Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener en del nå, både styrke og utholdenhet, og i den forbindelse har jeg et par spørsmål.

Når man kjenner at man er sliten i f.eks. lårmuskelen. Er det lurt å trene da? Jeg trente tung styrke fredag, fri lørdag og dans søndag. I dag merker jeg at jeg er litt sliten i lårene, men har likevel planer om å trene. Det jeg da lurer på er om det egentlig er så veldig lurt. Jeg vet at det er veldig viktig å restituere seg. Samtidig har jeg hørt 24 timer etter utholdenhetstrening og 48 timer etter tung styrketrening. Ut ifra timesanbefalingen vil jeg ha hvilt nok. Eller er det jeg tror er slitenhet, noe annet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Chili P
Skrevet

Det er jo veldig vanskelig å si hva denne "slitenheten" din er, men:

det finnes veldig mange regler som liksom skal gjelde innen trening, som må tas med en klype salt. Når du trener mye over en lengre periode, vil du sannsynligvis få behov for pause etter en stund. Hvis du tror du trenger det nå, ville jeg ventet en dag til denne følelsen var borte, for å gi musklene litt å gå på. Man skal jo jobbe med kroppen sin, ikke mot den. :)

Det handler igrunnen bare om å kjenne sin egen kropp og stole på sin egen fornuft, tror jeg. Jeg kjenner ganske godt igjen ulike tilstander, og om "slitenhet" er på en positiv måte eller at det betyr tid for noen dagers treningsfri. Om boka sier at det allerede er mer enn nok med to dagers restitusjon, det er ikke interessant.

Gjest gjest T
Skrevet

Musklene trenger hvile for å restitusjon. Hvis du ikke lytter til kroppen så kan du risikere at formen din stangnerer, i værste fall blir dårligere, fordi kroppen ikke får tid til å hente seg inn igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...