Gå til innhold

Seborrisk eksem i hodebunnen,hårfarging og stylingprodukter..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har farget håret i sikkert 9 år..Nå har jeg utviklet seborreisk eksem i hodebunn,vet ikke når det kom..Men har en stygg mistanke om det kan være pga hårfargingen.MEN jeg er avhengig av å farge håret, da jeg ikke trives med min opprinnelige hårfarge.Men lurer på om det er er veldig skadelig eller mer skadelig å fortsette å farge håret??..Og om det fins hårfarge hos frisører for folk med hodebunnsplager??Noen som vet??

En annen ting jeg lurer på er om noen vet om noen "milde" stylingprodukter eller noen som ikke irriterer hodebunnen???

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sebborreisk eksem skyldes i hovedsak en sopp som finnes naturlig i huden. Det blir rett og slett for mye av den, og en får en reaksjon som følge av det. Jeg har selv dette eksemet og har hatt det i mange år. En får som oftest eksemet i hodebunn og øyenbryn, samt at noen får det på nesen og brystet. Hos meg slår det ut i hodebunn og av og til i øyenbryn.

Personlig blir hodebunnen min bedre etter jeg har farget håret. Av shampoer, så må du ha en medisink shampo som holder soppen i sjakk. Gå på apoteket og kjøp Fungoral eller Selukos. Det er litt forskjellig fra person til person hvilken av de som fungerer best. Jeg responderer best på Selukos. Disse kan fint brukes sammen med en shampo som f.eks. er kjøpt hos frisør, da hverken Selukos eller Fungoral lukter så veldig godt.

Lykke til.

Endret av Saeria
Skrevet
Sebborreisk eksem skyldes i hovedsak en sopp som finnes naturlig i huden. Det blir rett og slett for mye av den, og en får en reaksjon som følge av det. Jeg har selv dette eksemet og har hatt det i mange år. En får som oftest eksemet i hodebunn og øyenbryn, samt at noen får det på nesen og brystet. Hos meg slår det ut i hodebunn og av og til i øyenbryn.

Personlig blir hodebunnen min bedre etter jeg har farget håret. Av shampoer, så må du ha en medisink shampo som holder soppen i sjakk. Gå på apoteket og kjøp Fungoral eller Selukos. Det er litt forskjellig fra person til person hvilken av de som fungerer best. Jeg responderer best på Selukos. Disse kan fint brukes sammen med en shampo som f.eks. er kjøpt hos frisør, da hverken Selukos eller Fungoral lukter så veldig godt.

Lykke til.

Åh,takker for info og svar..

Jeg ble anbefalt Fungoral.Det står du skal bruke den 2 ganger i uken..Hvor ofte bruker du den?

Skrevet

JEg bruker selukos rundt 1-2 ganger i uka. Det kommer litt an på hodebunnen. Det er som regel verst når været er veldig ustabilt og om vinteren. Nå som det går mot vår og sommer bruker hodebunnen å bedre seg.

Har jeg et utbrudd, som forekommer en gang i blant, bruker jeg shampoen to ganger i uka.

Nå som du skal i gang med behandling ville jeg brukt den to ganger i et par uker, før jeg evt. hadde trappet ned.

Skrevet
JEg bruker selukos rundt 1-2 ganger i uka. Det kommer litt an på hodebunnen. Det er som regel verst når været er veldig ustabilt og om vinteren. Nå som det går mot vår og sommer bruker hodebunnen å bedre seg.

Har jeg et utbrudd, som forekommer en gang i blant, bruker jeg shampoen to ganger i uka.

Nå som du skal i gang med behandling ville jeg brukt den to ganger i et par uker, før jeg evt. hadde trappet ned.

Kan man bruke hårstylingprodukter eller vil dette irritere eksemet mere..Jeg har ganske uregjerlig-hår..Vet du om frisører har noen milde serier?

Skrevet
Kan man bruke hårstylingprodukter eller vil dette irritere eksemet mere??..Jeg har ganske uregjerlig-hår..Vet du om frisører har noen milde serier?
Skrevet

Jeg har brukt stylingprodukter uten noen problemer. Frisøren har nok minst en serie for sensitiv hodebunn du kan prøve.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Hvordan utarter deres seborreiske eksem i hodebunnen seg?Kan jeg få noen detaljerte beskrivelser?:)

Jeg var hos en hudlege som tok meg lite på alvor og nærmest fnyste av meg for jeg kom ditt med problemet mitt.Eneste hun sa var at jeg mest sannsynlig hadde en mild grad av sebooreisk eksem..

Men symtomene min er iallefall at jeg har ekstremt tørr hodebunn og det er litt flass der om jeg begynner å klø i hodebunnen.Hodebunnen er øm og sår,så sår at noen ganger er det aua å ha strikk i håret og gre seg..og har steder hvor det er lissom røde flekker..Ikke med noe hevelse.Bare flekker.

Har alltid mistet den del hår,men nå føler jeg det har vært ekstremt siste året,og håret mitt er skikkelig tynt blitt.Kan det være en følge av seborreisk eksem,håravfall?..Har prøvd den fungoral en stund nå to ganger i uka..Men føles som om hårbunnen min blir enda sårere,og håret blir jo helt ødelagt:(

Endret av kooala82
Skrevet

For min del varierer symptomene litt, men jeg har så og si alltid tørr hodebunn. Den flasser gjerne hvis jeg klør meg, eller grer meg litt for hardt. Noen ganger, når jeg har utbrudd, klør det og jeg kan kjenne skorper i hodebunnen. Peller jeg dem bort, er det sårvæske under.

Fungoral hadde ingen effekt på meg. Selukos er bedre. Den får du også på apoteket. Jeg bruker først deg, slik den skal brukes, og så vasker jeg med vanlig shampo etterpå. Jeg får lett fett hår også. Det har nok sammenheng med at eksemet er av den fete typen. Jeg vet det høres rart ut, men sånn er det. ;)

Ellers får jeg ofte fin hodebunn i et par uker etter at jeg har farget eller stripet håret hos frisøren. Mon tro om fargen dreper mye av soppen som er årsak til eksemet, slik at en får fred en stund.

Min hudlege tok meg på alvor. Takk og lov at jeg har samme hudlege nå som jeg går på Roaccutan.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg brukte fungoral i en måned i strekk, flere ganger i uken.

fikk ikke noe muffens i hodebunnen igjen før fire måneder senere da jeg bleket hår.

har brukt den tre-fire ganger på en uke nå, og hodebunn er fin igjen.

:)

Skrevet

Så bra. :-D

Det er veldig forskjellig hvilke virkestoffer som fungerer på den enkelte. Hos meg virker ikke Fungoral, men den gjør det på samboeren min. :)

• 9 måneder senere...
Gjest anders24
Skrevet
Hvordan utarter deres seborreiske eksem i hodebunnen seg?Kan jeg få noen detaljerte beskrivelser?:)

Jeg var hos en hudlege som tok meg lite på alvor og nærmest fnyste av meg for jeg kom ditt med problemet mitt.Eneste hun sa var at jeg mest sannsynlig hadde en mild grad av sebooreisk eksem..

Men symtomene min er iallefall at jeg har ekstremt tørr hodebunn og det er litt flass der om jeg begynner å klø i hodebunnen.Hodebunnen er øm og sår,så sår at noen ganger er det aua å ha strikk i håret og gre seg..og har steder hvor det er lissom røde flekker..Ikke med noe hevelse.Bare flekker.

Har alltid mistet den del hår,men nå føler jeg det har vært ekstremt siste året,og håret mitt er skikkelig tynt blitt.Kan det være en følge av seborreisk eksem,håravfall?..Har prøvd den fungoral en stund nå to ganger i uka..Men føles som om hårbunnen min blir enda sårere,og håret blir jo helt ødelagt:(

hei, har samme problem. Er det noe som har hjulpet deg i det hele tatt?

• 1 måned senere...
Skrevet

Seborrisk eksem: Følger det med perioder med håravfall, der håret ikke kommer tilbake med det første??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...