Gjest Skrevet 14. april 2008 #1 Skrevet 14. april 2008 Ringte akkurat til tannlegen ettersom jeg har fylt igjen et hull i en tann jeg knakk. Nå viser det seg at dessverre så kan vist smerter forekomme o.s.v og at man da må ta rotfylling. Men jeg spurte om pris og det kom på ca 3500 - 4000 kr, men er det dyrt? I følge folk jeg prata med så var dejeg var hos dyre. Betalte 1800 for å fylle igjen tanna og bedøvelse og slikt da.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #2 Skrevet 14. april 2008 Det er IKKE dyrt å rotfylle en tann for 3500,-. Jeg betalte 4500,- og det må være 5-6 år siden nå.. Nå hadde jeg riktignok en tann med kronglete røtter så det ble mye jobb - men det koster såpass å rotfylle en tann. Regn med 4000,- +... (men tennene skal man ha hele livet - så sånn sett er det verdt det..)
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 Eg betalte ganske nøyaktig 4000,- for mi siste rotfylling. Høyrest heilt normalt ut. (Denne rotfyllinga knakk to år etter, altså tanna knakk diaginalt frå topp til tå, og eg måtte lage bru. Det kom på 14000 kr. Litt irriterande og merkeleg at det ikkje finst noko støtte eller garanti på slikt, men...)
Gjest Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 (endret) Æsj så teit hehe.. Har ikke så masse penger akkurat nå så håpet at dette var dyrt. Men men, da får jeg bare vente da. Og i tilleg kommer det 200 kr i bedøvelse og 100 kr i hygienetiltak. Huff, også røntgen koster jo 200 kr. Huff, hvorfor kan det ikke være egenandel på tannleger også.. (Denne rotfyllinga knakk to år etter, altså tanna knakk diaginalt frå topp til tå, og eg måtte lage bru. Det kom på 14000 kr. Litt irriterande og merkeleg at det ikkje finst noko støtte eller garanti på slikt, men...) Eller at man får avslag om det skjer en feil. Jeg syntes det var surt nok når jeg måtte betale 1800 forrige gang. Han sa jo at hullet var veldig dypt og at han var ved rota, og da virker det som om han skulle tatt rotfylling med en gang. Men han sa jo bare at nei da, det gjør bare litt vondt nå også går det over huff. Endret 14. april 2008 av Gjest
Gjest Gjest_Mille_* Skrevet 20. mai 2008 #6 Skrevet 20. mai 2008 Eg betalte ganske nøyaktig 4000,- for mi siste rotfylling. Høyrest heilt normalt ut. (Denne rotfyllinga knakk to år etter, altså tanna knakk diaginalt frå topp til tå, og eg måtte lage bru. Det kom på 14000 kr. Litt irriterande og merkeleg at det ikkje finst noko støtte eller garanti på slikt, men...) Om det var en jeksel, som er de tennene vi bruker å tygge med, blir belastningen stor. En rotfyllt tann er svekket og derfor anbefales det oftest å lage krone over, nettopp for at det du opplevde ikke skal skje. Ble du ikke anbefalt krone?
Bokormen Skrevet 20. mai 2008 #7 Skrevet 20. mai 2008 Om det er et dypt hull, vil de fleste tannleger med omsorg for pasienten sin prøve å legge en vanlig fylling først fordi dette ofte går bra og pasienten derfor kan unngå en rotfylling. Noen ganger går ikke dette, og da er en rotfylling uunngåelig. Men det er jo viktig at du som pasient får beskjed om dette på forhånd, noe du tydeligvis ikke har fått, og det var jo dumt. Når det gjelder tenner som sprekker etter rotfylling, er dette en relativt vanlig komplikasjon, og ikke tannlegens skyld. Rotfylte tenner blir veldig sprø, som nevnt over her, og tannlegen bør derfor informere pasienten om dette når tannen blir rotfylt. Mange tannleger anbefaler derfor kroner på rotfylte tenner, men da dette er dyrt på toppen av en allerede dyr rotfylling er det desverre mange pasienter som velger det bort.
Gjest Skrevet 20. mai 2008 #8 Skrevet 20. mai 2008 Det har faktisk gitt seg nå. Hadde sterke smerter to uker etter innlegget, men hadde ikke penger til å fikse det også plutselig gikk smertene over og etter det har jeg ikke kjent noe.
Bokormen Skrevet 21. mai 2008 #9 Skrevet 21. mai 2008 Kjempeflott, krysser fingrene for at det fortsetter sånn
Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 21. mai 2008 #10 Skrevet 21. mai 2008 Skjønner ikke hvorfor ikke flere reiser til utlandet og fikser tennene sine? Kanskje tannlegene i Norge da tar et hint? I polen og Budapest kan du f.eks. spare opp mot 70% av utgiftene til tannlege. Turen er heller ikke dyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå