Gjest Gjest_Gunhild_* Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Jeg har veldig dårlig råd fortiden.. og jeg må få fiksa tennene mine..Men jeg har aldri vært på sosialkontoret før.. Hvordan skal jeg kontakte de.. Bør jeg ringe de først eller skal jeg bare møte opp.. Jeg skal jo bare be om et skjema om å få dekka noe tannlege regninger.. Noen som har noe erfaringer.. Jeg er lissom så redd for å drite meg ut på et sånt sted.. Og vil lissom gjøre det litt i det skjulte også.. Men jeg måå få dekket tannlegen.. Og en annen ting kan sosialkontoret dekke tannlegeregningen eller må jeg legge ut og så senere få tilbake betalt?
Saeria Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Gå ned til ditt nærmeste sosialkontor og forklar situasjonen din for dem der. Du vil sannsynligvis få et skjema som må fylles ut og du blir nok bedt om dokumentasjon på de siste tre måneders kontobevegelser. Får du innvilget behandling får du sannsynligvis en liste over hvilke tannleger du kan benytte deg av. kan hende du må til utredning hos en offentlig tannlege i forkant slik at sosialkontoret kan få en prisantydning for behandlingen. Jeg skjønner det kan føles vanskelig å gå på sosialkontoret for å be om hjelp, men de som jobber der ønsker jo å være til hjelp for andre. Det skader ikke å høre med dem om du kan få denne hjelpen. Hvis det er tannlegeutdannelse der du bor, kan du også høre med de som har utdannelsen om de tar i mot pasienter. Da vil du kunne få behandlingen til redusert pris. Tannlegestudentene har med seg en tannlege som veileder dem under behandlingen.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Jeg har veldig dårlig råd fortiden.. og jeg må få fiksa tennene mine..Men jeg har aldri vært på sosialkontoret før.. Hvordan skal jeg kontakte de.. Bør jeg ringe de først eller skal jeg bare møte opp.. Jeg skal jo bare be om et skjema om å få dekka noe tannlege regninger.. Noen som har noe erfaringer.. Jeg er lissom så redd for å drite meg ut på et sånt sted.. Og vil lissom gjøre det litt i det skjulte også.. Men jeg måå få dekket tannlegen.. Og en annen ting kan sosialkontoret dekke tannlegeregningen eller må jeg legge ut og så senere få tilbake betalt? Dårlig råd for tiden, skriver du......Hvis det er helt nødvendig for deg pga smerter i hull, så kan du søke. Noe annen pleie får du ikke dekt. jeg sier det på bakgrunn hva du har skrevet. Dårlig råd for tiden....Sosialkontoret dekker ikke oppfiksing, som du skriver. Noe annet blir om du eks....har gått uten arbeide,trygd. Altså et "problem" La oss si at munnen ser ut som en brannruin. For at du skal komme deg videre....Og heller ikke da er det bare å søke.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Dårlig råd for tiden, skriver du......Hvis det er helt nødvendig for deg pga smerter i hull, så kan du søke. Noe annen pleie får du ikke dekt. jeg sier det på bakgrunn hva du har skrevet. Dårlig råd for tiden....Sosialkontoret dekker ikke oppfiksing, som du skriver. Noe annet blir om du eks....har gått uten arbeide,trygd. Altså et "problem" La oss si at munnen ser ut som en brannruin. For at du skal komme deg videre....Og heller ikke da er det bare å søke. Jo , det er bare til å søke når økonomien er dårlig stilt og tennene likeledes.
Rosalie Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Å få dekket tannlegeutgifter på sosialen er omtrent umulig, og de forlanger som oftest at man går for billigste løsning, det vil si trekking. Til og med av tenner som vises i smilet.
Gjest Tannfeen Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 Å få dekket tannlegeutgifter på sosialen er omtrent umulig, og de forlanger som oftest at man går for billigste løsning, det vil si trekking. Til og med av tenner som vises i smilet. Dette er faktisk ikke helt sant. En jeg kjenner hadde vært arbeidsledig lenge og måtte over på sosialen. Vedkommende fikk dekket behandling av to knuste fronttenner fordi de regnet med at det var lettere å få jobb med tenner enn uten. De hadde også fullstendig rett.
Gjest Forskrekka Skrevet 16. april 2008 #8 Skrevet 16. april 2008 Folk kan få nye pupper av det offentlige, men ikke nye tenner? Verden er GAL!
Gjest Gjest-Olsen Skrevet 16. april 2008 #9 Skrevet 16. april 2008 Ingen kan nekte deg å søke på noe som helst, så søke kan du alltid. Men av og til er det en vurdering om det er noe poeng å bruke tid og krefter på en søknad. En del sosialkontor har en mottaksvakt. Du kan ringe kommunens sentralbord for å høre om sosialkontoret har det, og hvordan den fungerer.(Noen steder er det bare å møte opp, andre steder må det bestilles time, og noen steder tas det meste på telefon) Har du inntekter som du i utgangspunktet skal klare deg med, er risikoen for avslag større enn om du har det veldig knapt hver måned. Hvis du for tiden har dårlig økonomi på grunn av ufornuftige disposisjoner forrige måneder, ligger du også dårlig an- da er det jo indirekte dekking av gjeld det er snakk om. Kan du få et overslag fra tannlegen din, og ta det med på sosialkontoret? Sosialkontoret vil aldri gi noen blanko godkjenning av tannbehandling. Det må søkes konkret, med et kostnadsoverslag/utskrift fra tannlegen. Betaler du regningen først, for så å søke sosialkontoret om å få pengene tilbake, vil jeg si at muligheten for å få dekket det er små. Da er det å anse som gjeld, noe sosialkontoret normalt ikke dekker. Hvor store utgiftene til tannlege vil bli, sammen med dine faste utgifter og inntekter vil sammen kunne avgjøre om du kan få dekket tannlegeutgifter på sosialkontoret. Også nødvendigheten av behandlingen vurderes, det er det kommunens rådgivende tannlege som vurderer. Vær forberdet på å måtte dokumentere alle inntekter og utgifter du har. Får du dekket utgiftene, vil sosialkontoret sende pengene direkte til tannlegen.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2008 #10 Skrevet 16. april 2008 Å få dekket tannlegeutgifter på sosialen er omtrent umulig, og de forlanger som oftest at man går for billigste løsning, det vil si trekking. Til og med av tenner som vises i smilet. Det er det dummeste jeg har lest !! Når du ikke vet bedre, er det nødvendig å prøve å skremme folk fra å søke ?
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 16. april 2008 #11 Skrevet 16. april 2008 Jeg har opplevd at det er forskjellig fra sosialkontor til sosialkontor. Har flyttet så jeg har gått på to forskjellige kontorer. Det ene sa at jeg måtte bruke livsoppholdet til det. Det andre dekket regninga. Da var det slik at jeg skulle be tannlegen sende regningen til dem. Den kom på 3000,- og den dekket de.
Gjest Gjest_linda_* Skrevet 16. april 2008 #12 Skrevet 16. april 2008 Hva mener du med dårlig råd FOR TIDEN? Saken er den at sosialen ber om kontoutskrifte ( for de tre siste månedene hvis jeg husker rett ) og hvis det står der at du hadde penger,vil de ikke hjelpe deg. Men det blir mye OM og MEN her. Det lureste er nok bare å søke og se hva som skjer. Og en ting til: hvis du har mer enn det de gir til sosialklienter, får du ikke noe hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå