Gå til innhold

Hepatitt C- hemmmelig

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Alive

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt...kt/2728135.html

Jeg blir så utrolig sint... Dette er Norge i 2003!!!

Jeg tror kanskje at en av mine næmeste døde av dette. Her står jeg etterpå og kan ikke bevise noen ting, for sykehuset har "rota bort" journalen!!!

Så programmet på TV på tirsdag, og alle symptomer og dødsårsaker stemmer...

Har ikke peiling på hvor jeg skal henvende meg eller, hvem jeg skal ta tak i.... Bare tanken gjør meg utmattet, har egentlig nok med sorgen!

Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud!

Så rett og slett jævlig!

Jeg fatter ikke at det er mulig å være så ondskapsfulle og ansvarsfraskrivende!

Jeg blir bare helt sjokkert jeg.

Føler virkelig med deg, og andre som mistet noen / ble smittet....

"Rote" bort journalen ? DET er ikke mulig!

Som helsesekretær driver jeg mye med journaler, og arkivering,- og kan hende at en journal blir borte i et par timer og at den ligger "gjenglemt" på en leges rotete og kaotiske kontor,- det er som regel hovedårsaken.... :roll:

Men at de har rotet den bor, sier jo mye. De har nok ugler i mosen.... :sinna:

Hva du kan gjøre, vet jeg sannelig ikke.

Kjenner du en jurist / advokat ? Eller vet om noen som kjenner en ?

Ringe et advokatkontor ?

Kanskje kontakte noen som har med skadeerstatning å gjøre ? Sånn som har med unaturlige dødsfall og sykehusfeil å gjøre ?

Skjønner at du sliter og omtrent ikke orker.

Jeg håper du klarer å bearbeide sorgen og komme videre med saken!

Jeg er SIKKER på at den journalen ikke er rotet bort. Såpass tør jeg si. Men jeg har ikke bevise heller. Synes bare det høres litt vel drøyt ut......

Lykke til og masse trøsteklemmer :D

Diva

P.S : Kanskje prøve å spore opp flere ofre eller pårørende av disse og forene dere, og slik stå sterkere ved en eventuell etterforskning og erstatningssak ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Alive: Tenkte kanskje følgende informasjon om hepatitt C kunne berolige deg litt med hensyn til din mistanke om at en slektning av deg har dødd av dette viruset: Jeg har selv hatt hepatitt-C antistoffer i blodet i 20 år så jeg har forsøkt å skaffe meg litt informasjon om viruset opp gjennom åra. Man dør ikke av hepatitt-C, det er navnet på et virus som kan føre til den dødelige sykdommen skrumplever, eller av og til leverkreft(på sammemåte som at man ikke dør av HIV, det er navnet på et virus som kan føre til en dødelig sykdom - AIDS). De fleste, 80 %, som smittes av hepatitt-C får ingen symptomer. Av de 20% som får symptomer er det 20% som i løpet av ca. 20 år utvikler skrumplever og dør. Så det er ikke nødvendigvis forbundet med sykdom å få i seg viruset og det er aldri viruset man dør av. De sykdommene som viruset kan føre til utvikles som sagt over lang tid, flere tiår som regel. 20%( veldig mye 20-tall som går igjen) av de smittede opplever at viruset plutselig er borte, det er det jeg håper på da!

Hvis du allikevel tror at det var hepatitt-C-smitten fått via blodoverføring som førte til din slektnings død bør du selvsagt gå videre med det! men det høres jo underlig ut at journalen liksom er "borte" da! Jeg regner med at han/hun døde av skrumplever/leverkreft siden du mener hepatitt-C har skylden? Rart at det da aldri ble tatt noen hepatittprøve, ved leversykdomstilstander bruker man å gjøre det... Men leger er ikke alltid å stole på dessverre!

Det er ikke meninga å "belære" deg på noen måte, du har sannsynligvis skaffet deg masse informasjon om hepatitt-C allerede, men jeg har blitt møtt med så utrolig mye uvitenhet, også i helsevesenet, om dette viruset at jeg blir helt matt! Utrolig nok finnes det til og med leger som knapt nok vet noe som helst om det! Vel, du får ha lykke til i din kamp mot helsevesenet - håper du finner frem til rette instans og får den nødvendige hjelp med saken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journaler er stort sett bare rota bort så lenge det passser legen/sykehuset. men Nå har jo ikke du noen rett til å se familiemedlemmers journal så hvorfor du har fått det svaret forundrer meg. Ellers vil jo slike resultater ligge hos fastlege også, men heller ikke de resultatene har du noe rett til å se. Sorry men hva er ditt problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De pårørende har jo forsåvidt rett til å vite dødsårsaken, eller hva ?

Så når det dreier seg om en av hennes nærmeste, så er hun ikke så langt unna å kunne ha rett til å vite hva som skjedde i allefall, selv om hun ikke har innsynsrett i pasientens journal.

Nå vet jeg ikke hvilken relasjon Alive har i forhold til avdøde, men er det såpass nært som mor / far / datter / sønn, osv... så vil jeg si at hun har blitt holdt utenfor fakta,- slik hun framstiller det i allefall.

Bluesky ,- er det ikke litt RÅTT å si "hva er ditt problem" ? Sannsynlig hadde denne avdøde en samboer / kone / mann, så vedkommende SKAL jo informeres om hva som skjer!

:roll:

Lykke til i allefall, Alive....

Diva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk skal du ha Diva.

Jeg har fått tilgang til alle journaler, bortsett fra de som stammer fra da han ble operert for 13 år siden, de er forsvunnet, det er da jeg lurer på om han kan ha blitt smittet, for han fikk blodoverføring i forbindelse med operasjonen.

Og gjest, takk for masse nyttig informasjon, jeg håper virkelig alt ordner seg for deg. Det er jo godt å høre at sjansen er så liten for at dette skal ende alvorlig for deg.

Han døde av leversvikt, hadde også flere tester med forhøyede leververdier...han fikk sukkersyke etter operasjonen, fikk hudskader som ikke ville leges....depresjoner, tretthet, avføringsproblemer.

Han hadde rett og slett masse og stri med de siste 10 årene han levde, og jeg finner ikke noe sted at han har blitt testet for Hepatitt C

De fant aldri årsaken til leverprøvene, snakket om at det mulig var arvelig, noe som aldri ble påvist, samtidig som spørsmålet om han drakk for mye alltid tynget. Jeg vet med sikkerhet at det ikke var tilfelle, det er fryktelig vondt i etterkant å ha de beskyldningene hengende over dødsårsaken.

Selvfølgelig typisk at det settes en sammenheng mellom leversvikt og alkoholmisbruk. Men det var ikke tilfelle denne gangen!!! Derfor er jeg ekstra desperat på å finne riktig dødsårsak.

Har kontaktet redaksjonen som lagde TV programmet, og fikk en del nyttige opplysninger der. De ville også hjelpe meg videre med spørsmål, hvis jeg trengte det. Føles godt å ha noen rundt meg...stor takk til KG også!!!!!!!!!!!

Alive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...