Gjest ??? Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Vi kjøpte hus for cirka fem år siden. Siden vi tjener forskjellig, var avtalen at vi betalte ut i fra inntekt slik at vi satt igjen med like mye lommepenger pr mnd samt at eierandelen skulle være 50/50. Siden han tjener nesten dobbelt så mye som meg, betyr det også at han betaler mer. Dette var uansett avtalen siden jeg ellers ikke kunne se meg råd til å investere i bolig. Nå har vi solgt boligen med en viss fortjeneste som selvfølgelig skal deles i to MEN der er en ting som jeg stiller meg veldig undrende til og som føles helt feil og jeg trenger hjelp til å vurdere dette. Han hadde vært gift før og satt igjen med over 300.000 i gjeld etter skilsmissen. Denne ble slått sammen med husgjelden i løpet av disse fem årene for å spare enormt med renter. Når vi nå skal selge, blir denne gjelden dekken fullt ut grunnet verdiøkningen på boligen. Mitt dilemma her er: han får dekket all gjelden fra forrige ekteskap og samme fortjeneste som meg, mens jeg sitter kun med fortjenesten. Jeg synes dette blir skjevt siden han egentlig får en fortjeneste på ca. 400´ siden han får dekket både gjelden og får ca 50´, mens jeg bare får 50´. Regnestykket hadde jo blitt helt annerledes hvis ikke gjelden fra tidligere ekteskap ble innblandet i husgjelden vår. Han mener at han har betalt mer og at det "bare skulle mangle".... Selvfølgelig skjønner jeg den kommentaren, men samtidig var jo også avtalen ved huskjøpet slik da det var det eneste jeg så meg råd til. Har vært samboer før med liknende betingelser og ser meg litt lei på at man alltid skal sitte igjen som den tapende part. Og slik det er nå, føler jeg at en del av min fortjeneste brukes til å dekke hans gjeld fra forrige ekteskap.... Tenker jeg helt feil?
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Selvfølgelig skjønner jeg den kommentaren, men samtidig var jo også avtalen ved huskjøpet slik da det var det eneste jeg så meg råd til. Det å inkludere gjelda i totalgjelden var kanskje det eneste han så seg råd til?
Frey Skrevet 14. april 2008 #3 Skrevet 14. april 2008 Hans gjeld skal ikke inn i oppgjøret dere imellom. Regnestykke: Hans gjeld 300 000 Felles gjeld 700 000 Leiligheten solgt for 1 100 000 Du skal da ha 1 100 000 - 700 000 / 2 = 200 000
mamut75 Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 (endret) 1) Har dere noen skriftlig avtale som regulerer eierforholdet ? 2) Hva har hver av dere betalt ? 3) Hvor stort var boliglånet deres totalt , inkl de 300 000 ? Endret 14. april 2008 av mamut75
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Hva var avtalen på de 300'? Dersom ingenting var spesifikt avtalt synes jeg det er mest fair at han får dekket de 300', eller uansett så mye av de 300' som han har betalt mer enn deg. Dersom han har betalt mer enn 300' mer enn deg, har du jo uansett tjent på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå