Gjest similan Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 På jobben bruker jeg og et par andre samme telefon og PC.Jeg betaler regninger.Fikk i dag en regning fra telenor for bruken av dette. Er utenom det andre kommet et beløp som jeg ikke forstår. "Data GSM/UMTS/WLAN Data til utlandet" 21 minutt kr 648,- Noen som har peiling på hva dette kan være. Jeg selv har ikke brukt hverken tlf.eller data den dagen
Lillros Skrevet 15. april 2008 #3 Skrevet 15. april 2008 Ingen som har peiling? Gå inn på www.diskusjon.no (mener jeg det var), så skriver du det innlegget innenfor data. Tror det er mange gode data nørder der. Har selv fått masse hjelp der med mine data problemer
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2008 #4 Skrevet 15. april 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/GSM http://no.wikipedia.org/wiki/GPRS
Kamikatze Skrevet 16. april 2008 #5 Skrevet 16. april 2008 Ring telenor kundeservice da, og si "kundekonsulent" til automatdama. De vet det best. Enten dreier det seg om en mobil som har blitt brukt i utlandet for å wappe eller få en PC på nett, eller så dreier det seg om en direkteoverføring av data til en datamaskin (eller mobil) i utlandet (altså direkte dataoverføring, utenom internet). Spørsmålet ditt i overskriften og i innlegget korresponderer ikke helt. GSM er i prinsippet en måte å sende data og tale på, som takseres etter tid, og ikke etter datamengde. GPRS er motsatt. Ved GPRS betaler du kun for mengden data du sender, likegyldig om du bruker et sekund eller en uke. UMTS er et hurtigere GPRS, med samme takseringsprinsipp. WLAN er trådløse nettverk, som enn så lenge ikke er standard til mobiler (selv om noen finns, og de fleste vil få det). Det er en telejungel der ute. Og den beste å spørre om fakturaspørsmål, må faktisk være den som fakturerer deg.
Gjest similam Skrevet 16. april 2008 #6 Skrevet 16. april 2008 Takk for svar. Kamikatze,jeg ser nå at overskriften og innlegget ikke korresponderer helt.Det jeg mente at på regningen betaler jeg vanligvis for GPRS ,men denne gangen står der GSM i tillegg til GPRS. Men hvorfor bruke direkte dataoverføring utenom internett når det er så mye dyrere?
Kamikatze Skrevet 16. april 2008 #7 Skrevet 16. april 2008 (endret) Takk for svar. Kamikatze,jeg ser nå at overskriften og innlegget ikke korresponderer helt.Det jeg mente at på regningen betaler jeg vanligvis for GPRS ,men denne gangen står der GSM i tillegg til GPRS. Men hvorfor bruke direkte dataoverføring utenom internett når det er så mye dyrere? Håper ikke du tok det til deg, som kritikk. Jeg nevnte dette kun for å sette premissene for mitt svar. Dette kan være en mobil som har vært utenfor GPRS/UMTS-dekning (eller sistnevnte nett kan ha vært nede pga. teknisk feil. Dersom ikke telefonens (eller mobilmodemets) innstilling for datahåndtering er satt til "kun GPRS/3G" vil den automatisk benytte seg av det gamle GSM-systemet. Uansett blir det spekulasjoner fra min side, fordi det er din mobil-/nettoperatør som sitter på faktureringsdataene, og derfor vet. Deres kundeservice kan også veilede deg gjennom de korrekte prosedyrene, slik at du er sikker på å få den tjenesten du ønsker (å betale for). Direkte dataøverføring, er sikrere enn å sende over nett, da forbindelsen går mellom den som sender og mottakeren uten at hvem som helst med litt peiling kan snoke. Men det er slett ikke sikkert at dette er tilfelle her. Det er relativt sparsomt med opplysninger om utstyrstyper, abonnementstyper osv. Og da blir svarene tilsvarende generelle. Endret 16. april 2008 av Kamikatze
Gjest similan Skrevet 30. april 2008 #8 Skrevet 30. april 2008 Hei igjen.Jeg ringte telenor kundeservice. Det han kunne si var at en bruker hadde gått inn på wap,blitt koblet opp mot et utenlandsk nummer og fått data derfra. Han kunne ikke si hva nummeret var,men enten hadde personen gjort det med vilje,-eller ikke.Hvis ikke,måtte vi ta det derfra,og undersøke videre. Noen andre som har erfaring i dette?Får ialfall ta det opp med de andre som bruker telefonen/dataen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå