Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så forvirra når det gjelder hvilken puls man bør ha når man trener! noen som kan hjelpe? :)

jeg vil ned et par kilo, dvs. fjerne fett og stramme opp.

På apperatene står det ved fatburn bør pulsen ligge på 130, men ved cardio bør den ligge på 160 (jeg er 20 år). Hva betyr cardio? det er vel fatburn jeg vil ha?

Og dessuten står det i shape-up bladet denne måneden at jo høyere puls, jo mer kaloriforbrenning.. hmm.. er det ikke forbrenningen av kaloriene som er hele poenget? så da burde jeg heller være på cardiopulsen?

hehe.. håper dette var fortåelig ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Wildcat
Skrevet (endret)

.

Endret av Wildcat
Skrevet
Søk litt på puls på forumet her, så finner du mange tråder om emnet :)

Dette har jeg skrevet i en annen tråd om pulstrening, og sakser det uforandret inn her:

Angående fettforbrenning:

"Fettforbrenningssoner" er avleggs teori icon_wink.gif Man forbrenner mest totalt (karbohydrater og fett) ved høyintensiv trening (85-95 % av makspuls), da med overvekt av karbohydrater/glykogen fra muskelcellene. Likeledes forbrenner man mest fett ifht karbohydrater ved lav puls - ligger du stille på sofaen er det stort sett fett som brukes som energi. Men det totale energiforbruket er selvfølgelgi langt mindre når man ligger på sofaen enn når man er ute i skogen og løper intervaller icon_wink.gif

Høyintensiv trening krever mer av kroppen i restitusjonsfasen (høyere energiforbuk) og gjør at du kan flytte den anaraobe terskelen din (anarob terskel er når du får melkesyre). Høyere innslagspukt for anarob terskel er ekstremt positivt for den generelle kondisjonen din. Bedre kondisjon øker basalforbrenningen din, noe som gjør at du forbrenner mer de timene du ikke trener. Summa sumarum vil derfor høyintensiv trening forbrenne mer fett enn lavintensiv.

Artikkel om emnet:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=285

Hvis du er utrent er det likevel ikke å anbefale å begynne å trene knallhardt og høyintensivt med en gang. Begynn med lavere intesitet og øk etterhvert som du føler at kroppen tåler det. Man bør heller ikke kjøre høyintensiv intervalltrening hver dag - det trengs 2-3 hviledager mellom siden det er stor påkjenning for kroppen. Ønsker man å løpe/sykle osv utover det er lavintesiv trening (restitusjonstrening) fint :-)

Tusen takk for svar :D da skjønner jeg litt mere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...