Gjest Olava Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Har lest og hørt forskjellig om hvor lenge katten går drektig. Det kan kanskje variere fra rase til rase, men hvor lenge går en vanlig huskatt drektig?
Gjest Olava Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Ja, det var det jeg også trodde, men jeg har også lest at de er drektige 58 dager. Venter kattunger nå, og jeg er redd katten skal føde ute, for det gjorde den sist. Vanskelig å holde pusemor inne hele døgnet også. Jeg var vitne til parringen, men så vidt jeg vet, kan katter parre seg mange ganger de dagene de har løpetid. Derfor vet jeg ikke akkurat når det store skal skje.
spezitas Skrevet 15. april 2008 #4 Skrevet 15. april 2008 (endret) Normal drektighetstid på en katt er 61-70 dager. Det mest vanlige er 65 dager. Vet man nøyaktig når katten ble parret, kan man telle dager, eller plotte inn dato ved hjelp av denne drektighetskalenderen og regne seg frem til termin, samt se når kattungene er leveringsklare. http://www.storsjokatten.com/Halsoavdel/pl...gskalender.htm# Det er også flere tegn man kan se etter på katten når fødsel er nært forestående, som f.eks at katten endrer mageform og ser tynnere ut, at slimproppen går (vanskelig å se) og temperaturmålinger. Det siste døgnet før en fødsel, synker temperaturen med ca 1 grad- til 37 grader. Katten skal alltid ha tilsyn når fødsel er beregnet, i tilfelle noe skulle gå galt. Endret 15. april 2008 av spezitas
Gjest Olava Skrevet 15. april 2008 #5 Skrevet 15. april 2008 Takk for utfyllene svar, Spezitas! Hvis katten har parret seg mange dager i strekk, er det ikke godt å vite hvilken dato man skal gå ut fra, men parringen jeg så, var den siste dagen i løpetida. Da blir det 61 dager til 21. april, osv. Katten ser merkbart slankere ut fra i dag, men det er vel sannsynlig at det ikke vil skje noe før om vel en uke. Tror det blir litt komplisert å måle temperatur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå