Gå til innhold

Hvordan klarer dere å komme tidlig i seng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer dere som står opp tidlig å legge dere tidlig?

Hvordan skal man klare å komme seg i seng innen rimelig tid?

Jeg er dessverre et såkalt b-menneske, så jeg er alltid trett om morgenen, og vil aldri i seng om kvelden. I tillegg smaker det veldig bra med te og koffein om kveldene...

Hvilke tiltak kan man innarbeide dersom man har lagt seg til denne dårlige vanen gjennom mange år?!

Skrevet

Oh, den dagen noen finner ut så si ifra.

Jeg legger meg som oftest 12-1 tiden og står opp seks, ikke bra. Derimot de siste dagene har jeg fått sove, men det er pga jeg går på paralgin forte.

Skrevet

Jeg trodde også jeg var et klassisk b-menneske, men i de siste månedene har vi klart å legge oss tidlig! (Han skal opp 6, jeg 6.45). Vi legger oss rundt 21-21.30, men ikke nødvendigvis fordi vi er trøtte. Det kan f.eks. være fordi vi ikke følger med på noe på TV senere enn det osv. Da legger vi oss istedet, også leser vi eller hører på radio. NRK har masse tidligere programmer liggende på nettsida si, så vi har lagt vår elsk på opptak av Herreavdelingen. Hvis vi leser en halvtime-tre kvarter, er det likevel ikke altfor sent. Og jeg blir ihvertfall trøtt av å lese! Og radioen er jo lett å sovne til... Nå ser jeg ikke lenger på det som at vi legger oss tidlig, men at vi har kvalitetstid på slutten av dagen :)

Vet ikke om dette er noen hjelp for andre, men min erfaring er at etter noen dager med denne rytmen går det lettere og lettere, og til slutt blir man faktisk trøtt såpass tidlig! Nå er det merkbart lettere å stå opp om morgenen, og jeg trenger ikke like mye kaffe for å fungere :ler:

Så skal det sies at jeg ikke er glad i koffein om kvelden, sånn som ts... Men du kan jo prøve å kutte ned..? Drikke koffeinfri kaffe/te istedet, kanskje?

Gjest Shayla
Skrevet

Jeg hater å stå opp tidlig uansett når jeg går å legger meg.

Men jeg står opp kl 07. Og legger meg aldri senere enn 22.30. Dette er en vane jeg har lagt til meg, og jeg er da trøtt på den tiden.

Jeg blir jo automatisk trøtt av å stå opp tidlig :)

Ingen serier jeg følger med på varer lengre enn 22:30 så det passer bra.

Noen ganger legger jeg meg før.

Tror det viktigste er hvertfall for dere som følger med på TV at dere ikke legger dere til vane å følge med på serier som begynner og slutter sent.

Koffein fri kaffe er bra for dere som må ha kaffe på kveldstid.

Skrevet

Det var sånn hos oss en stund også, for samboeren er b-menneske og lider til tider av lakenskrekk. Jeg er derimot helt nødt til å legge meg tidlig, hvis ikke får jeg migrene derom jeg sover mindre enn 7,5 timer. Vi står opp kl 6 begge to.

Vi løser det ved å begynne å forberede oss på leggetid når nyhetene på tv2 begynner kl 21. Da har vi god tid til å drøye litt, rydde og å ta tannpussen. Prøver å være i seng ved 22 tida. Da har vi også tid til å skravle litt før vi MÅ sove.

Systemet tar tid å vende seg til, men det gir oss både kvalitetstid sammen og vi orker å stå opp om morran.

Skrevet

Jeg er dessverre et såkalt b-menneske, så jeg er alltid trett om morgenen, og vil aldri i seng om kvelden. I tillegg smaker det veldig bra med te og koffein om kveldene...

Hvilke tiltak kan man innarbeide dersom man har lagt seg til denne dårlige vanen gjennom mange år?!

Jeg vet, sykt nok (smaken er bisarr), at det finnes koffeinfri te med kaffesmak (kaffe, vanije, karamell). Og jeg er helt ødelagt; er visst både et a-og b-menneske samtidig, men det som av og til virker for meg er å gjøre kveldsritualer: fjerne sminke, ta på nattkrem og pysj; ha et lite yogarituale der jeg forteller meg selv at alle musklene sover (jeg begynner med tærne og slutter med pannen - hvis det virker, slutter jeg jeg ved midjen). Av og til virker også en ting jeg leste i "French women don't get fat" - man teller til tolv på utpust som ligner på sovepust, deretter gjentar man, men teller ned. Synes tipset med radio virker bra hvis man er i parforhold der den andre parten aksepterer konseptet. Jeg ønsker deg lykke til - og kommer til å følge med på tråden i tilfelle det kommer flere bra tips.

Skrevet

Jeg er et veldig b-menneske og har slitt med dette i mange år. Det krever veldig disiplin å klare å holde søvrutiner, men det leder også til vweldig stor livskvalitet også.

1. Selvsakt unngå koffein om kvelden, i all fall etter kl 18, men helst etter kl 15 også. Koffein sitter veldig lenge i kroppen. Du får kjøpt både koffeinfri kaffi og te. (te heter da fusions, og om du går på helsekost finner du mange FANTASTIKS gode)

2. Stå opp til noen lunde samme tid hver dag. OGSÅ i helgen. Dersom man sover lenger i helgen ødelegger man absoludt alt man har jobbet for i uka, og slitet har da vært forgjeves. Man må komme frem til hvor lenge man selv tåler å sove utpå. Selv bør jeg ikke ligge lenger enn til 9-9.30.

3. IKKE bruk alkohol for å sove. Dette gjør kanskje at du sovner lettere ja, men leder til veldig mye dårligere søvnkvalitet (er vist ved målinger av hjernen mens en sover) og man vil ende opp like trøtt likevel. Man må lære å håndtere ting uten slike hjelpemiddler

4. Ikke sov om dagen

Disse fire tingene er de aller viktigste. Videre finnes det en del andre tips også som er ganske viktige, men kanskje noe mer individuelle innen hva som funker

1. Skaff deg wake opp light. En lampe som stilles inn for å simulere soloppgang om morgenen. Det gjør det mye lettere å våkne, og stiller kroppsrytmen slik at du ikke er like trøtt om morgenen

2. Pass på å ha en avslapptningstime før sovetid, hvor en ikke har masse stimulering. Has enten av, eller svak belysning og les/hør på radio/se på noe som ikke er så kjempe spennende på tv (ja tv er egentlig fyfy i følge søvnfolk men for meg funker det). Kroppen trenger tid på å skru seg av etter å ha vært i aktivitet, og trenger derfor en periode uten så mye stimulering før en sovner.

3. Kjøp deg en avslappnings cd som du hører på før du sovner, med innlærte øvelser hvor man fokuserer på pust etc. Dette er til fantastisk stor hjelp for meg, og leder også til mye bedre søvnkvalitet dersom jeg er stresset, fordi jeg da har slått tankene mer av og ikke tar dem med meg inn i drømmene.

4. Ikke tren etter kl 18. Klokkeselett er noe individuellt, prøv deg frem, men det handler om det samme som over med at kroppem nå få tid til å skri seg av før en sovner, og hormonene etter trening som stresshormon etc gjør at man holder seg våken

Som du ser er det mange tips, og enda flere finnes det i diverse bøker etc. Men når det kommer til allt så h andler det veldig mye om selvdisiplin. Stå opp tidlig uansett, ikke sov om dagen, og ro helt ned om kvelden før leggetid. Altså har man faktisk i stor grad valg om man ønsker å få en søvnryttme eller ikke uansett hvor mye b-menneske man er. det er viktig at man vet at man kan påvirke kroppen sin på denne måten. Dersom man holder en ryttme vil nemlig kroppens hormoer som gjør oss trette og våkne etter hvert begynne å følge denne rytmen sik at kroppen vår etter hvert automatisk er trett til det tidspunktet man skal og kanskje man til og med begynner å våkne av seg selv før klokka ringer. Kropen vår er laget til å være veldig tilpassningsdyktig, og vi kanf orandre søvnhormonene våre ved å ta vare på søvnrytmen vår.

Skrevet (endret)

Huff...jeg ser jeg må slite. Jeg er ikke i parforhold, nei. Uansett var det like vanskelig å legge seg tidlig dengang da i parforhold som nå.

Koffeinfritt etter kl. 18 er jo ikke morro...helst skal man vel ikke drikke så mye, verken vann eller annet om kveldene uansett.

Tiden fra etter jobb og frem til leggetid går alt for fort! Og jeg har ikke barn en gang. Hvordan klarer familier slikt, lurer jeg bare på. De kan umulig få mye tid til seg selv.

Anyway, kommer jeg i seng til kl. 22 er det første gang på et par-tre år...

Endret av Casey
Skrevet

Tving deg selv et par dager, så skal du se det går lettere etterhvert! :)

Skrevet
Huff...jeg ser jeg må slite. Jeg er ikke i parforhold, nei. Uansett var det like vanskelig å legge seg tidlig dengang da i parforhold som nå.

Koffeinfritt etter kl. 18 er jo ikke morro...helst skal man vel ikke drikke så mye, verken vann eller annet om kveldene uansett.

Tiden fra etter jobb og frem til leggetid går alt for fort! Og jeg har ikke barn en gang. Hvordan klarer familier slikt, lurer jeg bare på. De kan umulig få mye tid til seg selv.

Anyway, kommer jeg i seng til kl. 22 er det første gang på et par-tre år...

Jeg skjønner at du er trett, og at det å jobbe for å måtte sove er ganske demotiverende. Likevel er det kanskje også litt motiverende å innse at det er ting man kan gjøre for å forandre det om ikke annet, det at man faktisk selv er litt i kontroll i all fall?

Det med å unngå koffein senest etter kl 18 (søvnterapauter sier egentlig etter kl 12, så jeg er veldig moderat her) er ikke stort annet enn en vane. Men det er klart å snu vaner er ikke så lett det heller det har vi jo alle erfart når det er andre ting vi har forsøkt å slutte med, slik som å røyke/bite negler/spise snop etc. Likevel er det kanskje ikke det største problemet, da man får så mye livskvalitet igjen for det. Det finnes jo også mange alternativer til hva annet man kan drikke, slik som de fantastiske koffeinfrie te'ene.

Det å forvente at man skal klare å sove når man har koffein i blodet er kanskje også en liten tanke man kan jobbe med. Altså handler det ikke bare om at man er et b-menneske, men også at man har litt forvrengte forventninger til hvordan dette med søvn skal foregå i det hele tatt. Er man allerede våken om kvelden, er det jo ganske åpenlyst at koffein gjør dette langt verre, og her kan man ta et aktivt valg.

Skrevet

Ha en knallgod bok. Det hjelper meg i seng.

Må opp i 6 tiden, så jeg er nødt til å legge meg senest 22 for i det hele tatt å få søvnen jeg trenger (må ha ca 8 timer :søvn: )

Legger meg noen ganger kl 21 for å lese i boka mi. Koser meg max i en time med bok før jeg sovner.

Ellers er det lurt å ikke begynne å se på alle seriene som går på tv, da får man aldri lagt seg.

Skrevet
Jeg skjønner at du er trett, og at det å jobbe for å måtte sove er ganske demotiverende. Likevel er det kanskje også litt motiverende å innse at det er ting man kan gjøre for å forandre det om ikke annet, det at man faktisk selv er litt i kontroll i all fall?

Det med å unngå koffein senest etter kl 18 (søvnterapauter sier egentlig etter kl 12, så jeg er veldig moderat her) er ikke stort annet enn en vane. Men det er klart å snu vaner er ikke så lett det heller det har vi jo alle erfart når det er andre ting vi har forsøkt å slutte med, slik som å røyke/bite negler/spise snop etc. Likevel er det kanskje ikke det største problemet, da man får så mye livskvalitet igjen for det. Det finnes jo også mange alternativer til hva annet man kan drikke, slik som de fantastiske koffeinfrie te'ene.

Det å forvente at man skal klare å sove når man har koffein i blodet er kanskje også en liten tanke man kan jobbe med. Altså handler det ikke bare om at man er et b-menneske, men også at man har litt forvrengte forventninger til hvordan dette med søvn skal foregå i det hele tatt. Er man allerede våken om kvelden, er det jo ganske åpenlyst at koffein gjør dette langt verre, og her kan man ta et aktivt valg.

Interessant. Spesielt det siste avsnittet. Jeg skal tenke litt på det!

Skrevet

Er det rart at vi som jobber turnus (dag, kveld, natt) sliter, når man ser at de som jobber "normalt" også sliter... :sukk:

Jeg kommer aldri i verden til å komme inn i en "normal" søvnryttme..

Skrevet

Er det så mye koffein i pepsi max da?

Kanskje kaffe er verre?

Skrevet

Hvis du begynner i enden "stå opp tidligere" i stedet for "legge seg tidligere" blir det kanskje lettere? Når man noen dager har stått opp veldig tidlig, blir man jo automatisk trøttere om kvelden, og da er det lettere å legge seg tidlig.

Det som hjalp meg, som er b-menneske, var å ha en TV foran senga. Jeg liker å se på serier og filmer. Nå kan jeg like godt se dem fra senga som fra sofaen, og hvis jeg skal se en film som begynner f.eks. klokka ni, pusser jeg gjerne tennene og legger meg allerede da, slik at jeg er klar til å sovne rett etter filmen (eller under filmen, dersom jeg føler for det). Hvis man sitter på stua og ser film, og så skal man gå på badet og pusse tennene - og kanskje sjekke e-posten el.l., når man først er oppe og går... da kan det ta tid før man er i seng, og så har man rukket å bli litt våken igjen.

Det funker for meg i allefall. Men nå skal jeg snart bli samboer, og det spørs hva han synes om mine rare kveldsvaner, da... Kanskje jeg må sitte oppe med ham i stua, og da er jeg tilbake til den gamle tralten igjen...

Annonse
Skrevet
4. Ikke sov om dagen

Ja, helt enig der, ikke sov om dagen og i tillegg så må jeg si meg enig i med ei lenger opp her som snakker om TV. TV-en har den egenskapen at man bare sitter der og blir underholdt. I tillegg er det ganske mange synsintrykk som kommer inn. Hvis man slår av TV-en først når man skal gå å legge seg så holder hjernen på å bearbeide disse inntrykkene lenge etter at man har lagt seg. Derfor: Prøv å slå av TV-en en times tid før du legger deg. Hodet og tankene blir mye roligere da og det er lettere å få sove.

Skrevet

At man skjønner at tv ikke trenger å underholde deg hele kvelden. Slå av tv. kansje du er den typen som får med deg kveldsnyy? Slå av tv. Det samme gjelder pc. Ro deg ned en time før sengetid. Kaffe bør du unngå. iallefall etter kl 20 om du vil snu døgnet. Ta deg en kopp urtete. kansje gå deg en tur rundt nabolaget en time før du legger deg. etter turen roer du helt ned

Det er nødvendig om du vil snu om døgnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...