innen ett år etter at du kjøpte at du får trekke fra tap på skatten. Samme regel som gjelder når du skatter av gevinst. Har det gått mer enn ett år slipper du å skatte av gevinst, og da har du heller ikke mulighet for å trekke fra tap :)

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)
Dette er feil. Det er bare dersom du selger innen ett år etter at du kjøpte at du får trekke fra tap på skatten. Samme regel som gjelder når du skatter av gevinst. Har det gått mer enn ett år slipper du å skatte av gevinst, og da har du heller ikke mulighet for å trekke fra tap :)

Det er feil. Det er ikke bare dersom man selger innen ett år etter at man har kjøpt at man kan trekke fra tap på skatten.

Hovedregelen ved salg av eiendom er at det er skattepliktig. Det finnes likevel omfattende unntak for at man skal kunne selge bolig uten å bli gevinstbeskattet eller ha mulighet for å trekke fra tap.

Unntaksregelen går ut på at dersom man har bodd i en bolig i ett av de siste to årene (både eiertid og botid må være oppfylt), skal man ikke skatte av gevinsten og man kan heller ikke trekke fra tap. Hensynet bak dette er at man skal kunne omsette egen bolig uten at det skal skattlegges, og man har dermed ett år på seg for å få gjort det.

Dersom man likevel ønsker skattlegging, eller fradragsmuligheter som det er snakk om i dette tilfellet, kan man sette salgsprosessen på vent et år og for eksempel leie ut. Da har man ikke oppfylt boplikten og kommer inn under reglene om gevintbeskatning eller fradragsrett ved tap. Det er dette jeg tenker på i forbindelse med tilfellet til ts. Det er mulig at skattekontoret vil se på det som innenfor eiertiden siden salgsprosessen er satt i gang innen ett år, og således ikke innrømmer fradrag, men ved utleie av huset over ett år vil straks gi fradragsrett.

Det er altså slik at man kan bo i et hus i ti år, deretter leie ut i tre og dermed komme inn under gevinstbeskatningsreglene eller, som her, få fradrag for tap.

Jeg håper dette var litt mer utførlig og forståelig for ts.

Link til skatteetatens sider om realisasjon av bolig.

Endret av Helen Parr
Gjest Gjest_Katarina_*
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk tør kjøpe nytt før de har solgt det gamle.

Boligsalget her går også tregt. Jeg vet om folk som sliter skikkelig fordi de ikke får solgt det gamle. 6 millioner i samlet huslån må være oppskriften på ødelagt nattesøvn!

Selv er vi leieboere og har tenkt å fortsette med det en stund. Prisene må stupe her før vi kjøper noe.

Når renta også øker er det en lettelse å ikke ha annet enn billån på 300000.

Skrevet
Jeg skjønner ikke at folk tør kjøpe nytt før de har solgt det gamle.

Jeg tror de fleste har forstått det nå - at man bør selge før man kjøper nytt. Men for et halvt år siden var det mange som var optimistiske og trodde boligprisene ville fortsette å stige - eller i verste fall stagnere. I fjor sommer ble man latterliggjort her på KG hvis man spådde at boligprisene ville synke minst 10% i år. Mange så ikke faresignalene før det var for sent.

Skrevet

hvor lenge har boligen stått for salg? Og hvor lenge er dere bundet til denne megleren? Og ikke minst, er dere fornøyd med megleren? Hva vil det evt koste dere å bytte megler? Om boligen har stått lenge for salg, og dere ser at naboeiendommene blir solgt - så kan det være greit å tenke gjennom disse tingene.

Når det er sagt har tiden det tar å selge gått opp - og prisene ned. Men for å få kjøper må megler få folk på visning. Og det høres ikke ut som om megler har klart den biten av jobben.

lykke til

Skrevet
hvor lenge har boligen stått for salg? Og hvor lenge er dere bundet til denne megleren? Og ikke minst, er dere fornøyd med megleren? Hva vil det evt koste dere å bytte megler? Om boligen har stått lenge for salg, og dere ser at naboeiendommene blir solgt - så kan det være greit å tenke gjennom disse tingene.

Når det er sagt har tiden det tar å selge gått opp - og prisene ned. Men for å få kjøper må megler få folk på visning. Og det høres ikke ut som om megler har klart den biten av jobben.

lykke til

La ut boligen i desember. Vi kan godt si opp kontrakten med megleren, men jeg tror ikke det hjelper. Det er ikke megleren det er feil på i dette tilfellet :) Vi får bare innse at prisene har sunket mer enn vi trodde var mulig. Vi får bare bli kvitt huset før prisene synker enda mer. Naboeiendommene sliter forresten like mey med salget, de ligger lenge og alle her har måttet gå ned i pris.

Skrevet
La ut boligen i desember. Vi kan godt si opp kontrakten med megleren, men jeg tror ikke det hjelper. Det er ikke megleren det er feil på i dette tilfellet :) Vi får bare innse at prisene har sunket mer enn vi trodde var mulig. Vi får bare bli kvitt huset før prisene synker enda mer. Naboeiendommene sliter forresten like mey med salget, de ligger lenge og alle her har måttet gå ned i pris.

Hvor stort lån har dere på boligen, og hvor mye betaler dere i renter hver måned? Om dere betaler 10 000 i mnd i renter skal det ganske mange måneder (år) til med betaling av kun renter før det vil lønne seg å selge mange hundre tusen under takst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...