Catzy Skrevet 13. april 2008 #1 Skrevet 13. april 2008 Vi har nettopp flyttet inn i en leilighet i Oslo med en sydvendt veranda, og jeg har lyst til å ha nytteplanter på den. Nå om våren er det skygge omtrent til kl. 14, og så er det sol fram til 17-18. Regner med at det blir mer direkte sol når sommeren nærmer seg. Verandaen er på 14 kvm. Det er en hekk på utsiden av verandagjerdet, men siden vi bor i 1. etg, hadde det ikke gjort noe å ha noen planter som skjermer litt mer hele året. Hva bør jeg skaffe? Jeg skulle gjerne hatt noen urter som timian, orogano, basilikum etc evt. andre urter, og et par idiotsikre grønnsaker til å begynne med. Har også veldig lyst på jordbær, og har en plan om å skaffe en sånn jordbærkasse / potte med små terasser. Noen som har tips? Evt kan foreslå noen bra butikker i Oslo-området? Catzy
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #2 Skrevet 13. april 2008 Du kan kjøpe frø og så selv - det er passe tid akkurat nå, skulle jeg tro Basilikum, koriander, bladpersille, en eller flere sorter timian og dill er noen urter som er greie å få til. Så innendørs og la dem stå forholdsvis kjølig til de blir store nok til å plantes ut. Av grønnsaker kommer det nesten mest an på hvor dype bed du har, men reddiker er jo veldig greie, vokser fort og krever nesten ingen plass. Gulrot er heller ikke så vanskelig. Jeg vil også på det varmeste anbefale ruccola, mangold (bladbete) og spinat eller en grei salatsort. Kjøp frø nå og plant ut når det ikke er fare for nattefrost (fra midten av mai?), eller kjøp småplanter på gartneri seinere i vår. Du kan også så direkte ute, men da blir sesongen litt kortere. Ingen av disse plantene blir så veldig store, hvis skjerming for innsyn er viktig ville jeg vurdert jordskokk, f eks. Men denne vokser og sprer seg fort og bør kanskje stå alene. Når det gjelder jorda er det viktig å forbedre den. Avhengig av jordsmonnet fra før er vel en blanding av torv, kukompost og kanskje sand en bra start for grønnsakene. Urtene liker gjerne litt tørr/veldrenert jord og mye sol.
Catzy Skrevet 13. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 13. april 2008 Takk for tips! Jeg kan kun bruke potter, krukker og kasser, så redikker og gulrøtter utgår muligens.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #4 Skrevet 13. april 2008 Takk for tips! Jeg kan kun bruke potter, krukker og kasser, så redikker og gulrøtter utgår muligens. Reddiker kan du sikkert ha, de vokser bare noen få cm ned i jorda og bruker bare en måned fra såing til høsting Et tips er å så reddik der du tar opp andre grønnsaker (f eks salat), så får du "fylt" bedet hele sesongen. Mangold er også grei fordi den vokser over jorda og er relativt nøysom. Det finnes gulrøtter som ikke vokser så dypt, men det er mulig det blir liten avling, da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå