Carebear1 Skrevet 13. april 2008 #1 Skrevet 13. april 2008 I dag sa vår gamle TV takk for seg, og derfor kan vi (endelig) kjøpe en ny flatskjerm-TV med god samvittighet Hva er forskjellen på Plasma og LCD? Hva mener du er best og hvorfor? Hvilken størrelse er best? Skjønner at dette er individuelt ut i fra behov og bruk. Vi er nok ganske gjennomsnittlige i forhold til TV-titting. Vi trenger definitivt ikke en 42 tommer, men lurer på om 32 kanskje blir litt lite igjen? Hva med 37? Erfaringer? Dessuten er det så mange ulike merker - hvilket merke har du god erfaring med? Hva med Sony? Hva er ellers viktig å tenke på ved en TV? Spesielle utganger osv som er greit å ha? Takker for alle innspill!
kevlar Skrevet 13. april 2008 #2 Skrevet 13. april 2008 (endret) Plasma kan du bare glemme fram til man snakker 42" og oppover (hvor det selges lite LCD), under det er det LCD som teller. Plasma har gråere svart, gråere hvit og generelt dårligere fargegjengivelse enn LCD, og kan oppleves 'tregere'. Jeg tar her høyde for at du vil styre unna de aller billigste merkene? Hvis ikke er det en jungel av tatung, daewoo og jeg aner ikke hva de heter, som man får kjøpt på Obs!, Elkjøp etc. Enkelte modeller av billigmerkene bruker samme panel som man finner i dyrere TV-apparater, så her gjelder det å kikke seg litt rundt. Samsung, Sony, NAD og Pioneer er av de bedre jeg har kikket på, førstnevnte produsent er min favoritt som jeg selv har hjemme. En av de beste kriteriene for å kjøpe Samsung for meg var pris:kvalitet-forholdet. Samsung lager TV-ene helt fra grunn, mens andre produsenter kjøper panelene og setter inn i sine egne kabinetter. I praksis betyr dette at Samsung har lavere kostnader pr TV, og selger lavere pr TV. I de groveste tilfellene får man «samme» TV omtrent 5000kr billigere hos Samsung som andre. Det viktigste å ta hensyn til nå er inntoget av digitale signaler, og evt. hvilke andre signalkilder dere vil ha inn. Bluray-spillere etc. bruker gjerne HDMI-kontakt, eventuelt komponent. Men det kan hende dere har en gammel DVD eller (gud forby) VHS-spiller som kun fungerer med Scart. I alle fall bør dere tenke over hva dere har og hva dere eventuelt vil ha av signalkilder. Antallet inn- og ut-plugger er også greit å vite. Selv har jeg tre kanaler inn og to ut, slik at jeg f.eks. kan ta i mot fra både Xbox, Xbox 360 og DVD-spiller, også videresende lyden til forsterker gjennom TV-en, i stedet for å måtte bytte kabler. Hvis dere er glad i film og TV, og syns det utgjør en forskjell om man har krystallklart bilde eller 'ok, midt på treet' vil det være mitt sterkeste råd å ta en tur innom Hi-Fi Klubben eller lignende butikk (alt ettersom hvor man bor). Om ikke dere vil kjøpe der, så kan de ihvertfall hjelpe deg å definere ditt behov. I tillegg til at de har et mer spesialisert utvalg, har butikker som selger ordentlig Hi-Fi gjerne mye mer peiling på å tune TV-en, mens man på Elkjøp (eller andre steder de selger strykejern og Hi-Fi sammen) kan komme til dårlig kalibrerte TV-er som ikke viser sitt sanne potensiale fordi kompetansen til de ansatte er på bånn. Endret 13. april 2008 av kevlar
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #3 Skrevet 13. april 2008 www.avforum.no er ett forum hvor både det er hi og lo-fi tråder. Det er mest lagd av og for hi end brukere (av hjemmekino, tv etc etc), men hvis du søker litt i det forumet, så finner du helt sikkert en tv du vil bli fornøyd med og der er det masse "nerder" som kan hjelpe deg med eventuelle spørsmål om tv`er. Lykke til!
Ce'Nedra Skrevet 13. april 2008 #4 Skrevet 13. april 2008 En annen ting er at plasma funker best i et typisk filmrom hvor man kan få det mørkt. Det er mer gjenskinn i den enn i LCD. Ut fra det du skriver, ville jeg gått for en LCD. Det kommer an på hvor langt unna dere sitter, men en 37" pleier å være passe i en vanlig, middels stor stue. Jeg er enig med kevlar ang. Samsung.
Paradokset Skrevet 14. april 2008 #5 Skrevet 14. april 2008 Det er en jungel av tv-er der ute. Og det er ikke alltid pris som bestemmer kvalitet. Det spørs hvor bra man skal ha det, og hvor mye penger man er villig til å spytte inn. http://forbruker.no/digital/tester/tv/article2111796.ece Når det gjelder str på tven så er det størrelsen på stua som bør være avgjørende.
Carebear1 Skrevet 14. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 14. april 2008 (endret) - Endret 30. januar 2009 av Melania
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå