Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg lurer på hvordan et privat boligsalg foregår...

Får man advokat til å sette opp kjøpekontrakt, finnes eventuelt standard kjøpekontrakter? Hva med eierskifteforsikring/boligkjøperforsikring.

Er det noen her som har erfaring på området, og kan fortelle om det?

Man vil jo som selger sitte igjen med ganske mye mer penger enn hvis man bruker megler vil jeg tro... Såfremt man får en god pris altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja jeg lurer på hvordan et privat boligsalg foregår...

Får man advokat til å sette opp kjøpekontrakt, finnes eventuelt standard kjøpekontrakter? Hva med eierskifteforsikring/boligkjøperforsikring.

Er det noen her som har erfaring på området, og kan fortelle om det?

Man vil jo som selger sitte igjen med ganske mye mer penger enn hvis man bruker megler vil jeg tro... Såfremt man får en god pris altså.

Problemet med å selge privat er at en del kjøpere blir skeptiske og derfor kan det være du rett og slett får færre interessenter og dermed mindre penger igjen for boligen. De fleste synes det er mer betryggende at et kjøp går gjennom en megler.

Har du derimot en lettsolgt bolig, stiller du nok bedre. Imidlertid er ikke en advokat gratis heller, så hvorvidt du tjener mye på denne varianten kontra en megler vil nok også bero noe på verdien av boligen din. Selger du et stort, dyrt hus, vil nok en advokat lønne seg, da disse ikke tar provisjon slik meglere gjør.

Jeg har og vurdert tanken på å selge privat for å slippe billigere, men konkluderte med at det i praksis blir vanskelig pga megleres monopol. Ting har lett for å bli mer "hjemmelagd" om man gjør det selv, og det er ikke særlig tillittsvekkende ovenfor en potensiell kjøper...

Bare mine tanker,

lykke til uansett :)

Skrevet

Nå kan jo meglerhonorarer i stor grad forhandles og prosentsatsen som man betaler varierer ganske mye i forhold til salgssummen .

Mange private er uheldigvis ikke klar over dette og ender ofte med å betale ganske mye for å selge boligen sin .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...