aline Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Hei Jeg og kjæresten har lyst til å ta litt over ei uke i italia nå i slutten av mai, vi tenker å fly til Firenze, ha første og siste natt der, og resten av tiden kjøre rundt til f.eks Pisa, Siena etc. Er det noen som har vært rundt i områdene før, og har erfaringer og ideer om hva vi bør få med oss og hvor vi bør reise og bo? alle tips taes imot med takk.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Min mor har nettopp kommet hjem fra Toscana. Hun bodde i en liten by som het Montecatini-Treme. Som navnet tilsier, var dette en by som er kjent for sine spa-hotell. En koselig liten by var det visst, og som ellers i Italia VELDIG dyrt. Turen hun var på besto av sight-seeing til kjente og mindre kjente bygninger og kirker + noen besøk på vingårder. Ta bare med deg MYE penger (et kremmerhus med 2 iskuler kostet €10!!), og klær/vesker kostet flesk. Husk hard koffert hvis du vil ha vin med deg hjem.
LukaFrost Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Vi fantaserer også om å reise til Italia, men om det er så veldig dyrt der frister det ikke så mye. Noe av det som er helig med å reise bort er å spise på restaurant hele tiden. Er glad i mat :-) Å ta med knekkebrød og tubeost er ikke helt vår greie. Blir man virkelig rake blakk på en uke i Italia?
aline Skrevet 14. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2008 Har vel fått med meg at det er dyrt i Italia ja, men jeg tror likevel det er verd det. Har sett på pakketur, og ender nok opp med det. Da får vi 8 dager på hotell/vingård like utenfor Firenze, med frokostbuffe og leiebil inkl, for ca 7000,- pr pers. Så reiser vi ut derifra til f.eks Siena og Pisa etc. men lurer litt på hva jeg trenger av lommepenger for litt over ei uke, når alt er så dyrt? da til middag og kos, trenger ikke shoppe så mye ellers, viktigere med opplevelsen.
LilleBille Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Toscana er bare topp. Det er jo masse å se - selv synes jeg Firenze er helt fantastisk. Og dere bør jo absolutt ta en tur til Fiesole. Mirakelplassen i Pisa hører vel med - og det er jo morro å ha vært der - men det er mange andre steder jeg ville valgt i stedet. Jeg har ikke vært i Sienna, men det står på listen. San Gimignano er herlig (men kanskje enda bedre på kveldstid når alle turistene har dratt) http://www.sangimignano.com/sghomei.htm. Ellers anbefales Greve i Chianti. Og hva med Cinque Terre http://homepage.sunrise.ch/homepage/avong/cinque_terre/ - i og med at dere har bil er det jo overkommelig. Det kryr jo av steder - og det spørs jo bare hvor mye dere tenker å kjøre.. Volterra, Lucca - eller bare kjøre på måfå og stoppe der det faller seg. Når det gjelder penger går det jo alltid mer enn man tror - og det å handle skinke/ost etc. for å ta med hjem drar jo også litt.
aline Skrevet 14. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. april 2008 åh, tusen takk billa-snupp, masse gode tips. Vi tenkte nok egentlig å bile rundt litt på måfå, men har funnet ut at det blir litt vel dyrt, så blir nok en pakke der vi har alt inkl ett sted, så reise ut derifra, ihvertfall endel av dagene. skal lese igjennom linkene dine når jeg kommer hjem og har mer tid, men supert å få slikt. ang lommepenger, hvordan ca ligger mat? ut på kvelden å spise middag etc? vet man sikkert får i alle prisklasser, men er det som norge eller dyrere?
LilleBille Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 Jeg kan snakke meg varm om Toscana ... er jo helt frelst ;-) Synes absolutt det er billigere enn i Norge - pizza (sist jeg var der) 5-8 euro - middag 10-20 osv. men alt kommer jo an på hva slags steder dere går på. Vi har prøvd å holde oss unna turistfellene - og heller ikke spist "turist-menyene"
aline Skrevet 14. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 14. april 2008 Jeg kan snakke meg varm om Toscana ... er jo helt frelst ;-) Synes absolutt det er billigere enn i Norge - pizza (sist jeg var der) 5-8 euro - middag 10-20 osv. men alt kommer jo an på hva slags steder dere går på. Vi har prøvd å holde oss unna turistfellene - og heller ikke spist "turist-menyene" ok, så lenge det er billigere en norge, så overlever jeg.
Betsy Skrevet 14. april 2008 #9 Skrevet 14. april 2008 Jeg har fartet litt rundt i Nord-Italia og kan ikke huske at det var sååå dyrt der? :klø: Absolutt billigere enn i Norge, i allefall.
aline Skrevet 14. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 14. april 2008 Jeg har fartet litt rundt i Nord-Italia og kan ikke huske at det var sååå dyrt der? :klø: Absolutt billigere enn i Norge, i allefall. så bra, så om jeg legger opp budsjett etter hva jeg ville trengt for en ferietur på tilsvarende mange dager i norge, oslo etc, så burde jeg egentlig klare meg fint da kanskje?
hjertesukka Skrevet 14. april 2008 #11 Skrevet 14. april 2008 (endret) Det er en god stund siden jeg var der nå, og er ikke oppdatert på prisnivået. - Bodde i en liten sjarmerende by som heter Borgo a Mozzano (tror det skrives slik), og det er langs veien fra Pisa og innover dalen, forbi Lucca. Og litt lenger inne ligger Bano de Lucca, hvor vi spiste verdens beste pizza og gikk på et slags spa inni fjellet, på en måte. (husker ikke navnet,dessverre). - Først satt vi en halv time inni en badstu-varm hule, så ut og få deilig massasje. Helt spesielt, litt gammaldags atmosfære, men absolutt å anbefale. Og så har man jo Viareggio, badebyen ute ved kysten. Å, nei nå må jeg snart en tur ned dit igjen!- Heldiggrisen som skal dit. Endret 14. april 2008 av hjertesukka
Betsy Skrevet 14. april 2008 #12 Skrevet 14. april 2008 (endret) så bra, så om jeg legger opp budsjett etter hva jeg ville trengt for en ferietur på tilsvarende mange dager i norge, oslo etc, så burde jeg egentlig klare meg fint da kanskje? Nord-Italia er nok kjent for å være generelt dyrere enn sør-Italia, men dersom du tar utgangspunkt i norske priser, bør du etter min mening ha god råd! Du kan finfint spise god, italiensk mat for hundrelappen på lokale, små restauranter, og dessuten er lokal vin som regel rimelig (og god!) også. Is er forresten dyrt i Italia, men det finnes da grenser for hvor mye is man orker å stappe i seg også... Å unngå turistfellene er jo en selvfølge, da. Steder bestående utelukkende av turister er både dyre (slik er det jo overalt) og lite sjarmerende, etter min mening. Tror nok ikke du trenger å bekymre deg så altfor mye. Italia er jo bare fantastisk! Endret 14. april 2008 av Betsy
Betsy Skrevet 14. april 2008 #13 Skrevet 14. april 2008 Én ting til bare; jeg har ikke selv vært i hverken Firenze eller Pisa, men alle jeg kjenner som har vært i begge byene, sier at Firenze er fantastisk, og at Pisa ikke har så veldig mye mer å by på enn et skjevt tårn. Tror nok jeg hadde vurdert å bli litt lenger i Firenze!
gard Skrevet 15. april 2008 #14 Skrevet 15. april 2008 Hei Kona og jeg var i Toscana ifjor og det var deilig. Vi begynte med noen dager i Firenze og du kan lese vårt reisebrev med bilder, linker og kart her http://gardkarlsen.com/florence_italy_travelogue.htm . Deretter leide vi bil og kjørte ut til Chianti (med en liten svipptur innom Pisa). Vi bodde nær Castellina in Chianti og brukte dette som utgangspunkt for å reise til Siena, SG, Montalcino, Greve etc. Her er reisebrevet fra Chianti området http://gardkarlsen.com/tuscany_italy_travelogue.htm . Ha en fin tur...det blir nok herlig :-)
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. april 2008 #15 Skrevet 15. april 2008 Min mor har nettopp kommet hjem fra Toscana. Hun bodde i en liten by som het Montecatini-Treme. Som navnet tilsier, var dette en by som er kjent for sine spa-hotell. En koselig liten by var det visst, og som ellers i Italia VELDIG dyrt. Turen hun var på besto av sight-seeing til kjente og mindre kjente bygninger og kirker + noen besøk på vingårder. Ta bare med deg MYE penger (et kremmerhus med 2 iskuler kostet €10!!), og klær/vesker kostet flesk. Husk hard koffert hvis du vil ha vin med deg hjem. Da lurer jeg på om hun kan ha havnet i en turistfelle. Jeg reiste litt rundt i Italia for noen år siden, og jeg kan ikke huske at det var så utrolig dyrt. Hvertfall ikke når man er vant til norske priser. Jeg syns å huske at Italia og Frankrike er ganske like i pris, men at de er kjent for å være ganske dyre sammenlignet med en del andre steder i Europa. Og så er Norge igjen enda dyrere enn det. Men jeg kan godt tenke meg at det er dyrere i nord enn i sør. Og at det er dyrere i større byer og på typiske turiststeder. Jeg husker hvertfall at vi syns det var dyrt i Roma sammenlignet med småbyene hadde vært i før, men det er jo ikke akkurat så unaturlig.
aline Skrevet 15. april 2008 Forfatter #16 Skrevet 15. april 2008 åh, så bra info, gleder meg til å lese masse ny info.
Gjest Frk Åberg Skrevet 15. april 2008 #17 Skrevet 15. april 2008 Jeg har forresten fått tips om at Lucca og Cinque terre skal være fint. Jeg mistenker imidlertid at særlig sistnevnte er full av turister om sommeren, uten at jeg vet det, siden jeg ikke har vært noen av stedene. Cinque terre står forresten også nevnt i boka "Verdens 50 mest romantiske reisemål".
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2008 #18 Skrevet 15. april 2008 Montalcino er kjent for sine Brunelloviner så hvis du er vininteressert er jo det et must. Dessverre var det litt vanskelig å få vinsmaking uten å måtte betale for det mht at vinen er såpass dyr, men det vi smakte var helt himmelsk. Veldig koselig å kjøre rundt i området med vinmarker på alle kanter. Selve Montalcino by var sånn passe koselig (og veldig turistifisert).
aline Skrevet 15. april 2008 Forfatter #19 Skrevet 15. april 2008 er i utgangspunktet veldig glad i vin, men etter at jeg ikke lenger tåler det (kaster opp etter kanskje 4 slurker..), så har interessen for vin minsket litt. Men klart det er interessant å få med seg mye om det likevel.
Gjest Gjest_kathrine_* Skrevet 18. juli 2008 #20 Skrevet 18. juli 2008 Har akkurat kommet hjem fra Toscana og vil gjerne tipse om en b & b i Vagliagli 13 km utenfor Siena. Casale San Lorenzo. Stedet er en 1200 år gammel kirke som er bygget om til boliger. Det er i allt 4 boenheter i tillegg til vertsboligen. Alle enhetene har en høy standard med aircondition og det er svømmebasseng til fri disposisjon. Stedet minner mer om et 5 stjerners hotell enn b & b. Det er ikke standarden som gjør dette stedet spesielt, men vertfamilien og omgivelsene. Ingenting er som å sitte å spise Italiensk og drikke Chianti Classico samtidig som sam speider utover det vakre Chianti landskapet. Det er en slags magisk fornemmelse at man er med i en film. Dette blir en mye mer personlig opplevelse enn om man leier en leilighet eller et hotellrom. Besøk http://www.casalesanlorenzo.com Forfatteren Dario Castagno som vi møtte der nede sa at dette var et av to steder han anbefalte i området. Jeg tror jammen han har rett. Hils fra Kathrine og Asbjørn, så lager han kanskje i stand en grillaften med italiensk mat og masse Chianti classico vin (og litt grappa ) Et annet alternativ er http://www.italiautleie.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå