Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #1 Del Skrevet 13. april 2008 Den andre tråden om hvilke språk vi snakker, fikk meg til å begynne å tenke på om engelsk egentlig er et fremmedspråk. Hva mener dere? Er engelsk et fremmedspråk eller er det bare andre språk som ikke alle må lære, som er fremmedspråk? Hvis ikke engelsk er et fremmedspråk, hva er det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 13. april 2008 #2 Del Skrevet 13. april 2008 Det må vel kunne defineres som et fremmedspråk selv om alle må lære det vil jeg tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 13. april 2008 #3 Del Skrevet 13. april 2008 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1144597.ece Aftenposten definerer det i hvert fall som fremmedspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 13. april 2008 #4 Del Skrevet 13. april 2008 Ja, det er et fremmedspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 13. april 2008 #5 Del Skrevet 13. april 2008 http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/NO....html?id=370765 Regjeringen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 13. april 2008 #6 Del Skrevet 13. april 2008 Hvis du ikke har engelsk som morsmål, lærer du det som et fremmedspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lacuna Skrevet 13. april 2008 #7 Del Skrevet 13. april 2008 Hvis du ikke har engelsk som morsmål, lærer du det som et fremmedspråk. Det finnes en grunnleggende forskjell på språktilegnelse og språkinnlæring. Morsmålet/førstespråket er det språket man tilegner seg ved hjelp av språklig input i nærmiljøet, og uten å måtte sitte på skolebenken og benytte seg av tradisjonelle metoder for læring. Alle barn tilegner seg morsmålet sitt og (muligens også eventuelle andrespråk for tospråklige barn) i en forbløffende hastighet, selv uten uten særlig innblanding fra voksne (nå ser jeg bort fra eventuelle språkvansker). Man regner med at når det gjelder det grammatiske systemet, er man allerede i seksårsalderen i stand til å beherske det aller meste av grammatikken i morsmålet sitt. Språkinnlæring, derimot, foregår ved tradisjonelle læringsstrategier, de samme som benyttes for å lære andre ferdigheter, og på langt nær så intuitivt som morsmålet. Så så fremt man faktisk ikke er tospråklig, eller oppvokst i et (genuint) engelskspråklig miljø (norske foreldre som snakker engelsk til barna sine regnes ikke), er engelsk som fremmedspråk å regne. Akkurat som svensk er det, enda svensk er betraktelig nærmere beslektet med norsk enn hva det engelsk er. Hvis engelsk ikke var et fremmedspråk, burde norske studenter faktisk beherske grunnleggende grammatikk i engelsk mye bedre enn de faktisk har vist seg å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest ts Skrevet 13. april 2008 #8 Del Skrevet 13. april 2008 Det er spennende å se hvor enige dere er. Jeg fortalte ikke helt sannheten i det første innlegget. Det var ikke den andre tråden som utløste spørsmålet mitt, men et par fagrelaterte artikler jeg har lest de siste dagene. I den ene artikkelen blir en professor ved Universitetet i Oslo intervjuet. I den artikkelen kommer det fram at mange elever ikke betrakter engelsk som et fremmedspråk. I denne publikasjonen bruker forfatteren konsekvent fremmedspråk og engelsk som motsetninger. Et sted skriver han f.eks at 95 % av bedriftene bruker engelsk, noen setninger lenger nede skriver han at tysk er det mest brukte fremmedspråket i norske bedrifter. På bakgrunn av dette ble jeg nysgjerrig på hvordan dere andre ser på engelsk. Jeg ser jeg har utløst heftig latter et par steder med spørsmålet mitt , men jeg er glad dere tok dere tid til å svare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bianca Skrevet 13. april 2008 #9 Del Skrevet 13. april 2008 Det er spennende å se hvor enige dere er. Jeg fortalte ikke helt sannheten i det første innlegget. Det var ikke den andre tråden som utløste spørsmålet mitt, men et par fagrelaterte artikler jeg har lest de siste dagene. I den ene artikkelen blir en professor ved Universitetet i Oslo intervjuet. I den artikkelen kommer det fram at mange elever ikke betrakter engelsk som et fremmedspråk. I denne publikasjonen bruker forfatteren konsekvent fremmedspråk og engelsk som motsetninger. Et sted skriver han f.eks at 95 % av bedriftene bruker engelsk, noen setninger lenger nede skriver han at tysk er det mest brukte fremmedspråket i norske bedrifter. På bakgrunn av dette ble jeg nysgjerrig på hvordan dere andre ser på engelsk. Jeg ser jeg har utløst heftig latter et par steder med spørsmålet mitt , men jeg er glad dere tok dere tid til å svare. Det er jo et definisjonsspørsmål. Kan tenke meg mange professorer vil like å diskutere denne definisjonen, ettersom engelsk er langt ifra fremmed for så og si alle nordmenn idag. Men det er jo dog et helt annet språk enn norsk Så personlig mener jeg at, ja, det er et fremmedspråk, selv om for meg er det alt annet enn fremmed. Har praktisert det så mye de siste 4 årene at det ofte føles ut som mitt andre morsmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 14. april 2008 #10 Del Skrevet 14. april 2008 I den ene artikkelen blir en professor ved Universitetet i Oslo intervjuet. I den artikkelen kommer det fram at mange elever ikke betrakter engelsk som et fremmedspråk. Det at mange elever ikke betrakter engelsk som et fremmedspråk, betyr ikke at det ikke er et fremmedspråk. Aud Marit Simensen omtaler da også engelsk som et fremmedspråk gjennom hele artikkelen. Det hun argumenterer for, er at engelskopplæringen bør foregå på en annen måte enn opplæringen i de øvrige fremmedspråkene, da engelsk jo står i en særstilling i Norge. Jeg forundrer meg litt over at hun delvis støtter seg på Krashens teorier fra 80-tallet. Disse teoriene har blitt tilbakevist flere ganger, og ingen av dagens ledende andrespråksforskere stiller seg bak dem. Men så er også Simensen fagdidaktiker, og ikke lingvist. Det er jo et definisjonsspørsmål. Kan tenke meg mange professorer vil like å diskutere denne definisjonen, ettersom engelsk er langt ifra fremmed for så og si alle nordmenn idag. Men det er jo dog et helt annet språk enn norsk Så personlig mener jeg at, ja, det er et fremmedspråk, selv om for meg er det alt annet enn fremmed. Har praktisert det så mye de siste 4 årene at det ofte føles ut som mitt andre morsmål. Nei, det er ikke et definisjonsspørsmål, og det er noe alle språkprofessorer er enige om. Som Lacuna sier, er det en grunnleggende forskjell mellom morsmål og fremmedspråk, idet morsmål tilegnes på en annen måte enn fremmedspråk, noe som fører til at beherskelsen av det ligger på et helt annet plan enn beherskelsen av engelsk, uansett hvor avanserte engelskkunnskaper man har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest ts Skrevet 14. april 2008 #11 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg er selvsagt enig med dere som mener at engelsk per definisjon er et fremmedspråk for nordmen, men jeg er opptatt av hvordan språkbrukerne oppfatter engelsk. Derfor finner jeg det interessant at Helleskjær i sin rapport konsekvent snakker om engelsk på den ene siden og fremmedspråk på den andre siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bianca Skrevet 14. april 2008 #12 Del Skrevet 14. april 2008 Nei, det er ikke et definisjonsspørsmål, og det er noe alle språkprofessorer er enige om. Som Lacuna sier, er det en grunnleggende forskjell mellom morsmål og fremmedspråk, idet morsmål tilegnes på en annen måte enn fremmedspråk, noe som fører til at beherskelsen av det ligger på et helt annet plan enn beherskelsen av engelsk, uansett hvor avanserte engelskkunnskaper man har. Jeg sier jo at det er et fremmedspråk, og er fullt klar over at det er dette som er den "riktige" definisjonen. Men at mange andre velger å definere det annerledes, dog i det private liv, har jeg full forståelse for. Og det var derfor jeg la ved min egen erfaring av engelsk, fordi det er så langt ifra fremmed for meg at jeg synes det er rart å skulle kalle det et fremmedspråk. Og slik tror jeg mange unge føler det idag, fordi vi er oppvokst med dette språket som en så naturlig del av livet vårt (og så mange tilbringer opptil flere år av livet sitt utenlands der man bruker engelsk hver dag). Men at det er et offisielt fremmedspråk har jeg aldri forsøkt å så tvil om. Og jeg skrev heller ikke at jeg behersker engelsk som et morsmål, jeg skrev at det ofte kan føles ut som om det er mitt morsmål. Det er også ganske så annerledes fra hvordan du velger å tolke det. Er helt enig med ts - det som er interessant her er jo hvordan folk oppfatter engelsk, ikke hva som er den offentlige definisjonen av språket her i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 14. april 2008 #13 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Jeg sier jo at det er et fremmedspråk, og er fullt klar over at det er dette som er den "riktige" definisjonen. Men at mange andre velger å definere det annerledes, dog i det private liv, har jeg full forståelse for. Og det var derfor jeg la ved min egen erfaring av engelsk, fordi det er så langt ifra fremmed for meg at jeg synes det er rart å skulle kalle det et fremmedspråk. Og slik tror jeg mange unge føler det idag, fordi vi er oppvokst med dette språket som en så naturlig del av livet vårt (og så mange tilbringer opptil flere år av livet sitt utenlands der man bruker engelsk hver dag). Men at det er et offisielt fremmedspråk har jeg aldri forsøkt å så tvil om. Man kan gjerne diskutere nordmenns forhold til engelsk og hvordan man oppfatter dette språket. Men man kan ikke legge disse oppfatningene til grunn når man skal vurdere hvorvidt engelsk er et fremmedspråk eller ikke. Det blir litt som at jeg sier at jeg ikke oppfatter Harald som min konge, og at han dermed ikke er konge i Norge. Endret 14. april 2008 av Zia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bianca Skrevet 14. april 2008 #14 Del Skrevet 14. april 2008 Man kan gjerne diskutere nordmenns forhold til engelsk og hvordan man oppfatter dette språket. Men man kan ikke legge disse oppfatningene til grunn når man skal vurdere hvorvidt engelsk er et fremmedspråk eller ikke. Det blir litt som at jeg sier at jeg ikke oppfatter Harald som min konge, og at han dermed ikke er konge i Norge. Hehe ok. Men jeg skrev jo ikke at man skulle legge disse oppfatningene til grunn når man skulle vurdere om engelsk er et fremmedspråk, jeg skrev at det interessante her er hvordan folk flest oppfatter engelsk. Hvor ofte må jeg presisere at jeg er enig i at engelsk er et fremmedspråk? Her er det jo ikke engang et eneste forsøk på å legge litt godvilje til når man leser innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lacuna Skrevet 14. april 2008 #15 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) . Endret 14. april 2008 av Lacuna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 14. april 2008 #16 Del Skrevet 14. april 2008 Men jeg skrev jo ikke at man skulle legge disse oppfatningene til grunn når man skulle vurdere om engelsk er et fremmedspråk, jeg skrev at det interessante her er hvordan folk flest oppfatter engelsk. Hvor ofte må jeg presisere at jeg er enig i at engelsk er et fremmedspråk? Her er det jo ikke engang et eneste forsøk på å legge litt godvilje til når man leser innlegg. Vel, i det første innlegget ditt skrev du at det er et definisjonsspørsmål om engelsk er et fremmedspråk eller ikke, og det er dét jeg har forsøkt å tilbakevise. Som jeg har skrevet tidligere, kan man gjerne uttale at engelsk ikke føles som et fremmedspråk, og at man har nesten samme forhold til engelsk som til norsk, men det betyr altså ikke at det ikke er et fremmedspråk. Jeg synes for øvrig (og dette er ikke ment til deg, Bianca), at det som er enda mer interessant å studere enn nordmenns forhold til engelsk, er hvor gode engelskkunnskaper de som hevder at engelsk nesten føles som deres morsmål har. Jeg har en mistanke om at de ikke nødvendigvis vil være så veldig imponerende, og at de ofte vil ligge milevis fra kunnskapene til morsmålstalerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest ts Skrevet 14. april 2008 #17 Del Skrevet 14. april 2008 Om det er mest interessant å studere hvor gode nordmenns engelskkunnskaper virkelig er eller om de oppfatter engelsk som et fremmedspråk, kommer an på hvilket formål man har med undersøkelsen. Jeg bidrar gjerne hvis det startes en ny tråd om emnet. Mitt tema er fortsatt hvorvidt folk ser på engelsk som et fremmedspråk eller ikke. Einen belächeln, das ist die humorlose Form der Arroganz. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 14. april 2008 #18 Del Skrevet 14. april 2008 (endret) Jeg synes for øvrig (og dette er ikke ment til deg, Bianca), at det som er enda mer interessant å studere enn nordmenns forhold til engelsk, er hvor gode engelskkunnskaper de som hevder at engelsk nesten føles som deres morsmål har. Jeg har en mistanke om at de ikke nødvendigvis vil være så veldig imponerende, og at de ofte vil ligge milevis fra kunnskapene til morsmålstalerne. Der tror jeg du er inne på noe. Etter å ha reist litt i verden, ser jeg jo at nordmenn generelt har gode engelskkunnskaper til at det ikke er deres morsmål. Men det er jo ikke det samme som at det føles som et andre morsmål. Det meste av mitt pensum i studiene har vært på engelsk, og jeg vet flere jeg går sammen med føler seg rimelig trygge på dette språket. Men når vi har måttet til pers og ha egne foredrag på engelsk, ser man hvor klønete mange er. Da til tross for at man egentlig føler seg ganske kompetente, og jeg vet flere har oppholdt seg i engelskspråklige land over lengre tid. Det er mao. langt fra å beherske et språk ganske godt, til at man omtrent kan tas for å være en engelskmann. Endret 14. april 2008 av Frk Åberg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 14. april 2008 #19 Del Skrevet 14. april 2008 Forskjellen ligger kanskje i fremmedspråk vs fremmed språk? Selv om Bianca ikke føler at engelsk er et fremmed språk for henne, så er det like fullt et fremmedspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 14. april 2008 #20 Del Skrevet 14. april 2008 Forskjellen ligger kanskje i fremmedspråk vs fremmed språk? Selv om Bianca ikke føler at engelsk er et fremmed språk for henne, så er det like fullt et fremmedspråk. Godt poeng! Likeledes; hvis jeg heller rød konditorfarge oppi et glass hvitvin, blir resultatet rød vin. Den kan allikevel på ingen måte kalles rødvin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå