Maijja Skrevet 13. april 2008 #1 Skrevet 13. april 2008 Katten min har verdens fineste og mykeste pels. Langhåret. Men nå i vinter ble den ikke så fin alikevel. For nå har nesten all pelsen samlet seg sammen i "klabber" som sittet tett tett inntil huden. Slik er det på hele ryggen og bakdelen av katten. Hva skal jeg gjøre for å få det bort?
Tabris Skrevet 13. april 2008 #2 Skrevet 13. april 2008 Hvis det er snakk om veldig mange slike floker, så er det beste å barbere katten. Deretter gre den såpass ofte at det ikke blir slike floker igjen.
S_Dreams Skrevet 13. april 2008 #3 Skrevet 13. april 2008 Du får prøve så godt du kan å gre dem ut, og klippe vekk det verste. Går det ikke, så bør du nok barbere det vekk. Klumper i pelsen, spesielt de som ligger tett intil huden, lugger mye og gjør vondt. Det er veldig viktig å børste langhårete katter som ikke greier å holde pelsen sin fin selv. Katter med lang pels trenger oftere hjelp med dette enn korthårede katter;)
Silvert Skrevet 14. april 2008 #4 Skrevet 14. april 2008 Hvis det er ille, bør du gå til dyrlegen og få dem til og barbere katten din. Slike tovede ulldotter er umulige og gre opp. Hvis det ikke er så mange og ikke ligger tett inntil huden, så kan de klippes vekk. Men vær obs på at det kan være veldig lett og klippe i huden til katten. Når du har fått katten flokefri (og pelsen begynner og vokse ut igjen), så må du få kjøpt deg en skikkelig karde på en dyrebutikk og starte og gre den jevnlig. Hvis du begynner med det mens den fortsatt har kort pels OG er flokefri, så er sjangsen stor for at katten vil sette pris på det. Den vil dermed også være litt mer mergjørlig hvis det kommer en floke i ny og ne. Den ene katten min maler når jeg viser han kammen eller karden
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2008 #5 Skrevet 15. april 2008 Jeg har samme problemet med min katt, han hater å bli børstet og nå ser pelsen verre ut enn noen gang. Jeg lurer på om veterinæren kan skrive ut noe beroligende til katten så vi kan få gått over med barbermaskina? Noen som vet? Tror vi bare kan glemme å få barbert noe mens han er bevisst.
Tabris Skrevet 15. april 2008 #6 Skrevet 15. april 2008 Du kan i hvertfall ta katten med inn til dyrlegen og få ham bedøvet og barbert der. Så kan du snakke med dyrlegen og høre hva han anbefaler videre.
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2008 #7 Skrevet 23. april 2008 Husk at når katten har floker som går helt inn til huden, sliter det i huden når han beveger seg- og dette kan være svært smertefullt for katten. Så ikke vent med å gjøre noe! Dyrelegen kan hjelpe.
NovaFlare Skrevet 23. april 2008 #8 Skrevet 23. april 2008 Bytt fóret, har mye å si! Kjøp fór fra dyrebutikken som motvirker dette, som er laget for å få "fin pels".
Gjest Olava Skrevet 23. april 2008 #9 Skrevet 23. april 2008 Ja, foret har stor betydning. Når pelsen er fin igjen, er det selvsagt lurt å kamme/ børste den så ofte at det ikke kommer så langt igjen. Min katt kan få stygge floker bare av å være ute et døgn. Men det går an å holde det i sjakk. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå