Whitechick Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Jeg må si jeg er skuffet over valget av sunne frokostblandinger! Når jeg har funnet noe jeg trodde var sunt er det 30 % sukker! =O Kan jo alltids spise havregrøt.. Smaker ikke akuratt godt da. Noen som har noen ideer til en sunn og god frokost?
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Hva med AXA sine frokostblandinger? Det finnes usøtede blandinger, og noen inneholder forholdsvis lite sukker (den som pleier å være billig, med frukt, inneholder 14 g sukker pr 100 g... det står at det er 58 g karbohydrater dog, så jeg vet ikke hvordan de regner..). Ellers synes jeg havregryn er godt, jeg, med eple, rismelk og evt kanel...
Whitechick Skrevet 14. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 14. april 2008 14 gram sukker pr 100 gram er jo mye! 14 %. vel jeg vet det kunne vært værre. Men kunne vel vært bedre også. Tror egentlig havregrøt er det beste alternativet egentlig.. =) Men takk for tips!
Gjest Bond Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 De AXA musliene har jo ingen tilsett sukker, så det du har der skulle jo vært rent fruktsukker, det er jo en del tørket frukt og rosiner og lignende der. Å finne frokostblanding uten sukker, da kan det sikkert ikke være musli, der er det jo ofte rosiner og lignende.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2008 #5 Skrevet 15. april 2008 Se på denne varianten - den er helt usøtet, men inneholder likevel 9 g sukkerarter pr 100 g. Som mrs_bond sier er det fruktsukker. Man kan sikkert unngå karbohydrater i større grad ved å spise andre ting enn kornprodukter og frukt til frokost.
mee mee Skrevet 15. april 2008 #6 Skrevet 15. april 2008 Skal ikke rugfras være en av markedets "sunneste" frokostblandinger?
Supraspinatus Skrevet 15. april 2008 #7 Skrevet 15. april 2008 Du kan jo lage din egen frokostblanding da.. Med nøtter og korn. Evt frukt/sjokolade.
Gjest mat Skrevet 15. april 2008 #8 Skrevet 15. april 2008 Hvis man lager frokostblanding selv mener jeg å ha sett man helst skal riste blandingen i stekovnen for best resultat. Noen som har prøvd og har oppskrift? Og hva blir holdbarheten? Man kan kanskje blande nedi tørket frukt etterhvert for å øke holdbarheten?
Arkana Skrevet 15. april 2008 #9 Skrevet 15. april 2008 Rene kornblandinger er nok det sunneste (men smaker ikke akkurat godt da).
Munachimso Skrevet 16. april 2008 #10 Skrevet 16. april 2008 (endret) Proev aa ha litt krydder og frukt i havregroeten, saa blir det baade sunt og godt! Jeg bruker melk/vann/kokosjuice, banan, kanel, kajennepepper, malt ingefaer og malt muskatnoett. Har alt oppi foer den puttes i mikroen og saa moser man alt foer man spiser. Nam! Ellers er jo egg og frukt baade sund og godt til frokost. Endret 16. april 2008 av Munachimso
NullHull Skrevet 16. april 2008 #11 Skrevet 16. april 2008 Hvis man lager frokostblanding selv mener jeg å ha sett man helst skal riste blandingen i stekovnen for best resultat. Noen som har prøvd og har oppskrift? Og hva blir holdbarheten? Man kan kanskje blande nedi tørket frukt etterhvert for å øke holdbarheten? Du blander sammen det du ønsker av kornsorter, samt evt. hakkede nøtter/mandler og frø/kjerner (solsikkekjerner, sesamfrø, linfrø, gresskarkjerner e.l.), altså alt "det tørre". Smør en langpanne med litt olje og fordele kornblandingen utover. Skvett litt vann over (med fingrene eller sprayflaske). Du kan også blande i litt flytende honning eller fruktsukker om du vil ha en søtere variant. Eplejuice fungerer også fint som smakssetter. Ristes i ovn på 200 grader i 12-13 min. Når det hele er avkjølt har du i det du ønsker av rosiner og tørket frukt før du heller det på tett glass. Dette står seg lenge! Et annet råd jeg har fått er å dele en vaniljestang i mindre biter og legge i glasset (rør bitene rundt litt i blandingen slik at vaniljefrøene fordeler seg), for en deilig "touch" av vanilje.
Gjest mat Skrevet 16. april 2008 #12 Skrevet 16. april 2008 Du blander sammen det du ønsker av kornsorter, samt evt. hakkede nøtter/mandler og frø/kjerner (solsikkekjerner, sesamfrø, linfrø, gresskarkjerner e.l.), altså alt "det tørre". Smør en langpanne med litt olje og fordele kornblandingen utover. Skvett litt vann over (med fingrene eller sprayflaske). Du kan også blande i litt flytende honning eller fruktsukker om du vil ha en søtere variant. Eplejuice fungerer også fint som smakssetter. Ristes i ovn på 200 grader i 12-13 min. Når det hele er avkjølt har du i det du ønsker av rosiner og tørket frukt før du heller det på tett glass. Dette står seg lenge! Et annet råd jeg har fått er å dele en vaniljestang i mindre biter og legge i glasset (rør bitene rundt litt i blandingen slik at vaniljefrøene fordeler seg), for en deilig "touch" av vanilje. Takk skal du ha - det skal jeg jammen prøve! Er passe lei frokostblandingene man kjøper. Forøvrig er det veldig godt å raspe et halvt eple i frokostblandingen - friskt og godt! Andre halvdelen av eplet spiser jeg etterpå
Gjest Sisu Skrevet 18. april 2008 #13 Skrevet 18. april 2008 Jeg spiser denne selvmekkede frokostblandingen hver morgen: Havregryn, linfrø, solsikkekjerner og rosiner, med skummet melk eller yoghurt på. Det metter veldig godt! Ellers er det vel sikkert mulig å blande oppi hakkede mandler, bananskiver eller noe også.
Gjest *Mim* Skrevet 18. april 2008 #14 Skrevet 18. april 2008 Jeg liker firkorn med friske eller tinte bringebær i. Og melk, seff.
Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 18. april 2008 #15 Skrevet 18. april 2008 Hva med 4-korn? Ikke mye sukker, 4 gram eller noe! Hvis du f.eks blander denne med ett beger 0% yoplait, så blir det supergodt!
rugrat Skrevet 18. april 2008 #16 Skrevet 18. april 2008 4-korn med melk og bananskiver er såååå godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå