Gå til innhold

Alle mine planter bare dør!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ja, jeg vanner de. Men hva gjør jeg så feil? Jeg kjøpte en eføy for et par-tre uker siden, og nå er alle bladene tørre og sprø! Jeg vanner den jevnlig, når jeg merker at det er tørt og men har jeg plassert den feil, den står høyt oppe på en slags søyle, for at ikke katta skal spise på den, så kanskje den får for lite lys, eller har det ikke så mye å si? Det er litt trist at ingen planter trives i stua mi. Syns det er så fint og friskt med grønt i hjemmet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg jo ikke HVORDAN du vanner plantene dine, men jeg hadde samme problemet. Hade ikke grønne fingre i det hele tatt. Men etter at jeg begynte å vanne alle plantene i skålen, eller satt de i vann i vasken, så ble det bedre. Da suger de opp det de trenger av vann. Jeg lar de stå i litt vann over natten.

Skrevet

Jeg har min nyeste eføy i en krukke som egentlig skal stå ute, så jeg har et fat under så vannet ikke renner nedover søylen den står på når jeg vanner. Så når jeg vanner, renner "overflødig vann" ned på den skålen så planten får suge opp vann den trenger derfra. Er det feil? Blir dyrt å kjøpe ny plante hver uke også. Har aldri hatt dette problemet før. Er det for kaldt i rommet om natta, kan det være det som er årsaken, eller bare rett og slett trives ikke plantene i denne leiligheten?

Skrevet

Om du gir dem for mye vann, eller de blir stående i vann, risikerer du at de drukner. Om det er masse overflødig vann på skålen etter at du har vennet dem, så er det ikke alle planter som tåler dette, og du bør tømme av vannet så du ikke drukner stakkaren.

Noen planter skal ha lite vann, og dør om du vanner dem for ofte/for mye. Noen skal ha mye vann, og dør om de får for lite. Noen vil bare ha vann på skålen. Så har du det med lys. Noen må ha mye, noen tåler ikke sollys, osv. Noen tåler ikke varme, mens andre vil stå varmt.

Du bør spørre der du kjøper planten om hvordan akkurat den planten skal behandles.

Skrevet

De sa at eføy er hardbare, at de skal tåle veldig mye. Får prøve å ta vekk vannet som ligger igjen på skålen og håper de våkner til liv igjen.

Skrevet

Her er litt om hvordan eføy skal ha det:

Norsk navn: Eføy, bergflette

Beskrivelse: Hederaslekten er i vill tilstand utbredt mange steder i verden. Klatreplante som trives både hengende, stående og klatrende. Liker ikke for høye temperaturer eller direkte sol. Finnes i mange ulike bladvarianter, mørk grønn, lys grønn, broket med innslag av hvitt eller gult.

Stell: Viktig å passe på at den ikke får for mye vann. Tørke lett ut mellom hver vanning. Svak gjødselblanding jevnlig i vekstsesongen, ingen gjødsling resten av året. Kan beskjæres hele året.

Så om det kommer masse vann på skålen har den fått for mye vann.

Mine planter har også en lei tendens til å dø, selv om jeg følger instruksene fra gartneriet til punkt og prikke. Jeg mistenker dem for å hate meg og dø med vilje for å gjøre meg lei meg. De er Onde...

Kaktusplanter har jeg dog bedre hell med. Jeg har en 10 år gammel kaktus, og en annen plante på kontoret som har både pigger og blader som nå har overlevd i to år. Så om alt annet dør: kjøp kaktus..

Skrevet

Jeg har opplevd akkkurat det samme. Kjøpte opp masse blomster og en etter en døde. Nå har jeg ikke hatt blomster på noen år. Etter å ha pratet med en blomstergal svigermor så har hun forklart at lys, varme og inneklima generelt har mye å si for om blomster trives hjemme hos deg. Neste gang du skal kjøpe blomster så kan du jo spørre om hjelp i butikken for å finne ut hvilke typer blomster som vil trives hos deg. Husk å beskriv hvor mange grader som er normaltemperaturen din i hjemmet. Forresten så tror jeg mine blomster døde pga mye trekk i vinduskarmen...

Skrevet

Er det ikke slik at planter med blomster på trenger mere/oftere vann enn de plantene som bare er grønne? Mener å ha hørt/lest det et sted. Eller er jeg helt på bærtur nå? :sjenert:

Skrevet

Jeg hadde samme problem som TS. Alle mine grønnplanter døde noen uker etter jeg fikk de i hus.

Løsningen for meg ble sukkulenter (og kaktus). Nå har jeg 12 sukkulenter og de ikke bare lever, men de blomstrer også. Flere av de har jeg tatt avleggere av, og det funket det å!

Sukkulentene er planter som er utrolig lette å få til, bare man ikke gir de for mye vann. Jeg vanner mine ca hver mnd. Man ser det lett på bladene når de trenger vann. Da blir de litt "skrukkete".

Anbefales på det sterkeste :-)

Skrevet

Jeg har visst drukna planten min. Bladene er tørre og sprø nå, men jeg håper det blir liv i den igjen, om jeg nå steller litt med den, vil liksom ikke gi den helt opp enda. Har før opplevd at de vokser til liv igjen. Er heller ikke så veldig varmt her inne om natta. Og er lite hjemme for tida så temperaturen er som oftest ikke så høy her inne. Kaktus og sukkulenter... Ja... De overlever nok! Kanskje kan jeg bare glemme palmeplanter, orkideer og jasminplanter. :kaffe:

Skrevet
Jeg har visst drukna planten min. Bladene er tørre og sprø nå, men jeg håper det blir liv i den igjen, om jeg nå steller litt med den, vil liksom ikke gi den helt opp enda. Har før opplevd at de vokser til liv igjen. Er heller ikke så veldig varmt her inne om natta. Og er lite hjemme for tida så temperaturen er som oftest ikke så høy her inne. Kaktus og sukkulenter... Ja... De overlever nok! Kanskje kan jeg bare glemme palmeplanter, orkideer og jasminplanter. :kaffe:

Neida, orkidee osv bør du kunne klare å få til,men det kan jo være så enkelt som at du bor i et nytt hus, eller nyoppusset hus, dvs malt de siste 12 månedene eller liknende, det liker de fleste planter dårlig. når det gjelder eføy, hadde jeg nok ikke anbefalt det derom man ikke har grønne fingre, den får veldig lett spinn midd, spesielt dersom den tørker inn litt. Spinnmidd sprer seg til alt du har av planter og derper det også. de legger egg i potteskjulere, vinduskarmer osv så neste gang du kjøper en plante og putter den i en ikke helt ren potte og setter den i vinduskarmen dukker midden opp og dreper planten din. Så rådet er ganske enkelt, vask alt du har av potter med klorin (veldig godt) vask stedet der plantene står og har stått, kast eføyen din og hold deg til en type plante til du har fått lit dreisen på det. Eks orkideer. Dersom du setter de i høye og smale potter som er litt for høye for planten og vanner de ca en gang i uken bør det gå veldig bra. Det er viktig at de ikke blir stående i vann, men de liker at det er høy luftfuktighet, ergo høy smal potte slik at vannet blir stående under planten uten at den har røttene nedi. når det er sagt er det lettere å drepe en plante med for mye vann enn med for lite, man kan sammenligne det med at noen holder hodet ditt under vann, ingen liker det, ikke plantene heller med mindre de er vannliljer. Det er dessuten viktig at man ikke gjødsler en tørr plante, da er det store sjanser for at man dreper den. Men som sagt det bør være fullt mulig å få til planter og blomster, men jeg vil nok anbefale at du satset på en ting,som orkideer eller sukkulenter, dette er planter som ikke skal ha for mye vann, og som man godt kan glemme litt. Det er jo dessuten en fordel å ha planeter som skal ha likt stell, da ser man lettere hva man gjør feil og hva man gjør riktig...

Uansett: lykke til:)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke vann for mye i gangen. Vann heller oftere.

Planten drukner når porene i jorda rundt røttene fylles med vann.

Kjenn litt nedi jorda om den er fuktig. Da trenger den ikke vanning.

Plasser planten i en potteskjuler eller i ei stor potte. Legg Lecakuler eller lignende i bunnen og 2-4 cm opp. Da vil vannet legge seg i bunnen av potta og på skåla, og planten kan hente vann derfra.

Gjest Raptuza
Skrevet

Det var nokon som fortalte meg at plantane har betre av ørkenperioder enn drukning....! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...