Gå til innhold

Noe sted jeg kan kartlegge kcal-inntak?

Anbefalte innlegg

Gjest På slanker'n
Skrevet

Jeg skal ned noen kilo før sommeren. Er godt igang egentlig, trener og spiser sunt og har sånn passe peiling på hva som er bra å putte inn i munnen og hvordan man bør trene ;-) .

Det jeg IKKE har peiling på, rett og slett fordi jeg aldri har prøvd å slanke meg før, er kalorier...

Finnes det et sted på nett hvor man kan plotte inn matinntaket sitt og se hvor mange kalorier man inntar pr. dag? Og som er gratis... Er ikke så ivrig på det at jeg gidder å betale ;-) .

Og hva forbrenner man egentlig i løpet av en dag? Det er selvsagt vanskelig å svare på, men finnes det sånn ca-tall for hva man forbrenner på en dag uten trening om man er i sånn rimelig grei form og trener 2-3- ganger i uka ellers?

Og er det noen som vet sånn ca. hva man forbrenner på en treningsøkt med 40 min. kardio (løping/sykkel)+ 40 min. styrke med vekter?

Mulig dette er søkte spørsmål, men som sagt - har lite peiling på dette og har ikke brydd meg så mye om det før nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker diett.no. Her kan du legge inn vekt, høyde og målet ditt. Du legger inn hva du spiser og ca. hvor mange gram du spiser av hver vare, så vil dagboken regne ut hva du forbrenner og hvor my du får i deg i løpet av dagen. Det er også en trenigsdagbok som viser hva du forbrenner ved forskjellige økter(bare husk at treningsdagboken er engelsk, så du må finne det engelske ordet for hva du har trent), men den er genial!

Gjest _Leela_
Skrevet

Grethe Roede har noe lignende som beskrevet ovenfor, synes den er veldig grei jeg. Er forresten gratis også.

Skrevet

jeg bruker mat på data, det er en veldig bra rettleder, viser alle mengder av fett, protein, karbo. etc. som da også viser kcal totalt,

ønsker deg masse lykke til...!

Skrevet
Jeg bruker diett.no. Her kan du legge inn vekt, høyde og målet ditt. Du legger inn hva du spiser og ca. hvor mange gram du spiser av hver vare, så vil dagboken regne ut hva du forbrenner og hvor my du får i deg i løpet av dagen. Det er også en trenigsdagbok som viser hva du forbrenner ved forskjellige økter(bare husk at treningsdagboken er engelsk, så du må finne det engelske ordet for hva du har trent), men den er genial!

Kan jeg stille deg et aldri så lite spørsmål om denne siden? Registrerte meg nettopp, men lurte på hvordan jeg finner ut hva jeg forbrenner i løpet av en dag? Registrerer maten jeg spiser, men kan ikke se om det går over eller under det jeg forbrenner :)

Gjest På slanker'n
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Supre tips jeg fikk! :-)

Noen som vet noe om de andre spm mine vedr. kalorier?

Skrevet

sjekk ut grete roede sin side om det kan ligge noe der :)

Skrevet
Kan jeg stille deg et aldri så lite spørsmål om denne siden? Registrerte meg nettopp, men lurte på hvordan jeg finner ut hva jeg forbrenner i løpet av en dag? Registrerer maten jeg spiser, men kan ikke se om det går over eller under det jeg forbrenner :)

Det står på høyresiden der du kan velge om du vil se resultatene som "Food Label" eller kakediagram. Der ser du hva kroppen din forbrenner per dag, og hvor mye matdu spiser i forhold til det :)

Skrevet

Jeg har kommet over verdens beste nettside på det: www.somebody.no

Der har de kartlagt kcal i alle matvarer i Norge (jeg tuller ikke, det er helt vanvittig!), slik at du kan regne ut hvor mye kcal du sparer ved å velge 1 skive gulost i stedet for 1 skive brunost, 1 glass eksta lett melk i stedet for 1 glass lett melk etc.

Det koster litt da. Tror det koster 390,- for 3 måneder (mindre per måned om du melder deg inn for lengre tid av gangen), men jeg synes det er fantastisk bra! Ikke minst for å bli klar over hvor mye kcal man sparer over lengre perioder ved bare å begrense seg litt hver dag! :-)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg er også en tilhenger av somebody, om ikke annet bare på grunn av det helt enorme utvalget av matvarer i databasen deres. Bedre enn noe annet jeg har sett. Men selvfølgelig, det koster penger da, så om man ikke vil betale får man mer enn nok i vektklubben eller liknende gratissider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...