Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I forbindelse med et kurs blir det tilbudt å ta gratisoppdrag for en kommersiell aktør.

Begrunnelsen er at man kan opparbeide seg erfaring og en potensiell mulighet for senere oppdrag.

Ligger ikke dette i en etisk gråsone?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Det spørs vel hvem som får tilbudet. Private aktører kan vel stort sett gjøre hva de vil.

Skrevet

Dette tilbudet er formidlet av kursarrangøren.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Dette tilbudet er formidlet av kursarrangøren.

Joda, jeg forstår det. Men hvem er arrangøren, og mer viktig - hvem er kursdeltakerne?

I offentlig sektor ville dette vært problematisk, i hvert fall hvis arrangøren var en privat aktør.

Skrevet
Joda, jeg forstår det. Men hvem er arrangøren, og mer viktig - hvem er kursdeltakerne?

I offentlig sektor ville dette vært problematisk, i hvert fall hvis arrangøren var en privat aktør.

Det er en privat kursarrangør og deltakerne er betalende privatpersoner-

Det etiske dilemmaet ligger vel i at kursarrangør promoterer sin kursdeltakere som ubetalt arbeidskraft for en kommersiell aktør.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Det er en privat kursarrangør og deltakerne er betalende privatpersoner-

Det etiske dilemmaet ligger vel i at kursarrangør promoterer sin kursdeltakere som ubetalt arbeidskraft for en kommersiell aktør.

Gråsone? Tja... Det er vel ikke helt uvanlig med slike trainee-opplegg. Og på mange måter så er det en vinn-vinn situasjon for begge parter. Det kommer vel an på hvor mye gratis arbeid som forventes og hvor stor sjanse det er for å faktisk få fremtidige oppdrag.

Skrevet
Gråsone? Tja... Det er vel ikke helt uvanlig med slike trainee-opplegg.

Forskjellen er vel at en trainee faktisk får lønn.

Til og med lærlinger får betalt, om enn dårlig.

hvor stor sjanse det er for å faktisk få fremtidige oppdrag.

Formelt sett ikke annet enn; "kanskje det kan bli aktuelt med videre oppdrag".

Skrevet

Det finnes vel ingen bedre måte å lære på enn å praktisere? Jeg synes det var et godt tilbud. Man opparbeider seg erfaring og får kanskje et bein innenfor hvis man utmerker seg og gjør en god jobb?

Skrevet
Det finnes vel ingen bedre måte å lære på enn å praktisere? Jeg synes det var et godt tilbud. Man opparbeider seg erfaring og får kanskje et bein innenfor hvis man utmerker seg og gjør en god jobb?

Ville du sagt det til en potensiell arbeidsgiver også? At du godt kunne jobbe der gratis noen måneder, så kunne de avgjøre om du fikk jobben eller ikke?

Godt tilbud? tja......

Skrevet
Ville du sagt det til en potensiell arbeidsgiver også? At du godt kunne jobbe der gratis noen måneder, så kunne de avgjøre om du fikk jobben eller ikke?

Godt tilbud? tja......

Jeg er i den situasjonen nå. Jeg mottar 9000 kroner i trygd fra NAV og jobber gratis på et sykehjem. Ville fått utbetalt like mye hvis jeg ikke jobbet. Ville fått utbetalt mer hvis jeg var sosialklient. Jeg mener dette er et godt tilbud - fordi det er god hjelp på veien tilbake til arbeidslivet. Den praksisen jeg får er mer verdt enn 100 teoretiske kurs.

Skrevet
Jeg er i den situasjonen nå. Jeg mottar 9000 kroner i trygd fra NAV og jobber gratis på et sykehjem. Ville fått utbetalt like mye hvis jeg ikke jobbet. Ville fått utbetalt mer hvis jeg var sosialklient. Jeg mener dette er et godt tilbud - fordi det er god hjelp på veien tilbake til arbeidslivet. Den praksisen jeg får er mer verdt enn 100 teoretiske kurs.

Ville du fortsatt synes det var et godt tilbud om det var et privat firma som drev sykehjemmet, og faktisk satt igjen med mange tusen kroner fortjeneste på at du jobbet gratis?

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Forskjellen er vel at en trainee faktisk får lønn.

Til og med lærlinger får betalt, om enn dårlig.

Formelt sett ikke annet enn; "kanskje det kan bli aktuelt med videre oppdrag".

Det å få det berømte beinet innenfor døra kan gjøre ubetalt arbeid verdt det. I noen yrker er det vel mange som ville myrdet for å slippe til i en prestisjebedrift, særlig når en er ung og uerfaren.

Selv jobber jeg i offentlig sektor som psykolog. Den første jobben fikk jeg på avdelingen hvor jeg var på hovedpraksis (praksis er ubetalt). Uten denne hovedpraksisen ville jeg antakeligvis ikke fått jobb i 2.linjen som nyutdannet.

Skrevet
Det å få det berømte beinet innenfor døra kan gjøre ubetalt arbeid verdt det. I noen yrker er det vel mange som ville myrdet for å slippe til i en prestisjebedrift, særlig når en er ung og uerfaren.

Årsaken til at det ikke finnes(i alle fall såvidt meg bekjent) noen bedrifter som lar traineer eller andre gå ulønnet er vel nettopp at det er etisk betenkelig.

Selv jobber jeg i offentlig sektor som psykolog. Den første jobben fikk jeg på avdelingen hvor jeg var på hovedpraksis (praksis er ubetalt). Uten denne hovedpraksisen ville jeg antakeligvis ikke fått jobb i 2.linjen som nyutdannet.

Praksis er strengt tatt en obligatorisk del av utdanningen, er det ikke?

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
Årsaken til at det ikke finnes(i alle fall såvidt meg bekjent) noen bedrifter som lar traineer eller andre gå ulønnet er vel nettopp at det er etisk betenkelig.

Praksis er strengt tatt en obligatorisk del av utdanningen, er det ikke?

Nåja, jeg vet om mange arbeidsgrupper hvor en gjør gratisarbeid med håp om å komme inn i varmen. Jeg har journalistvenner som har publisert uten å få betalt for det. Jeg har også ingeniør-venner som har lagd dataapplikasjoner som feks Google fikk rettighetene til. For musikere og kunstnere så er vel arbeid de ikke tjener på nærmest normen når de er nye. Men felles for disse, er vel at hvis de er gode nok, så får de tilbud om jobb. Med referanse til innleggene over meg, så synes jeg det er kjempeflott av NAV som endelig har forstått hvor mye arbeidserfaring er verdt.

Selvsagt kan det være arbeidsgivere som spekulerer i dette, men til syvende og sist er det frivillig om en vil gjøre gratisarbeid. Personlig så synes jeg de prospektive godene i mange tilfeller kan oppveie de midlertidige ulempene som gratisarbeidet medbringer.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Praksis i min utdannelse er forresten obligatorisk. Men en kan stort sett velge hvor en vil ha praksis. Og grunnen til denne valgfriheten er nettopp at studenter gir dobbelt fortjeneste - de arbeider gratis, men insitusjonene får refusjon for arbeidet de gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...