Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Hei! Jeg begynte å trene for en måned siden ca. Trener både i sal og gruppetimer, men det jeg lurer på, hvor mye bør man øke og hvor ofte i forhold til hvor tungt man løfter ? Da tenker jeg både på vanlige vekter og i forhold til maskinene i sal hvor du bestemmer selv hvor tungt det skal være. tror jeg har hatt ca det samme hele tiden fordi jeg ikke vet når man bør øke? Så spørsmålet er altså hvor ofte bør man øke tyngden på det man gjør? Og hvor mye burde man forvente å klare å øke.
Gjest Bolledeig Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Jeg pleier å gå ut fra følgende prinsipp, at jeg kjører mellom 12-15 reps, og klarer jeg 5-6 flere reps enn det igjen på angitt vekt, så øker jeg. Hvis du vanligvis trener f.eks. 3x12 men klarer 25-30 repetisjoner på den belastningen er det en indikator på at det er på tide å øke litt
Gjest Sorte Orm Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Du skal øke tynden på vektene nåt det du tar blir for lett. Altså at du ikke kjenner det i musklene. Da skal du øke er ikke være en det
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 Takk, gode svar forsåvidt, men synes det er like tungt hver gang jeg, trener ca 3-4 ganger i uka, men blir litt annerledes styrketrening i gruppetimene enn i sal. Så går det an å si noe sånn ca hvor ofte jeg burde øke..? Kanskje annenhver uke eller?
Gjest Chili P Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Det går ikke an å si noe eksakt. Jeg prøver å øke på hver eneste trening, det er igrunnen bare å prøve tyngre vekter og se om du får det til.
Gjest Treningsboy Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Slik gjor jeg det: Oppvarming, 2/3 del av forrige økts vekt og så kjører jeg tre sett med 12 repetisjoner per sett. Hvert sett er så tungt at jeg virkelig må presse meg selv for å klare de 2-3 siste repetisjonene. Du kjenner selv etter hvert som du blir kjent med kroppen din hvor mye du kan øke.
Grønt blad Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 Jeg pleier å tenke at jeg ikke skal klare den siste repetisjonen, ev. slite og bare såvidt klare den eller akkurat ikke klare den. Klarer jeg alt, så må jeg løfte tyngre neste gang. Synes det kan være en pekepinn.
Gjest StoreSky Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 Var på ny veiledning på mandag. Jeg trodde jeg ikke hadde blitt særlig sterkere, men veilderen så at dette var for lett og heiv på ekstra. Og jaggu klarte jeg det og!' Men den 9./10. rep ble halvveis. Tror det er cluet, man presser seg for lite og dermed lite/ingen utvikling. Den siste rep skal virkelig vare tung, det skal kjennes i musklene, man skal nesten ikke/ikke klare det. ps. jeg ser super dårlig på å presse meg selv, eier ikke konkurranseinstinkt. Slomser i vei med mye lettere vekter enn jeg klarer.
X-life Skrevet 16. april 2008 #9 Skrevet 16. april 2008 Man kan ikke øke og øke i vektbelastning innenfor samme repetisjonsområde evig. En grei måte å øke i styrke på , er å bruke 2 skritt frem 1 tilbake metoden - Start på 10 repetisjoner, fra uke til uke legger du på mer belastning til du til slutt ikke klarer mer enn 4-5 repetisjoner. Når du ikke klarer å øke på 4-5 repetisjoner går du tilbake til 10 repetisjoner, men nå med en tyngre vektbelastning enn hva du startet på sist.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå