Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Jeg lurer på hva vi skal ha til bryllupsmiddag... Vi har 35 gjester, et hyggelig lokale men det er ganske lite. En venninne fortalte meg om at det er veldig populært med tapasbuffet. Har dere vært med på det? Får alle små tallerken eller er det på store fat og alle må løpe og hente mat? Er det "fest nok"? Noen anbefalinger om leverandører / catering-firmaer? :-)
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Jeg spiste tapas på en tilstelning i forbindelse med jobb nylig, og det var kjempegodt Ingen hentet mat mer enn et par ganger (pluss dessert), man kan jo ta på nokså mye mat av gangen - store tallerkner er lurt. Lenge siden jeg har vært så mett i hvert fall Det blir i grunn som annen buffet. Mer uformelt enn servering ved bordet, men hyggelig og godt.
Bomull Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Jeg hadde i allefall likt å få servert tapas! Pass på å ha masse forskjellige siden det ofte er en del folk som ikke liker de mest sære rettene.
DDuck Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 tapas er kjempegodt og kansje til og med litt praktisk alle får noe de liker og man får smakt på masse forskjellig
Fun Light Skrevet 14. april 2008 #6 Skrevet 14. april 2008 Jeg hadde definitivt valgt tapas hvis min tilkommende var litt mer glad i det enn han er.. Er jo mange uvante smaker, men jeg syns det er kjempegodt! Veldig populært for tiden også. Gøy med noe litt utradisjonelt! Jeg liker tanken på å ha noe som skaper en uformell stemning, og da er tapas perfekt! I tillegg skaper det litt mingling siden man går og forsyner seg selv, så det kan være en perfekt ice breaker! Gå for det dere!
Gjest frulou Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 Vi hadde tapasbuffet i vårt bryllup og det funka som krutt. Nå var vi bare 16 stykker, men ser ingen grunn til at det ikke skulle funke med deres selskap også. Maten var utrolig god, alle var fornøyde, og det ble en veldig koselig og uformell stemning ved bordet, latteren satt løst og samtalene fløt lett som bare det, så jeg har bare godord å komme med, som du skjønner.
zilje_k Skrevet 14. april 2008 #8 Skrevet 14. april 2008 Vi har også lyst til å ha tapas i vårt bryllup. Noen her som har peiling på hvor mye man burde regne med til 40 personer??
malle Skrevet 14. april 2008 #9 Skrevet 14. april 2008 Skulle jeg gifta meg hadde jeg nok gått for tapas. Skaper en uformell og koselig stemning, og er samtididg veldig godt.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #10 Skrevet 14. april 2008 Dersiom man skal ha tapas behøver man jo heller ikke å gå for de aller mest skum le og søreuropeiske rettene, man kan også variere med å ha noen mer safe retter som også besteforeldre tør å forsyne seg av. Hvitløk og chillimarinert skampi er kanskje litt skummelt for de litt eldre, men urtemarinert laks/steinbit og steikte poteter er noe de aller fleste kan prøve. Så har man også forskjellige typer brød og salater til, så dette er ogå et alternativ om man får vegetarianere som gjester. Vår kokk introduserte maten for gjestene og fortalte litt om tapastradisjonen, og at man skulle variere for å få mer smaker etc. (han var vandt til at mange bare forsynte seg av en rett, og glemte at det var variasjon som var tingen, slik at dene ene gikk tom allerede før halvparten av gjestene var forsynt)Du som sier samboeren din ikke er så glad i det, har du vist ham alle forskjellige valg som er mulig feks? Man kan stort sett lage til det aller meste, og be om mildere kryddrede retter også. Tapas er bare et samleord, akkurat som koltbord, det er en del tradisjonell mat man kan ha men egentlig er man fri til å velge akkurat hva man vil. Det er ikke så lett å beregne hvor mye mat man må ha per pers, men om man skal ha cater så vet jo disse det. Vi hadde mat til 40 og ble bare 35, men jaggu gikk det tomt gitt til tross for at vi allerede hadde lagt til en ekstra rett utenom det som var beregnet til 40. Det var kjempepoppulært, så man kan nok beregne godt med mat.
Småkjekset Skrevet 14. april 2008 #11 Skrevet 14. april 2008 Mitt første møte med tapas var i svigerinnen min sitt bryllup. Det falt i smak hos alle sammen. Mormoren og farmoren til samboeren min spiste seg gode og mette også, så det passer for alle. En ting man kanskje kan tenke på er at kanskje ikke alt av maten er av den sterke og eksotiske typen, men at noe er mer vanlig, slik at alle finner noe de liker
Arkana Skrevet 14. april 2008 #12 Skrevet 14. april 2008 Jeg synes tapasbuffet høres veldig godt ut, og mye mer spennende enn de typiske bryllupsbuffetene jeg leser om her inne med roastbiff, pastasalat og kabaret.
:-) anna Skrevet 14. april 2008 #13 Skrevet 14. april 2008 Jeg har lagd tapas til flere festlige anledninger (konfirmasjon og barnedåp f.eks) Men jeg pleier å kalle det avansert koldtbord :-D Jeg har opplevd at noen av de eldre gjestene synes det høres litt skummelt ut og gjerne vil bidra med noe tradisjonell koldtbordmat. (laks, karbonader etc) Det har jeg alltid takket ja til. På et bord med mange retter er det aldri problem med en rett eller to til.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #14 Skrevet 14. april 2008 Tapas forårsaker flatulens og i så måte er lite egnet til en minnerik dag utenom lyd og lukt nivået!
Eplekake Skrevet 14. april 2008 #15 Skrevet 14. april 2008 Vi skal ha tapas. tenkte å lage minibuffet`er per seks og seks person ved bordet de skal sitte sånn at folk ikke må reise seg og hente under taler osv. vanskelig å forklare men jeg ser det for meg inni hodet....mmmmm
Bomull Skrevet 14. april 2008 #16 Skrevet 14. april 2008 Vi skal ha tapas. tenkte å lage minibuffet`er per seks og seks person ved bordet de skal sitte sånn at folk ikke må reise seg og hente under taler osv. vanskelig å forklare men jeg ser det for meg inni hodet....mmmmm Det hørtes ut som en god ide!
Ce'Nedra Skrevet 15. april 2008 #17 Skrevet 15. april 2008 Jeg var i et bryllup hvor de hadde tapas, det funket perfekt! Paret hadde valgt ut på forhånd hva de ville ha, så det ble umåtelig populært Men passer nok ikke så godt for de som ønsker et stivt og formelt bryllup.
Gjest men Skrevet 15. april 2008 #18 Skrevet 15. april 2008 Middag servert ved bordet er mer høytidelig, men tapas kan også bli veldig bra hvis man tar sine forholdsregler. Sjekk ut maten før dere bestiller, så det dere får er godt. Planlegg logistikken i forhold til når folk skal forsyne seg, hvordan servise, bestikk, drikkevarer, brød/tilbehør osv plasseres, og hvordan tilgangen er rundt serveringsbordet, hvordan dere vil gjøre det med taler osv. Et tips: Tapas serveres ofte fra engangs aluminiumsformer. Veldig praktisk, men ikke stilig Det bør også være mulig å holde maten varm under servering, og buffeten ser mer appetittelig ut hvis tomt/skittent fjernes/byttes kontinuerlig.
Apple- Skrevet 15. april 2008 #19 Skrevet 15. april 2008 Du ber om anbefaling av leverandør, men du sier ikke noe om hvor du bor... På Lørenskog (utenfor Oslo) ligger Tapastapas. De driver både med take-out og catering, så da kan man få prøvd maten i små mengder før man evt bestiller mat til x antall mennesker. Jeg har ikke bestillt catering derfra, bare take-out, men det var skikkelig godt! Og jeg vet at de er veldig fleksible med levering av catering, både når det gjelder hva slags mat og hvor de leverer. Prisene er ikke så verst, heller!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå