Gå til innhold

Fliselegger

Gjest Gjest_Lisa_*

Anbefalte innlegg

ja er mulig å vær fireårs lærling og begynne å jobbe med en gang og ta skole innimellom. men det er litt frustrerende lønn tror jeg. de begynner i hvertfall på 15% skal jo fordele et års lønn på 4 i stede for 2. men når jeg tenker meg om er det mulig det er bedre betalt for de over 20. noe du bør sjekke opp.

det med å begynne å jobb som hjelpe arbeider for å bli fagarbeider ser jeg på som litt slum. du har liksom ikke gjort opp for deg med å gå dine år med dårlig lønn. desuten er det mye vannskeligere å få prøve seg på noe mur/flis arbeid om du skal ha 60/80% eller.no enn om du skal ha 30.

og som noen over her sier opplæringskontoret må jo være en bra plass og forhøre seg. hvor i landet bor du foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Majken_*
Jeg sitter å tenker på det folk har kommet med over her..

Hva gjør jeg om jeg har gått tegning i 3 år, ikke bestått matte og historie og vil bli flislegger? Må jeg virkelig begynne på vgs igjen?

-Vg1: Bygg- og anleggsteknikk

-Vg2: Byggteknikk

-Toårig læretid i bedrift i Murerfaget

Sitter helt fast her, vet ikke hvor jeg skal begynne, hvor jeg skal søke, ja i det hele tatt, få rompa i gir!

Jeg kan jo ta dette året med å først få en studiekompentanse, og søke igjen til våren 09. Men fins det en annen vei utenom vgs? frister ikke være 23 å gå på skole med 17 åringer.. Aner ingenting! Noen som har lyst til å hjelpe meg.. Med en t-skje? :)

Du kan få studiekompetanse gjennom å søke deg inn på viksenopplæringa i fylket du bor i. Ei venninne av meg gikk et år der, mye greiere enn å gå med alle 17 åringene og flott oppfølging! Du kan også ta de fagene du mangler som privatist.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lisa_*
ja er mulig å vær fireårs lærling og begynne å jobbe med en gang og ta skole innimellom. men det er litt frustrerende lønn tror jeg. de begynner i hvertfall på 15% skal jo fordele et års lønn på 4 i stede for 2. men når jeg tenker meg om er det mulig det er bedre betalt for de over 20. noe du bør sjekke opp.

det med å begynne å jobb som hjelpe arbeider for å bli fagarbeider ser jeg på som litt slum. du har liksom ikke gjort opp for deg med å gå dine år med dårlig lønn. desuten er det mye vannskeligere å få prøve seg på noe mur/flis arbeid om du skal ha 60/80% eller.no enn om du skal ha 30.

og som noen over her sier opplæringskontoret må jo være en bra plass og forhøre seg. hvor i landet bor du foresten?

- Hæ hva sa du? Opplæringskontoret..,ja..ha..ja! (aldri hørt om)

Bor i Drammen, men tenker jeg skal flytte til kr sand dette året! Skal jeg møte opp på dette opplæringskontoret, sende søknad eller? Føler meg veldig lur her jeg sitter merker jeg!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lisa_*
Kontakt opplæringskontoret for byggfag i din kommune. Der får du vite hva som trengs, du slipper sannsynligvis unna allmennfagene som du har fra før.

Eller du kan kontakte firmaene direkte og spørre om de trenger en hjelpemann (-kvinne) og på den måten kanskje få en fot innenfor. Man kan ta fagbrev etter fem års praksis innenfor faget i bedrift tror jeg? Ellers så har jeg en kamerat som har begynt å legge fliser og skifer, han har ingen bakgrunn innen dette fra før.

Det var en god ide, likte den, i med at jeg kanskje slipper unna allmennfagene! Hadde jo bare vært helt supert.

Men når dere skriver firmaene, hvilke da? Tror du noen er intressert i ei som aldri har vært borti ei flis før? Heheh:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kaja_*

Murerfirmaer? Byggebransjen har ihvertfall stor mangel på arbeidskraft i Rogaland her jeg bor. Men det er heller dyrt å bo her, går ikke så bra sammen med å leve på lærlinglønn. Hvor i landet bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kanskje kjipt å gå vgs som 23 åring (eller rundtom der)...men trur dere det blir mindre kjipt når dere er enda eldre? Det er mogleg at nokon av fagene kan tas som privatist. Prøv å finn ut korleis det er mogleg å gå fram. Opplæringskontor eller liknande.

Det var ein som nevnte møbelsnekker som alternativ til murer...Eg ville ha sjekka jobbmulighetene før eg byrja å tenke på det ein gang. Har ei tante som er møbelsnekker og som har slitt med å få god og relevant jobb i mange mange år. Nå snekrer ho vindauger og planlegger å omskolere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
AnonymBruker

står mye rart oppom her. flisslegging er en murer jobb. er riktig nokk malere snekkere osv som legger flis svart. for det er mye bedre betalt enn det de kan:P men aldri sett noen på et bygg. de har ikke den nødvendige kompetansen. om du som jente utdanner deg til murer er det mest sannsynlig hovedsaklig flis du kommer til å jobbe med. mest på grunn av at det meste annet vi driver med er enda tyngre.

og du tjener godt, i forhold til andre håndtverkere og veldig godt i forhold til typiske kvinneyrker med tilsvarende utdanning. kom akkurat fra jobb nå å har tjent 13.000 for å legge fliser på st.olavs i helga. typisk årslønn er fra 350-600.000

men dette er egentlig ikke en jente jobb veit av endel som har utdannet seg til det og noen har også holdt på noen år. men for de fleste blir det for tungt. dette gjelder også endel gutter. og blir litt skeptisk til om dette er jobben for deg når du sier du er på ditt tredje fri år. dette er ikke noe latmannsjobb(!) lønns systemet er akkord(selv om noen har timelønn) og da er det produsere produsere produsere hele tia! men som ung bør du klare det om du vil, kan hende kroppen begynner å krangle senere men murer kan være et greit spring brett til mye forskjellig som ikke trenger å være så slitsomt. feks formainn byggeleder vaktmester nidarosdomens restureringsarbeidere div jobber hos grossister osv.

.

kjenner ingen murere flisleggere som er ansatte som tjener over 380000 i året da er det med kjøre godt og verktøy godt. og de jeg kjenner kjører mye rundt reiser ut før kl 06 kommer hjem etter 16 10 timer borte på jobb hver dag 5 uker ferie 360000-38000 det er dårlig spør du meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...