Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 13. april 2008 #1 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg skal begynne på mitt 3 "friår" etter vgs for å tenke ut hva jeg skal bli å søke til våren igjen. Jeg smiler selv når jeg sier a jeg kanskje vil fliselegge når jeg blir stor.. er ikke akkurat drømmejobben! Syns det ser artig ut, ser at man "bygger noe", fra noe tomt. Men såfall, jeg føler meg faktisk flau når jeg har sagt det! Folk ler av det og jeg ler jo selv.. men mener det. når jeg spør venninner, kjæresten foreldra hva jeg kan bli, sier dem det samme, frisør? stylist? make up artist? Ja jeg intresserer meg for sånt, men kun privat!! Så skjønner at dem ler når jeg sier jeg vil bli fliselegger.. Tjener man så dårlig på det altså? Liker å bruk hendene, byggeting, digger feks å bygge møbler fra ikea, alle hater:P Er det flaut å ville bli det da? Har ikke gode karakterer og hadde vell kommet fort inn siden jeg er jente? Sitter å tenker her.. funderer litt! Vil også ha en jobb man tjener litt bra.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #2 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg synes ikke du skal la andre bestemme hva du skal bli hvert fall. Kan du ikke prøveflislegge et eller annet, for å se om det kunne være noe for deg? Gulvet på en entré, et eller annet? Kjenner du noen hobbyflisleggere som kan vise deg litt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #3 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg skal begynne på mitt 3 "friår" etter vgs for å tenke ut hva jeg skal bli å søke til våren igjen. Jeg smiler selv når jeg sier a jeg kanskje vil fliselegge når jeg blir stor.. er ikke akkurat drømmejobben! Syns det ser artig ut, ser at man "bygger noe", fra noe tomt. Men såfall, jeg føler meg faktisk flau når jeg har sagt det! Folk ler av det og jeg ler jo selv.. men mener det. når jeg spør venninner, kjæresten foreldra hva jeg kan bli, sier dem det samme, frisør? stylist? make up artist? Ja jeg intresserer meg for sånt, men kun privat!! Så skjønner at dem ler når jeg sier jeg vil bli fliselegger.. Tjener man så dårlig på det altså? Liker å bruk hendene, byggeting, digger feks å bygge møbler fra ikea, alle hater:P Er det flaut å ville bli det da? Har ikke gode karakterer og hadde vell kommet fort inn siden jeg er jente? Sitter å tenker her.. funderer litt! Vil også ha en jobb man tjener litt bra.. Sjekk ut jobbfeber.no der får du info om lønn, hva slags interesser du burde ha, vilkår, skoler osv for de ulike yrkene :-) Lykke til, og viktigst av alt: følg hjertet! Dette er tross alt noe du skal drive med i maaaange år så ikke la latter stoppe deg fra å følge drømmene dine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #4 Del Skrevet 13. april 2008 jobbfeber, intressang side, men fant ikke flislegger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 13. april 2008 #5 Del Skrevet 13. april 2008 Hvis noen i nærheten av der du bor driver med flislegging, så kan du kanskje ta kontakt og høre om du får være med en dag eller to for å få et inntrykk av hva de gjør. Kanskje du kan bli lærling? Og så kan du jo høre med dem hva en typisk begynnerlønn innen det yrket kan være. Hvorfor skulle ikke du kunne bli det, hvis det er det du har lyst til? (Og hvorfor i all verden ler folk av det? ) Det er jo et ærlig og redelig håndtverkeryrke og som den kløna jeg er, så var i allfall jeg veldig glad for at en dyktig flislegger flisla badet mitt . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #6 Del Skrevet 13. april 2008 I Norge, med den tradisjonen vi har for tre, betegnes ikke flislegger som noe selvstendig yrke. Man utdanner seg helelr ikke til flislegger. Det er ikke noe som heter flisleggerutdanning. Tidligere var det murere som jobbet med flislegtging, nå utføres det like gjerne av en snekker. Flislegging krever ingen autorisasjon, og kan vel så gjerne utføres av en frisør som av en lege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #7 Del Skrevet 13. april 2008 I Norge, med den tradisjonen vi har for tre, betegnes ikke flislegger som noe selvstendig yrke. Man utdanner seg helelr ikke til flislegger. Det er ikke noe som heter flisleggerutdanning. Tidligere var det murere som jobbet med flislegtging, nå utføres det like gjerne av en snekker. Flislegging krever ingen autorisasjon, og kan vel så gjerne utføres av en frisør som av en lege. I såfall kan du jo gå inn på nav.no og søke opp flislegger under ledige stillinger (eventuelt kan du sjekke på finn.no også). Så kan du jo muligens få begynne med dette i nær fremtid? Kanskje ta kontakt med et firma som selger fliser til flisleggerene? De har kanskje noen gode råd på veien? Anbefaler også en "hva passer du som" test som du bl.a finner inne på nav.no også... lykke til med veivalget!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #8 Del Skrevet 13. april 2008 I såfall kan du jo gå inn på nav.no og søke opp flislegger under ledige stillinger (eventuelt kan du sjekke på finn.no også). Så kan du jo muligens få begynne med dette i nær fremtid? Kanskje ta kontakt med et firma som selger fliser til flisleggerene? De har kanskje noen gode råd på veien? Anbefaler også en "hva passer du som" test som du bl.a finner inne på nav.no også... lykke til med veivalget!! Fra NAV: 1. Gulv-/flislegger Gausdal Har du de rette kvalifikasjonene for disse stillingene, kan vi tilby distriktets beste lønn! Ufaglærte oppfordres også til å søke, da opplæring vil bli gitt. Gjerne personlig oppmøte. 2. Faglært flislegger For kunde søker vi nå etter en faglært flislegger til oppdrag i Oslo og Akershus. Krav til kompetanse Praksis: Murer 3. Snekker/flislegger Mjøndalen snekker/flislegger til våre total-bad prosjekter samt annet arbeid innen fagområdene. Vi ønsker en person som kan jobbe selvstendig og er villig til å ta i et tak. Meget gode lønnsbetingelser for rette person. Bil og telefonordning. Det er en fordel med fagbrev, men relevant praksis kan kompensere for manglende fagbrev. Den som ansettes må ha sertifikat kl. B, samt være serviceminded og kundevennlig. Send kortfattet søknad Ser ut som om det ikke er noen spesiell skole du MÅ gå ihvertfall...så du kunne jo kanskje testet ut yrket da, så er du helt sikker i din sak 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #9 Del Skrevet 13. april 2008 På NAV.no har du forresten 2 typer tester. Du har en som heter veivalg som hjelper deg og velge utdannelse der du får kartlagt hva du er god til, hva som er viktig for deg og hva som interesserer deg. Den andre testen er en interessetest som viser hva du liker og du får tilsist en oppklaring i hvilke yrker NAV anbefaler deg. Link til siden er: http://www.nav.no/page?id=318 Lykke til med valgene dine!!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #10 Del Skrevet 13. april 2008 Fra NAV: 1. Gulv-/flislegger Gausdal Har du de rette kvalifikasjonene for disse stillingene, kan vi tilby distriktets beste lønn! Ufaglærte oppfordres også til å søke, da opplæring vil bli gitt. Gjerne personlig oppmøte. 2. Faglært flislegger For kunde søker vi nå etter en faglært flislegger til oppdrag i Oslo og Akershus. Krav til kompetanse Praksis: Murer 3. Snekker/flislegger Mjøndalen snekker/flislegger til våre total-bad prosjekter samt annet arbeid innen fagområdene. Vi ønsker en person som kan jobbe selvstendig og er villig til å ta i et tak. Meget gode lønnsbetingelser for rette person. Bil og telefonordning. Det er en fordel med fagbrev, men relevant praksis kan kompensere for manglende fagbrev. Den som ansettes må ha sertifikat kl. B, samt være serviceminded og kundevennlig. Send kortfattet søknad Ser ut som om det ikke er noen spesiell skole du MÅ gå ihvertfall...så du kunne jo kanskje testet ut yrket da, så er du helt sikker i din sak Fant du denne på nav? Intressangt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #11 Del Skrevet 13. april 2008 Fant du denne på nav? Intressangt... Ja, gå inn på nav.no Til venstre er det en link som det står finn ledige jobber på Også søkte jeg bare på flislegger i søkefeltet når jeg kom inn På finn.no var det også 3 annonser her var det fra Trondheim, Drammen og Høyanger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 13. april 2008 #12 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg blir snarere tvert imot imponert over folk som velger håndverkeryrker. Nokså bra lønn, tror jeg? Det er merkelig at det er mer status å studere fillefag ved universitetet enn å få en sikker jobb. Jeg ser i hvert fall ikke hvordan stylist eller make up-artist (!!) skulle være bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 13. april 2008 #13 Del Skrevet 13. april 2008 Jeg ler i hvert fall ikke av folk som sier de vil bli håndverkere! Etterspørselen er stor og timelønnen ligger ofte rundt 200 kroner timen. D.v.s. at de tjener rundt 400.000 i året før evt. overtid og slipper de så mye som en fis etter ordinær arbeidstid, har de overtidsbetalt. Som regel har de ikke noe særlig studielån heller fordi de får lønn som lærlinger. Selvfølgelig kan det være en del tunge løft og utrivelige arbeidsforhold i form av kulde og skitt, men det kan det jammen i typiske kvinneyrker som f.eks. hjelpepleier også... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #14 Del Skrevet 13. april 2008 Ingenting å flau av å ville bli flislegger! Et ærlig og redelig yrke det! Selv behersker jeg det veldig dårlig, og er sjeleglad om jeg kan betale noen andre til å gjøre det når badet og kjøkkenet skal pusses opp Kjenner en som har jobbet som flislegger, og måtte gi seg før han ødela knærne sine. Men belastningskader får man jo i de fleste yrker i større eller mindre grad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 13. april 2008 #15 Del Skrevet 13. april 2008 Synes det er kjempetøft at du vil bli det jeg:) Go for it! Synes det er rart at familie ler av deg og foreslår makeup artist osv. Det er ikke veien for en sikker inntekt hvertfall. Som håndtverker kan man få en god inntekt. Følg hjertet ditt og velg noe du tror du kommer til å trives med, ikke velg det andre forventer av deg! PS: Har gått gjennom litt av det samme som deg, og snart skal jeg inn i lære som annleggsgartner;) Go for it! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fredrik=) Skrevet 13. april 2008 #16 Del Skrevet 13. april 2008 står mye rart oppom her. flisslegging er en murer jobb. er riktig nokk malere snekkere osv som legger flis svart. for det er mye bedre betalt enn det de kan:P men aldri sett noen på et bygg. de har ikke den nødvendige kompetansen. om du som jente utdanner deg til murer er det mest sannsynlig hovedsaklig flis du kommer til å jobbe med. mest på grunn av at det meste annet vi driver med er enda tyngre. og du tjener godt, i forhold til andre håndtverkere og veldig godt i forhold til typiske kvinneyrker med tilsvarende utdanning. kom akkurat fra jobb nå å har tjent 13.000 for å legge fliser på st.olavs i helga. typisk årslønn er fra 350-600.000 men dette er egentlig ikke en jente jobb veit av endel som har utdannet seg til det og noen har også holdt på noen år. men for de fleste blir det for tungt. dette gjelder også endel gutter. og blir litt skeptisk til om dette er jobben for deg når du sier du er på ditt tredje fri år. dette er ikke noe latmannsjobb(!) lønns systemet er akkord(selv om noen har timelønn) og da er det produsere produsere produsere hele tia! men som ung bør du klare det om du vil, kan hende kroppen begynner å krangle senere men murer kan være et greit spring brett til mye forskjellig som ikke trenger å være så slitsomt. feks formainn byggeleder vaktmester nidarosdomens restureringsarbeidere div jobber hos grossister osv.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #17 Del Skrevet 13. april 2008 står mye rart oppom her. flisslegging er en murer jobb. er riktig nokk malere snekkere osv som legger flis svart. for det er mye bedre betalt enn det de kan:P men aldri sett noen på et bygg. de har ikke den nødvendige kompetansen. Dette synes jeg det er veldig merkelig at du som tross alt selv er murer og jobber på bygg skriver. I dag er det mange større entreprenørfirmaer som er totalleverandør av baderromsrenovering uten å ha murere ansatt. Derimot har de snakkere med i ansettelsesteamet (eller leier inn) som tar jobben med å rive ned og bygge opp samt flisleggingen. Men du driver kanskje mest på nybygg? Kompetanse innen flislegging kan de fleste skaffe seg både kjapt og enkelt. Å påstå at folk jobber svart fordi du ikke har oversikt selv blir bare dumt (nok en gang). Du er så jævla påståelig (og antageligvis for ung til å vite bedre) Fredrik=, at det nesten er vanskelig å ta deg seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #18 Del Skrevet 13. april 2008 Dette synes jeg det er veldig merkelig at du som tross alt selv er murer og jobber på bygg skriver. I dag er det mange større entreprenørfirmaer som er totalleverandør av baderromsrenovering uten å ha murere ansatt. Derimot har de snakkere med i ansettelsesteamet (eller leier inn) som tar jobben med å rive ned og bygge opp samt flisleggingen. Men du driver kanskje mest på nybygg? Kompetanse innen flislegging kan de fleste skaffe seg både kjapt og enkelt. Å påstå at folk jobber svart fordi du ikke har oversikt selv blir bare dumt (nok en gang). Du er så jævla påståelig (og antageligvis for ung til å vite bedre) Fredrik=, at det nesten er vanskelig å ta deg seriøst. Korrigerer: snekkere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #19 Del Skrevet 13. april 2008 står mye rart oppom her. flisslegging er en murer jobb. er riktig nokk malere snekkere osv som legger flis svart. for det er mye bedre betalt enn det de kan:P men aldri sett noen på et bygg. de har ikke den nødvendige kompetansen. om du som jente utdanner deg til murer er det mest sannsynlig hovedsaklig flis du kommer til å jobbe med. mest på grunn av at det meste annet vi driver med er enda tyngre. og du tjener godt, i forhold til andre håndtverkere og veldig godt i forhold til typiske kvinneyrker med tilsvarende utdanning. kom akkurat fra jobb nå å har tjent 13.000 for å legge fliser på st.olavs i helga. typisk årslønn er fra 350-600.000 men dette er egentlig ikke en jente jobb veit av endel som har utdannet seg til det og noen har også holdt på noen år. men for de fleste blir det for tungt. dette gjelder også endel gutter. og blir litt skeptisk til om dette er jobben for deg når du sier du er på ditt tredje fri år. dette er ikke noe latmannsjobb(!) lønns systemet er akkord(selv om noen har timelønn) og da er det produsere produsere produsere hele tia! men som ung bør du klare det om du vil, kan hende kroppen begynner å krangle senere men murer kan være et greit spring brett til mye forskjellig som ikke trenger å være så slitsomt. feks formainn byggeleder vaktmester nidarosdomens restureringsarbeidere div jobber hos grossister osv.. Oj her får jeg svar fra en flislegger selv:) Takk! Må svare for meg selv litt her, jeg er mye fysisk form og har kun vært innom jobber der jeg er aktiv. Trives best i det.. "friår" mener jeg at jeg har jobbet også, men ingen skole/utdanning.. Men hvordan er en typisk dag for en flislegger? Jobber man helt alene? Har jo aldri flislagt noe selv før.. Men får det for meg at det er litt artig.. hehe. Liker litt mannfolkarbeid! Hvordan skole går jeg, og er det lettere å komme inn for jenter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Phoenix Skrevet 13. april 2008 #20 Del Skrevet 13. april 2008 Å legge flis er et ærlig og rederlig yrke! Har en fetter som er murer, han er i begynnelsen av tjueårene, har snartet for seg selv og gjør det veldig bra etter hva jeg vet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå