Gå til innhold

Merbau eller eik?

Merbau eller eik?  

1. 1. Merbau eller eik?

• Merbau såklart!
      5
    • Eik, ingen tvil!
      12

Anbefalte innlegg

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg har kjøpt meg leilighet :) Den er ikke ferdig bygd enda, og jeg får velge mellom eikeparkett og merbauparkett.. valgets kval :sjarmor:

Hva ville dere valgt, og hvorfor?

Skrevet

Jeg ville tatt eik, da jeg søren ikke vet hva Malibugreiene er for noe. Har ALDRI hørt om det engang.....

Gjest gjesta
Skrevet

Tror jeg ville valg eik, syntes det er mest nøytralt og gulvet skal du jo ha lenge uavhengig av trender og annen innredning. Det finnes mange typer eikeparkett, noen er litt kjedelige i fargen syntes jeg, men det er mange i varme, flotte fargenyanser. Oljet eikeparkett er nydelig, men kanskje litt upraktisk. Eik er dessuten en hard tresort som egner seg meget bra som gulv.

Skrevet

Eik er nok mest nøytralt ja.

Merbau kan lett bli litt mørkt synes jeg. Riper/hakk synes bedre og det samme gjør støv/skitt. Eik har en midt-i-mellom-farge som gjør at den passer til det meste av møbler og veggfarger.

Enig med Mie ang. oljet eikeparkett. Ser flott ut, men krever vedlikehold og tåler mindre. Har oljet eik i en hel etasje og både hunden og små uhell har satt sitt preg på gulvet. Men så er det jo ikke sikert at du kan velge oljet gulv en gang da...

Gjest Étoile
Skrevet

Jeg ville valgt eik, de fleste grunnene er vel allerede ramset opp. Merbau er for mørkt og upraktisk.

Gjest Miss Gemini
Skrevet

Jeg synes iallefall eik er helt nydelig. Velger du eik trenger du ikke å la gulvet være avgjørende for hvordan du skal møblere osv.

Merbau er jo også pent, men holder likevel en knapp på eik jeg.

Lykke til da :stortsmil:

Skrevet

Merbau egner seg best i lyse leiligheter, gjerne store, da den er så mørk. Selv ville jeg valgt eik, mer klassisk parkett skal en lete lenge etter. Den største fordelen er likevel at all skitt og støv synes ikke så godt på eik som på mørk parkett.

ringblomst

Gjest KATTAstrofe i.i
Skrevet

Takk for svar! Nå ble jeg skikkelig i tvil, hadde nemlig så og si bestemt meg for merbau.. velvel, enda nesten ett år til jeg trenger å bestemme meg, så vi får se :briller:

Skrevet

Sto overfor det samme valget for litt over et år siden og selv om jeg egentlig ikke liker eik ble det til at vi valgte det. Årsak som følger:

Eik var "standard" og kostet ikke noe ekstra. Siden vi var usikre, var det greit å velge noe som vi i hvert fall ikke kom til å angre på at vi betalte ekstra for.

Som nevnt over, blir det veldig lett synlige hakk og riper i mørk parkett. Under innflytningsperioden får man garantert slike riper og hakk uansett hvor godt man dekker.

Nå har vi bodd her nesten et halvt år, og selv om jeg altså synes lakkert eik er konservativt og kjedelig, angrer vi ikke på valget. Vi ser nå at Merbau ville blitt alt for mørkt og når vi ikke "orker" mer føler vi at vi kan bytte parkett med god samvittighet. Har heller ikke noe "forhold" til eikeparketten og har derfor vurdert å "eksperimentere" litt med den; Når den skal lakkes om ikke så alt for lenge, hadde vi tenkt å forsøke å bruke lakk med litt hvitpigment i slik at gulvet blir lysere (Ja, faktisk!).

Skrevet

Merbau er jo kjempefint da!

Men nå er jeg ingen parkett-ekspert da.

Du får tenkte litt over stilen din og hvilke møbler du vil ha, farger osv.

Du har enda litt tid på deg. :)

Skrevet

Hei igjen.

Som Leo skrev er det veldig vanskelig å unngå riper ved innflytting, noe jeg kan skrive under på. Vi prøvde å være veldig forsiktig, men det har likevel blitt riper i kirsebærparketten vi har. Men som sagt mørk parkett er da veldig pent, men ikke med riper og hybelkaniner på :)

ringblomst

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Leo: Vi får velge mellom eik og merbau og en til (husker ikke hvilken) uten tillegg i prisen! Og jeg har bare sååååååååå lyst på merbau :Hehe:

Men er jo som sagt enda en stund til jeg må bestemme meg! :)

Skrevet

Hvis du har fryktelig lyst på Merbau, så tar du det..

Men HVIS du gjør det: Kjøp tepper til å ha under spisebord og andre stiler/sofaer/bord og andre ting som flyttes. Særlig i inngangspartiet er det fare for riper. Finn en real, stor dørmatte og/eller en løper til å ha på gulvet. Legg løse tepper i soner med stor trafikk og sett filtknotter under alle stol- og bordben.

Merbau er pent, så lenge det ikke er ripet og møkkete. Og det skal ikke mye til før det er både riper, hakk, flekker og støv på et gulv.

Det blir ikke fortere hakk og riper i Merbau (det er et hardt treslag), men det synes myyyye bedre enn på et eikegulv.

Tenk over hvilke møbler du allerede har og hva du evt. ønsker å kjøpe. Eik passer til det meste, mens Merbau krever litt mer planlegging.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Takk for tips, Lea! Du er da alltid så klok :D

Skrevet

Man blir jo fryktelig klok av å gjøre feil da...

Har aldri hatt Merbau, den delen lærte jeg av en venninne som hadde griselekkert gulv helt til flyttebilen kom med møblene.

Men jeg har hatt furuparkett (hakk-i-hakk-i-hakk) og har nå oljet eik. Eikegulvet var kjemeplekkert da vi flyttet inn. Nå er det masse hakk og riper, men de synes ikke noe særlig heldigvis.

Skrevet

Har du veldig lyst på Merbau, så velg det!!! Det jeg imidlertid glemte i det forrige innlegget var at vi hadde Valnøtt i den forrige leiligheten. Den er også mørk og det var veldig lekkert helt til vi hadde flyttet litt på møblene og mistet noen tunge/skarpe ting i gulvet... Hvis du virkelig vil ha det og vet at du likevel skal kjøpe nye møbler/har møbler som passer til Merbau'en, så GO FOR IT!!! (Men husk å følge Leas gode råd!)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Som sagt.. skal undersøke litt nærmere, men takk for alle råd og tips! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...