Gå til innhold

Fliselegger

Gjest Gjest_Lisa_*

Anbefalte innlegg

Har en kompis som er murer. Han ble det gjennom videregående skole, og etter hvert fikk han jobb i et flisleggerfirma.

Han gikk noe som het VK1 Murer, og var deretter lærling og tok fagbrev, men jeg vet ikke om det er det samme lenger. Han var den første i gjengen som fikk råd til å kjøpe leilighet, så jeg tror ikke han tjener dårlig nei. I tillegg får han jo masse svartjobber gjennom familie og venner, så han kan jobbe så mye han vil.

Han jobber i alle fall i et firma som driver med flis, altså ikke alene. De har alle slags mulige jobber.. Mulighetene for å starte eget firma skal visst også være ålreite (sa han for et par år siden, vet ikke om det gjelder lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal begynne på mitt 3 "friår" etter vgs for å tenke ut hva jeg skal bli å søke til våren igjen.

Jeg smiler selv når jeg sier a jeg kanskje vil fliselegge når jeg blir stor..

er ikke akkurat drømmejobben!

Syns det ser artig ut, ser at man "bygger noe", fra noe tomt.

Men såfall, jeg føler meg faktisk flau når jeg har sagt det!

Folk ler av det og jeg ler jo selv.. men mener det.

når jeg spør venninner, kjæresten foreldra hva jeg kan bli, sier dem det samme, frisør? stylist? make up artist? Ja jeg intresserer meg for sånt, men kun privat!!

Så skjønner at dem ler når jeg sier jeg vil bli fliselegger..

Tjener man så dårlig på det altså? Liker å bruk hendene, byggeting, digger feks å bygge møbler fra ikea, alle hater:P

Er det flaut å ville bli det da? Har ikke gode karakterer og hadde vell kommet fort inn siden jeg er jente? Sitter å tenker her.. funderer litt! :)

Vil også ha en jobb man tjener litt bra..

Hvem har vel ikke vert på jakt etter en flislegger ? Hvem skulle vel ikke ønske at det var en i fam?

vet du, gjør det du liker. Du får et yrke du kan være stolt over. Gode flisleggere er etterspurt. Og lønnen er bra. Det vet vel vi som har leid oss flisleggere. Det er jo et håndtverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kettle
Selfølgelig er det flaut. Med mindre du ønsker å spre dine ben for kollegaer, så får du jo en viss status hos gutta, ha ha ha.

Svaret ditt vekker noen tankemomenter. Er det jeg eller du som burde være flau over at jeg ikke skjønner hva du mener? ;)

Er det flisleggere som skal være flaue, eller er det folk som ser ned på flisleggere som burde være flaue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

En annen ting jeg tenkte på når du sier at du liker å bygge ting, sette sammen møbler og sånn - har du tenkt på møbelsnekker?

Da kan du og skape ting med hendene og bygge noe - på sikt så kanskje du også kan designe din egen møbelserie? :)

Uansett så er det ikke flaut å være flislegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kult at du vil velge noe annet enn et tradisjonelt kvinneyrke.

Et par ting å vurdere før du bestemmer deg:

- det er fysisk tungt og mange belastningsskader

- rørleggere, som du sikkert kommer til å treffe en del av som fliselegger, har en ganske røff omgangsform (jeg møter maaange håndtverkere i jobben og rørleggerne er en "egen rase"). Hvis du synes sex-humor ikke er så morsom tå møte på jobb så kan det være en idé å velge et annet håndtverkeryrke. Elektrikerne som jeg møter har feks en helt annen omgangangsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Student_*

Flislegging er en kunst - rett og slett.Etter min mening er det et statusyrke,og overhodet ikke flaut.Lykke til! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt det fysiske bør gå greit om du vil. noe kan være tungt men det går som regel greit. ang skole så er det flere muligheter. men det er altså svennebrev som murer som er det som gjelder. den beste måten er gk byggfag vk1 murer 2år lærlinge tid. men du kan også feks begynne å jobbe nå og lære underveis og ta fagbrev gjenom et paragraf20 kurs(yrkesteori) etter 5år praksis. det er såpass storbehov for folk at om du kan snakke greit for deg selv bør det være mulig å få jobb uten å ha utdannelse først. men du må da regne med endel drittarbeid. men tjener greit med penger mens du lærer.

om det er lett å komme inn eller ikke varierer endel tror jeg. det året jeg gikk var det 3søkere på 13plasser året etter var det 30søkere på de samme plassene. tror ikke det er noe lettere for å komme inn for jenter men skal ikke være så veldig vannskelig for noen. lærlingeplass å jobb er veldig lett å få.

det er vannlig å jobbe sammen med noen i hvertfall et par år etter du har tatt svennebrev etter det er det mye opp til deg selv om om du ønsker å være del av et lag eller jobbe alene. jobber du alene blir det gjrne med bil og rundt å ta div små jobber bad osv. du har med deg en lærling eller noe.

som del av et lag er det ofte større jobber mer penger men også høyere tempo.

er ikke så glad i å jobbe alene så jobber nesten altid med noen:)

en typisk arbeids dag kan være alt mulig.

og til deg som av en eller annen grunn tror at snekkere like gjerne som murere kan legge flis. det blir bare for dumt selvfølgelig kan de ikke det!

ført litt kort om hvorfor jeg tror jeg kan utale meg om det.

jobbet med det siden 2000.

har fagbrev bestått meget godt, hvor flislegging er en del av prøven.

halveis med mester brev.

kjenner personling minste 50 murere kan navnet på kanskje 100 og har sett trynet til de aller fleste som jobber med dette i trondheim en del ganger.

har vært på alle mulige typer jobber ny bygg, oppussing, rehabilitering og restaurering. jobbet i oslo, røros, trondheim og omengn. er engasjert i faget og tar med meg det jeg kan av kompetanse. har enda ikke møtt noen som ikke jobber i et murer firma som har lagt flis på dagtid. men har sett noen malere snekkere som har gjort det svart(høkkerter!).

det er selfølgelig noen enkle oppgaver som kan læres ganske fort. som det er i alle fag. men jeg er sterkt uenig i at det er det samme som at hvem som helst kan legge fliser. jeg har også bygd opp et bad fra grunn av, ikke veldig vanskelig å sette opp stenderverk og skru gips. men det betyr ikke at jeg like greit kan gjøre det som en snekker. vile ikke gjort det for noen andre.

det er mye å ta hensyn til når du skal legge fliser.

kan begynne med klasifisering av fliser. som du må kjenne til og kunne vurdere.

vannoppsug viktig med lavt nokk sug i fukt belastede områder og viktig med tanke på valg av lim fug og framgangs måte.

bruddstyrke kan være viktig.

nøyaktighets klasser som er viktig mtp valg av fugestørelse/modul pris retninger mm.

slitasje klasse er viktig og vite før du legger fliser i belastede områder.

sklisikkerhets klasse også viktig og vurdere.

frostsikkerhets klasse, ikke alle frostsikre fliser er frostsikre nok for norsk klima.

så kan vi ta litt om underlag som er veldig viktig å kjenne til å kunne vurdere.

dødt eller levende? betong feks har en tørke tid på ca 6mnd i normal tykkelse før den kan regnes som død, og du ikke lenger har behov for fleksibelt lim. sugende eller ikke sugende. du må vite når hvorfår og hvordan du skal behandle underlaget prime, sparkle, slipe, avrette, grunne, rubbe.. sprakel og avretting som tåler fukt? eller om det i det heletatt er forsvarlig og legge fliser på det. avisklasser på feks 0,6mm er det ikke bare å sette i gang i legge. har til dags dato ikke sett et gulv som er plant nokk til det. du må underkjenne eller utbedre det ellers er du ansvarlig for et gulv som ikke blir ihht norsk standard.

valg av lim og tannsparkeler er også noe en må kunne vurdere.

åpnings tid, behandlings tid, vedheft, fleksibilitet, flyteevne, sigefritt.

plast, epoxy eller semntbasert. hvit eller vannlig.

å velge rett tannsparkel til flis og underlag er også alfaomega i værste fall ender du opp med å ikke få gjort jobben eller med et for dårlig resultat. i beste fall blir det bare ekstra arbeid.

kjenne til og utføre etter norskstandard, byggeforskrifter.krav til fall, toleranse krav osv

fugemasse kunne vurdere type farge framgangsmåte osv

vannfast syrefast epoxy kornstørelse herdetid slitasjeklasse framgangs måter farger mm.

kunne velge og legge membran. tilsynelatende enkelt men kritisk at det blir valgt riktige produkter og utført riktig. smøremembran semenbasert banemembran vannfastbetong epoxy? påføres med brett kost rull lang eller korthåret rull?

1 eller mange strøk? tykkelse? typisk og legge 2strøk smøremembran, den er ikke tett før 0,7 mm. tokk 6 strøk før membran ble målt til 1mm ved gjenomlysning på stolav.. mansjetter bånd selvklebende vanntett i seg selv?

å kunne måle ut og dele inn valg av rettninger mm. bruke vater rei laser krittsnor flissnor fliskryss tommestokk måleband lasermåler..

å kunne beregne og velge rett type ekspansjons fuger ihht bruk underlag estetik osv

å kunne tilpasse fliser med riktig verktøy. flistang, kutter, vinkelsliper, hulltakings sett, stor/liten vann sag, grovt eller fint diamant blad, flisfil, flissag, flisbor, feinkutter?

dette er bare noe av det du må kunne. 1000ting og ta hensyn til.

viktigst av alt er jo håndlaget ikke kom og fortell meg at en som gjør alt kan være like god på alt. desuten er det praktisk ummulig og holde seg oppdatert på produkter framgangsmåter osv om en ikke er murer. er på kanskje 10kurs ol/år og selv om det ofte er endel øl mat osv er det mye viktig informasjon som jeg ikke kunne gjort jobben min uten. fliser er murer arbeid og sånn bør det være.

hilsen en med litt yrkes stolthet.

veit du forresten hvorfor det er så godt betalt? henger igjen i tarifen fra gamle dager da de var 20-30mm tykke og ble lagt i et like tykt lag med sand og sement.

sikkert 1000skrive feil men det bør være mulig å forstå noe av det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne på mitt 3 "friår" etter vgs for å tenke ut hva jeg skal bli å søke til våren igjen.

Jeg smiler selv når jeg sier a jeg kanskje vil fliselegge når jeg blir stor..

er ikke akkurat drømmejobben!

Syns det ser artig ut, ser at man "bygger noe", fra noe tomt.

når jeg spør venninner, kjæresten foreldra hva jeg kan bli, sier dem det samme, frisør? stylist? make up artist? Ja jeg intresserer meg for sånt, men kun privat!!

Så skjønner at dem ler når jeg sier jeg vil bli fliselegger..

Tjener man så dårlig på det altså? Liker å bruk hendene, byggeting, digger feks å bygge møbler fra ikea, alle hater:P

Er det flaut å ville bli det da? Har ikke gode karakterer og hadde vell kommet fort inn siden jeg er jente? Sitter å tenker her.. funderer litt! :)

Jeg syns overhodet ikke det er noe å være flau over, tvertimot! Velger du å bli flislegger får du deg et realt yrke som det vil være god bruk for, og hvis du er en kreativ og fingernemm person høres det ut som et spennende valg istedenfor typisk frisør, dekoratør, osv som vel er mer typisk jentevalg. Gå for det hvis det er det du vil, og vær stolt av deg selv! :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en liten ting til ts. nesten flaut å skrive dette men det er mye sånt som hun over her nevner. du kan godt risikere og få "hei tar du'n i ræva?" som det første noen sier til deg. enkelte har ikke lært seg folkeskikk synd men sant. om du ikke kan svare for deg i slike situasjoner kan du noen ganger få et lite problem. jobber med en jente nå og noen lirer av seg sånne teite komentarer selv om de aldri vile gjort det utnom jobb. men synes ikke du skal la det stoppe deg, hun jeg jobber med takler det fint i hvertfall. desuten blir det flere og flere jenter og mindre og mindre håpløs mannsjåvinister rundt om på byggene så det går rett vei i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

Skal man begynne å holde seg unna mannsjåvinistiske drittsekker, er det jammen mange arbeidsplasser man må holde seg unna.

Jeg har som jente vært noen år i Forsvaret hvor det visstnok skal være såå mye sånt, men det var jammen mindretallet. Hadde det helt supert jeg, enda jeg var en av to jenter i hele kompaniet. Bare å vise dem at du er der for å gjøre en god jobb og konsentrere seg om det, så er det sjelden noen som bryr seg om at man er kvinne i et mannsdominert yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående røft språk på arbeidsplassen, sånt blir man vant til. Man lærer seg "kulturen" og å omgås gutta. Mannfolkdominerte yrker har kanskje sine ulemper, men det har fordeler også. Gutta har som oftest en ærligere tone mellom seg. Mindre baksnakking og fjas. Har man et problem, skværer man opp, ferdig med det. Det er VELDIG ålreit.

Flislegging vet jeg ingen ting om, men jeg har jobbet i noen "manneyrker" som hadde krav til fysikken. Jeg tror slitasjeskader har mer å gjøre med at man jobber for mye, trener for lite utenom (særlig rygg) og løfter/ jobber feil og ensidig. Da kan alle få skader, selv en sterk kar på 130 kilo kan få dårlig rygg av slikt arbeid. Man får sterke muskler jo mer man holder på med jobben. Og selv om man aldri kan fullt gjøre "en manns jobb" mtp fysikken, så tar man igjen ved at man kanskje er flinkere til å multitaske og tenke framover. Jeg merket hvertfall at jeg fikk skryt for at jeg brukte huet der kroppen ikke rakk til. Jeg klarte kanskje ikke ta de tyngste løftene, men jeg kunne være effektiv på andre måter.

En annen ting som er morsomt er at du får være med på å endre normene i samfunnet. Jeg har hatt flere typiske guttejobber i tillegg til den jeg løst beskrev over, og det er alltid gøy når folk bemerker at "jøss, er visst ikke så dumt å ha kvinnfolk til å gjøre den jobben heller!" Man skal være forsiktig med fordommer!

Og tenk på PENGENE! Det er mangel på håndtverkere, kjør på :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt det fysiske bør gå greit om du vil. noe kan være tungt men det går som regel greit. ang skole så er det flere muligheter. men det er altså svennebrev som murer som er det som gjelder. den beste måten er gk byggfag vk1 murer 2år lærlinge tid. men du kan også feks begynne å jobbe nå og lære underveis og ta fagbrev gjenom et paragraf20 kurs(yrkesteori) etter 5år praksis. det er såpass storbehov for folk at om du kan snakke greit for deg selv bør det være mulig å få jobb uten å ha utdannelse først. men du må da regne med endel drittarbeid. men tjener greit med penger mens du lærer.

om det er lett å komme inn eller ikke varierer endel tror jeg. det året jeg gikk var det 3søkere på 13plasser året etter var det 30søkere på de samme plassene. tror ikke det er noe lettere for å komme inn for jenter men skal ikke være så veldig vannskelig for noen. lærlingeplass å jobb er veldig lett å få.

det er vannlig å jobbe sammen med noen i hvertfall et par år etter du har tatt svennebrev etter det er det mye opp til deg selv om om du ønsker å være del av et lag eller jobbe alene. jobber du alene blir det gjrne med bil og rundt å ta div små jobber bad osv. du har med deg en lærling eller noe.

som del av et lag er det ofte større jobber mer penger men også høyere tempo.

er ikke så glad i å jobbe alene så jobber nesten altid med noen:)

en typisk arbeids dag kan være alt mulig.

og til deg som av en eller annen grunn tror at snekkere like gjerne som murere kan legge flis. det blir bare for dumt selvfølgelig kan de ikke det!

ført litt kort om hvorfor jeg tror jeg kan utale meg om det.

jobbet med det siden 2000.

har fagbrev bestått meget godt, hvor flislegging er en del av prøven.

halveis med mester brev.

kjenner personling minste 50 murere kan navnet på kanskje 100 og har sett trynet til de aller fleste som jobber med dette i trondheim en del ganger.

har vært på alle mulige typer jobber ny bygg, oppussing, rehabilitering og restaurering. jobbet i oslo, røros, trondheim og omengn. er engasjert i faget og tar med meg det jeg kan av kompetanse. har enda ikke møtt noen som ikke jobber i et murer firma som har lagt flis på dagtid. men har sett noen malere snekkere som har gjort det svart(høkkerter!).

det er selfølgelig noen enkle oppgaver som kan læres ganske fort. som det er i alle fag. men jeg er sterkt uenig i at det er det samme som at hvem som helst kan legge fliser. jeg har også bygd opp et bad fra grunn av, ikke veldig vanskelig å sette opp stenderverk og skru gips. men det betyr ikke at jeg like greit kan gjøre det som en snekker. vile ikke gjort det for noen andre.

det er mye å ta hensyn til når du skal legge fliser.

kan begynne med klasifisering av fliser. som du må kjenne til og kunne vurdere.

vannoppsug viktig med lavt nokk sug i fukt belastede områder og viktig med tanke på valg av lim fug og framgangs måte.

bruddstyrke kan være viktig.

nøyaktighets klasser som er viktig mtp valg av fugestørelse/modul pris retninger mm.

slitasje klasse er viktig og vite før du legger fliser i belastede områder.

sklisikkerhets klasse også viktig og vurdere.

frostsikkerhets klasse, ikke alle frostsikre fliser er frostsikre nok for norsk klima.

så kan vi ta litt om underlag som er veldig viktig å kjenne til å kunne vurdere.

dødt eller levende? betong feks har en tørke tid på ca 6mnd i normal tykkelse før den kan regnes som død, og du ikke lenger har behov for fleksibelt lim. sugende eller ikke sugende. du må vite når hvorfår og hvordan du skal behandle underlaget prime, sparkle, slipe, avrette, grunne, rubbe.. sprakel og avretting som tåler fukt? eller om det i det heletatt er forsvarlig og legge fliser på det. avisklasser på feks 0,6mm er det ikke bare å sette i gang i legge. har til dags dato ikke sett et gulv som er plant nokk til det. du må underkjenne eller utbedre det ellers er du ansvarlig for et gulv som ikke blir ihht norsk standard.

valg av lim og tannsparkeler er også noe en må kunne vurdere.

åpnings tid, behandlings tid, vedheft, fleksibilitet, flyteevne, sigefritt.

plast, epoxy eller semntbasert. hvit eller vannlig.

å velge rett tannsparkel til flis og underlag er også alfaomega i værste fall ender du opp med å ikke få gjort jobben eller med et for dårlig resultat. i beste fall blir det bare ekstra arbeid.

kjenne til og utføre etter norskstandard, byggeforskrifter.krav til fall, toleranse krav osv

fugemasse kunne vurdere type farge framgangsmåte osv

vannfast syrefast epoxy kornstørelse herdetid slitasjeklasse framgangs måter farger mm.

kunne velge og legge membran. tilsynelatende enkelt men kritisk at det blir valgt riktige produkter og utført riktig. smøremembran semenbasert banemembran vannfastbetong epoxy? påføres med brett kost rull lang eller korthåret rull?

1 eller mange strøk? tykkelse? typisk og legge 2strøk smøremembran, den er ikke tett før 0,7 mm. tokk 6 strøk før membran ble målt til 1mm ved gjenomlysning på stolav.. mansjetter bånd selvklebende vanntett i seg selv?

å kunne måle ut og dele inn valg av rettninger mm. bruke vater rei laser krittsnor flissnor fliskryss tommestokk måleband lasermåler..

å kunne beregne og velge rett type ekspansjons fuger ihht bruk underlag estetik osv

å kunne tilpasse fliser med riktig verktøy. flistang, kutter, vinkelsliper, hulltakings sett, stor/liten vann sag, grovt eller fint diamant blad, flisfil, flissag, flisbor, feinkutter?

dette er bare noe av det du må kunne. 1000ting og ta hensyn til.

viktigst av alt er jo håndlaget ikke kom og fortell meg at en som gjør alt kan være like god på alt. desuten er det praktisk ummulig og holde seg oppdatert på produkter framgangsmåter osv om en ikke er murer. er på kanskje 10kurs ol/år og selv om det ofte er endel øl mat osv er det mye viktig informasjon som jeg ikke kunne gjort jobben min uten. fliser er murer arbeid og sånn bør det være.

hilsen en med litt yrkes stolthet.

veit du forresten hvorfor det er så godt betalt? henger igjen i tarifen fra gamle dager da de var 20-30mm tykke og ble lagt i et like tykt lag med sand og sement.

sikkert 1000skrive feil men det bør være mulig å forstå noe av det:P

Dette var ikke lite heller da!! Hehe!

Jeg har gått tegning i 3 år, og orker ingen vgs, det er noe jeg hvertfall vil helst slippe, er 22 år og DET frister ikke no sææærlig!

Hva søker jeg, hvor? Er helt grønn på det her, er helt nytt for meg!

Har ikke full studikompentanse enda, det er kanskje ett must idag:P (Det var den forbanna matten da..hehe.)

Hadde kanskje vært en ide å prøvd det ut kanskje :S

Hvordan visste du at det var det du ville gjøre Fredrik?

Hvor mange % jenter er det ca i mureryrket?

Hvor mye tjener du?

(og hva vil du tro man tjener i lærlig) Det ble endel spm allikevel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 23 sjøl og skjønner godt at det ikke frister så veldig med vgs! men mener alikevel det er den beste måten. siden du har vgs fra før kan hende du slipper alt som ikke er yrkesfag og at du derfor kan jobbe samtidig og senere få godkjent dette som lærlinge tid. så du får kortet det ned litt.

ang prosent jenter er det veldig få kan ikke komme med noe tall men veit ikke av noen som har fagbrev som jobber enda. så må vel være i nerheten av 1%

ang lønn er det mye opp til deg selv om du velger et firma uten fast timelønn.

tjente 420 i fjor men tokk ut varer for 40tusen og brukte nesten hele året på å pussopp hjeme så kan si at det ikke var så mye energi igjen til å stå på skikkelig på jobb. 500 er vel et greit år men satser på 550 i år:) og ang lønn som lærling er det delt opp i 4halvår 30, 40, 55 og 75% skal tilsvare en årslønn fordelt på to år.

forskudd 166

utarifert 177(188 etter lønnsoppgjøret)

gj.snitt akkord fortjeneste i firmaet i fjor 239

dvs ca 470 eller.no i året om du jobber akkord, og da skal det ikke mange helger med overtid til eller mye over snittet for å bekke 500. desuten er flis bedre betalt enn mye annet vi gjør og du vil sansynligvis få gå mye på flis.

ang søking er jeg ikke sikker på hvordan det er best og gå fram. veit vi ansett folk rett fra gata på dagen men da helst som hjelpearbeidere. men absolutt ikke utenekelig at du kunne fått som en slags lærling om du spurte.

Endret av Fredrik=)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er 23 sjøl og skjønner godt at det ikke frister så veldig med vgs! men mener alikevel det er den beste måten. siden du har vgs fra før kan hende du slipper alt som ikke er yrkesfag og at du derfor kan jobbe samtidig og senere få godkjent dette som lærlinge tid. så du får kortet det ned litt.

ang prosent jenter er det veldig få kan ikke komme med noe tall men veit ikke av noen som har fagbrev som jobber enda. så må vel være i nerheten av 1%

ang lønn er det mye opp til deg selv om du velger et firma uten fast timelønn.

tjente 420 i fjor men tokk ut varer for 40tusen og brukte nesten hele året på å pussopp hjeme så kan si at det ikke var så mye energi igjen til å stå på skikkelig på jobb. 500 er vel et greit år men satser på 550 i år:) og ang lønn som lærling er det delt opp i 4halvår 30, 40, 55 og 75% skal tilsvare en årslønn fordelt på to år.

forskudd 166

utarifert 177(188 etter lønnsoppgjøret)

gj.snitt akkord fortjeneste i firmaet i fjor 239

dvs ca 470 eller.no i året om du jobber akkord, og da skal det ikke mange helger med overtid til eller mye over snittet for å bekke 500. desuten er flis bedre betalt enn mye annet vi gjør og du vil sansynligvis få gå mye på flis.

ang søking er jeg ikke sikker på hvordan det er best og gå fram. veit vi ansett folk rett fra gata på dagen men da helst som hjelpearbeidere. men absolutt ikke utenekelig at du kunne fått som en slags lærling om du spurte.

Å takker! Hadde ikke regnet med å få svar på så mye her inne:) Hmm.. Fikk virkelig noe å tenke på! Visste ikke at de tjente såå godt! Det er jo bare supert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig gjort av folk å le av dine valg. Hva skulle alle vi som ikke klarer å legge gulv selv gjøre uten en gulvlegger? Det er behov for gulvleggere, og de kan ofte tjene bedre enn andre yrker som krever tyngre teoretisk utdannelse.

Endret av Casey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa selv

Jeg ler vel litt selv også.. Det er vel fordi jeg er kun, 157 i sokkelessen, veldig tynn og litta! Intresserer meg for tyiske "jenteting" som hår, sminke, og klær! Kun privat!

Er ikke særlig guttete av meg så det er klart det blir rart når jeg kommer å frteller at jeg skal legge fliser..;)

Men som litta elsket jeg puslespill, lego, alt som kunne bygges!

Så kanksje det er der det ligger! Hehe.

Tror ikke folk tar det så seriøst, men jeg er nok mer seriøs enn de tror:)

Har tenkt før at flislegger er ikke en godt-tjent jobb, fordi det er noe "alle kan" Og det er ikke akkurat noen lang utdannelse! Men det er vel til man gjør det til selv da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Kaja_*

Den svære karen på opplæringskontoret gliste godt da jeg som jente avtalte møte med han for å spørre om hvordan jeg kunne bli murer... Hadde som deg lyst å begynne med å legge flis. Jeg er 160 cm, vanlig bygget, og tror han hadde problemer med å ta meg seriøst...

Han anbefalte iallefall å ta kontakt med potensielle bedrifter direkte og starte som hjelpearbeider. Håper dette kan være til hjelp for deg. Jeg er også som deg, har tre år med tegning fra før og elsker å skape ting, i det hele tatt se resultater av det jeg gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lisa_*

Jeg sitter å tenker på det folk har kommet med over her..

Hva gjør jeg om jeg har gått tegning i 3 år, ikke bestått matte og historie og vil bli flislegger? Må jeg virkelig begynne på vgs igjen?

-Vg1: Bygg- og anleggsteknikk

-Vg2: Byggteknikk

-Toårig læretid i bedrift i Murerfaget

Sitter helt fast her, vet ikke hvor jeg skal begynne, hvor jeg skal søke, ja i det hele tatt, få rompa i gir!

Jeg kan jo ta dette året med å først få en studiekompentanse, og søke igjen til våren 09. Men fins det en annen vei utenom vgs? frister ikke være 23 å gå på skole med 17 åringer.. Aner ingenting! Noen som har lyst til å hjelpe meg.. Med en t-skje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*
Jeg sitter å tenker på det folk har kommet med over her..

Hva gjør jeg om jeg har gått tegning i 3 år, ikke bestått matte og historie og vil bli flislegger? Må jeg virkelig begynne på vgs igjen?

-Vg1: Bygg- og anleggsteknikk

-Vg2: Byggteknikk

-Toårig læretid i bedrift i Murerfaget

Sitter helt fast her, vet ikke hvor jeg skal begynne, hvor jeg skal søke, ja i det hele tatt, få rompa i gir!

Jeg kan jo ta dette året med å først få en studiekompentanse, og søke igjen til våren 09. Men fins det en annen vei utenom vgs? frister ikke være 23 å gå på skole med 17 åringer.. Aner ingenting! Noen som har lyst til å hjelpe meg.. Med en t-skje? :)

Er det ikke mulig å gå rett inn i lære? Vet at man kan det som elektriker og annleggsgartner, så det burde vel være mulig for murere og? Da blir det 4 år som lærling i bedrift istedenfor 2 år på vgs og 2 år i læra. Kanskje det finnes et opplæringssenter for murere som du kan kontakte og få litt informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kaja_*

Kontakt opplæringskontoret for byggfag i din kommune. Der får du vite hva som trengs, du slipper sannsynligvis unna allmennfagene som du har fra før.

Eller du kan kontakte firmaene direkte og spørre om de trenger en hjelpemann (-kvinne) og på den måten kanskje få en fot innenfor. Man kan ta fagbrev etter fem års praksis innenfor faget i bedrift tror jeg? Ellers så har jeg en kamerat som har begynt å legge fliser og skifer, han har ingen bakgrunn innen dette fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...