Gå til innhold

Katten min tisser inne

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Huldra_*
Skrevet

Jeg har fått et stort problem med katten min nå, hun tisser inne. Og det er kun på klærne mine hun gjør det. Noe som er veldig frustreranes når jeg står opp for å kle på meg og hun har vært oppe på stolen på badet hvor klærne ligger å tissa :riste:

Noen som har noen gode får for å få henne til å slutte? Hun er stortsett veldig flink til å bruke kassa si

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold henne ute fra badet?

Nei, seriøst. Hva slags stol er det du har klærne dine på? Hvis det er en stol med noen form for pute eller trekk, så kan det være at du ikke har fått vaska tilstrekkelig slik at det sitter igjen litt urinlukt fra forrige gang(katter har ekstremt god luktesans). Når katten kjenner lukta tenker hun at "hei, her har jeg visst vært og tissa før, da kan jeg fortsette å bruke dette som do". (Jeg regner med at du ikke lar klærne bli liggende, men vasker dem med en gang)

Også har du sikkert hørt at man aldri skal vaske med salmiakk siden det inneholder noen av de samme duftstoffene som katteurin.

Skrevet

Kan hende hun har urinveisinfeksjon. Da vil katter ofte ikke bruke kassa fordi det er ondt når de tisser, og forbinder kassen med at det er vondt, og gjør fra seg en annen plass. Kan være verd å sjekke hos vetrinæren...

Gjest Infralove
Skrevet

Har ho løpetid? Dei kan markere litt rundtom då. Som sagt kan det vere eit teikn på urinveisinfeksjon.

Skrevet

Er hun sterilisert? Kanskje hun har løpetid?

Er det kommet andre katter eller dyr inn i huset i det siste? Vil hun markere at hun er sjefen?

Er hun innekatt og er hun eneste katt i huset? Er hun utestengt fra soverommet om natten, og er det kun da hun tisser på klærne dine? Kan det være at hun markerer på klærne dine fordi hun er skilt fra deg om natten. At hun er ensom og prøver å tilkalle deg?

Urinveisinfeksjon kan også være noe du kan sjekke.

Det er mest sannsynlig noe som har skjedd/forandret seg i det siste siden hun nettopp er begynt med det.

Gjest Gjest_Huldra_*
Skrevet

Takk for mange svar :)

Hun er innekatt og er ikke sterilisert. Stolen har ikke noe pute eller trekk så skulle ikke merke noe lukt fra tidliger.Stortsett får hun være på soverommet om natta når hun. Hun åpner døra selv.

Er heller ikke bare på bade, er rett og slett der det ligger klær. Også finne henne inni klesskapet en gang. Å jada klærne går rett i maskina.

Jeg skal få sjekka om hun har fått urinveisinnfeksjon. Hun har akkurat hatt løpetia og detta har vært både før under og etter den.

Skrevet

Sjekkliste:

Fjern klærne, og om mulig stolen.

Er kassen hennes ren?

Kan hun være syk?

Skjer det ting i leiligheten som kan stresse henne?

Viktig at du tar tak i dette raskt, slik at det ikke blir en vane. Det går sikkert fint! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...