Gjest Bekymret og rådløs venninde Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 En venninde av meg er sammen med verdens snilleste mann. De har to søte barn sammen, hytte på fjellet, gode venner og godt betalte jobber. Alt er idyll. Bortsett fra at det hender at mannen slår venninden min. Som regel skjer dette når han er sliten og stresset, gjerne mot slutten av uka etter en lang og slitsom arbeidsdag. Men det kan også skje andre ganger. Venninden min er fortvilet for hun elsker ham og hun ser at han blir lei seg og angrer etterpå. Han gråter, kommer med blomster eller presanger til henne og han lover at han ikke skal gjøre det igjen. Men det skjer nå og da. Igjen og igjen. Venninden min har etterhvert lært seg en del triks for å forsøke å unngå at det skal skje. Hun vet etterhvert når det er lurt å ikke si i mot, hun vet når det er lurt å være kjapp på labben, hun vet når det er lurt å ikke argumentere. Samtidig har hun ikke 100 % kontroll, og forteller at hun alltid går rundt og lurer på om det kan skje igjen. Venninden min forteller at mannen er veldig lei seg for at han gjør dette i blant og at han sier han skammer seg over det han gjør, men at han ønsker ikke å blande inn en utenforstående tredjepart inn i deres privatliv. Derfor er det utelukket med terapi eller ekteskapsrådgivning. Er det noen som har noen tips eller råd, gjerne selvhjelpsbøker som han kan lese slik at han slutter å slå henne?
Alice Ayres Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 (endret) Her, her og her tror jeg ganske så sikkert at du kan finne svar. Endret 14. april 2008 av Alice Ayres
venus* Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Selvhjelpsbøker som fikk slutt på familevold.. Ja, det ville vært noe.. Jeg ville anbefalt henne å ta kontakt med Alternativ til vold. Om ikke for hennes egen del, men for barna hennes. Å vokse opp i et hjem hvor pappa slår mamma er en kjempestor risikofaktor. Ellers så lurer jeg litt på deg. Du kaller denne mannen for "verdens snilleste mann"? Beskriver du faktisk din egen situasjon..? De færreste vil nok beskrive en mann som banker opp venninnen for verdens snilleste.
Lillros Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 Selvhjelpsbøker som fikk slutt på familevold.. Ja, det ville vært noe.. Jeg ville anbefalt henne å ta kontakt med Alternativ til vold. Om ikke for hennes egen del, men for barna hennes. Å vokse opp i et hjem hvor pappa slår mamma er en kjempestor risikofaktor. Ellers så lurer jeg litt på deg. Du kaller denne mannen for "verdens snilleste mann"? Beskriver du faktisk din egen situasjon..? De færreste vil nok beskrive en mann som banker opp venninnen for verdens snilleste. Jeg er enig her. Hadde det vært min venninne som ble slått av "verdens snilleste mann", ville jeg gjort alt, og hjulpet henne UT av forholdet. Hun fortjener bedre, rett og slett. Han har et jævla problem!
Alice Ayres Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Hvis du virkelig lurer på hva rådet mitt ville ha vært til en som blir slått av sin ektemann, forslår jeg at du starter en egen tråd om det. Fra denne tråden.
Gjest nextlife Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 En venninde av meg er sammen med verdens snilleste mann..... Alt er idyll. Bortsett fra at det hender at mannen slår venninden min...... Da er hun IKKE sammen med verdens snilleste mann, men en tyrann. Om det ikke hjelper å snakke med venninna di, ring barnevern eller annen offentlig instans. Ingen skal bo i lag med en som slår, spesielt ikke barna
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2008 #7 Skrevet 15. april 2008 Hun bør ta kontakt med lege og politi rett etter hun har blitt mishandlet. Hvis hun venter til blåmerkene forsvinner er det ikke sikkert hun blir trodd. Pass på at skadene blir skikkelig dokumentert. Hun må ikke godta at politi og lege avviser henne. Kontakt gjerne barnevernet. Men ikke forvent for mye derfra. De holder seg ofte nøytrale i familievoldsaker. Hvis hun eller mannen hennes er innvandrer er det lettere å få hjelp. Jeg er norsk men måtte en gang henvende meg til "Selvhjelp for innvandrere og flyktninger" for å få hjelp. De kan formidle kontakt med dyktige advokater. Hvis mannen ikke er villig til å ta imot hjelp for sitt voldsproblem bør hun forlate han. Både for sin egen skyld og for barnas skyld. Hun har ikke lov til å ta med barna hvis hun flytter ut hvis mannen nekter henne det. Da kan det brukes mot henne i en evt. rettsak. Unntaket er hvis hun flytter til et krisesenter eller hvis politiet hjelper henne med skjult adresse. Håper det ordner seg for denne familien. Hvis de får hjelp og mannen er motivert for behandling kan de klare å få en velfungerende familie igjen.
¤Crush¤ Skrevet 15. april 2008 #8 Skrevet 15. april 2008 Verdens snilleste mann slår ikke kona si. Punktum. Siden han nekter å involvere en tredjepart tar han det tydeligvis ikke så alvorlig heller, det han faktisk gjør mot et annet menneske. Kanskje det er på tide at kona setter hardt mot hardt og krever forandring.
Gjest Sinnemestring Skrevet 16. april 2008 #9 Skrevet 16. april 2008 Siden han nekter å involvere en tredjepart tar han det tydeligvis ikke så alvorlig heller, det han faktisk gjør mot et annet menneske. Kanskje det er på tide at kona setter hardt mot hardt og krever forandring. Hva om mannen i dette tilfellet blir så frustrert av konens oppførsel at det tilter for han? Er det greit å slå da? Hva om det bare er når han blir veldig provosert? Deifner slag. Er det greit å knipse konen på fingrene når hun ikke vil holde opp med å gjøre noe han ikke liker - selv om hun har fått mange beskjeder? Er det greit å dra henne etter armen vekk fra en situasjon der hun gjør noe han ikke ønsker? I en annen tråd her på KG har det i dagesvis pågått en debatt med råd til foreldre som slår ungene sine og ikke vil søke hjelp. Flere har påpekt at de som gjentatt slår ungene må søke hjelp og at råd til den som slår er søk hjelp og slutt å eksperimentere på egne barn. Er det ikke vanvittig at med en gang noen starter en tråd om en som slår sin kone av og til så skal man ikke som kone finne seg i det og at det skal stilles krav til at det opphører? En kvinne - eller mann - som blir slått er ikke så vergeløs som et barn. Jo de kan selvsagt være så ødelagt/psykisk ute at de ikke ser det vi andre kaller den åpenbare løsning det er å gå. Med rett hjelp til den som blir slått kan likevel det voldelige forholdet opphøre - enten ved at den som slår slutter med det eller at den som blir slått går. Et barn har ikke denne muligheten. De er helt prisgitt å bli sett og hjulpet ut av slike voldelige systemer av andre. Det er ALDRI greit å slå, knipse, dra i eller på annen måte utføre fysisk avstraffelse overfor et barn som en del av barneoppdragelse. Det å gi råd om at man skal beherske sitt sinne selv og ikke samtidig oppfordre den som slår til å søke hjelp er forkjært. Det er vel verdt å merke seg at dette ville man ALDRI akseptert dersom en voksen hadde slått en annen voksen gjentatte ganger - hvorfor skal man akseptere det overfor et barn? Det er IKKE ok å slå et barn eller en voksen i noen sammenhenger. Har man et gjentatt problem med dette må man søke hjelp for da er man i galt spor i forhold til barneoppdragelse eller forhold til en annen person. Det er min mening at alle andre råd enn dette forherliger volden og medfører at den som lider under det blir ytterligere skadelidende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå