Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 12. april 2008 #1 Skrevet 12. april 2008 På en annonse som jeg så på finn.no så så jeg en leilighet som hadde disse opplysningene... Verditakst 560.000,- Låneverdi 480.000,- Fellesgjeld 852.000,- Felleskostnader 5.237,- Husleie/ felleskost. inkl. Bl.a. kabel-TV, kommunale avgifter, vaktmester, felles forsikring, forretningsførsel, trappevask m.m. Jeg har aldri helt skjønt hvordan dette funker.. Hvor mye må jeg sånn ca ut med i mnd hvis jeg kjøper denne leiligheten og tar fult lån..?
Gjest ¤bella¤ Skrevet 12. april 2008 #2 Skrevet 12. april 2008 For det første så fraråder jeg deg virkelig å kjøpe en leilighet med så høy fellesgjeld.. (Men det var ikke det du spurte om) Det du må betale i måneden er 5237kr som er "husleien" + avdrag og renter på lånet du tar i banken (som jeg regner med er 560 000).
mamut75 Skrevet 12. april 2008 #3 Skrevet 12. april 2008 Vedder 1000 kroner med deg på at avdragene ikke enda har begynt å løpe på dette prospektet , dvs at disse vil komme på toppen av resten av kostnadene som står i innlegget ditt, når de begynner å løpe .
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #4 Skrevet 12. april 2008 På en annonse som jeg så på finn.no så så jeg en leilighet som hadde disse opplysningene... Verditakst 560.000,- Låneverdi 480.000,- Fellesgjeld 852.000,- Felleskostnader 5.237,- Husleie/ felleskost. inkl. Bl.a. kabel-TV, kommunale avgifter, vaktmester, felles forsikring, forretningsførsel, trappevask m.m. Jeg har aldri helt skjønt hvordan dette funker.. Hvor mye må jeg sånn ca ut med i mnd hvis jeg kjøper denne leiligheten og tar fult lån..? Er innskuddet 50.000? Det pluss fellesgjelden er hva den leiligheten koster. 1.420.000 koster den. hvor stor er den og når er den bygd?
Amalie_85 Skrevet 12. april 2008 #5 Skrevet 12. april 2008 Hvor mye du vil betale på lånet i mnd vil jo komme ann på avtalen med banken du låner hos. Om lånet er på f.eks. 20 år, eller 30 år. F.eks vi har lån på 800 000kr og betaler da nesten 5000kr i mnd, så vi betaler da 4200kr i husleie (betaling av fellesgjeld og kommunale avgifter) + 5000kr i lån = 9200kr i mnd. Håper du skjønte nå hvordan man eventuelt regner ut hva man skal betale i mnd
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #6 Skrevet 13. april 2008 Oi oi!! Jeg vil bare si en ting ! Skygg unna! Jeg skal prøve å forklare deg hvorfor så lett som mulig. Du skrev: Verditakst 560.000,- Låneverdi 480.000,- Fellesgjeld 852.000,- Felleskostnader 5.237,- Husleie/ felleskost. inkl. Bl.a. kabel-TV, kommunale avgifter, vaktmester, felles forsikring, forretningsførsel, trappevask m.m. Hvis du vinner budrunden på la oss si 550 000 kroner så vil det si at du først må betale 550 000 kroner til utbygger / eier av leiligheten. Enten alt via lån i banken (hvis du har null egenkapital) eller delvis via lån, eller uten lån i det hele tatt. (Dette spørs hvor mye du har cash). Hvis vi sier at du må låne hele summen 550 000, så må du plusse den summen på fellesgjelden som er på 852 000 kroner for din leilighet. Da er vi oppe i en totalsum på over 1.4 millioner kroner I GJELD FOR LEILIGHETEN . Hvis du da deler 1.4 millioner kroner på antall kvadratmeter som leiligheten har så vil det veldig fort vise seg at denne leiligheten er _sykt_ dyr. Det er det som er "hemmeligheten" med lavinnskudds leiligheter, man betaler lite når man vinner budrunden, men de har alltid en helt syk fellesgjeld. Når man legger denne fellesgjelden til prisen man vinner budrunden med og deler på antall kvadratmeter så viser det seg fort at prisen pr KVM er sykt høyt. Hold deg unna! Og fortell gjerne hvor stor leiligheten er.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2008 #7 Skrevet 13. april 2008 Hvis vi sier at du må låne hele summen 550 000, så må du plusse den summen på fellesgjelden som er på 852 000 kroner for din leilighet. Da er vi oppe i en totalsum på over 1.4 millioner kroner I GJELD FOR LEILIGHETEN . Hvis du da deler 1.4 millioner kroner på antall kvadratmeter som leiligheten har så vil det veldig fort vise seg at denne leiligheten er _sykt_ dyr. Ser ikke helt hvor det står hvor stor denne leiligheten er. Hvordan kan man da si at den er sykt dyr? Jeg har da en leilighet til samme sum som er 50 kvm. Den er i allefall ikke sykt dyr.
Østlandet Skrevet 14. april 2008 #8 Skrevet 14. april 2008 (endret) Ser ikke helt hvor det står hvor stor denne leiligheten er. Hvordan kan man da si at den er sykt dyr? Jeg har da en leilighet til samme sum som er 50 kvm. Den er i allefall ikke sykt dyr. Nei da. Denne leiligheten har ikke "sykt" høy fellesgjeld. Innskuddet er ganske edruelig, i forhold til totalprisen. Innskuddet er på ca 40% av totalen om man sier 550 - 600.000,-. Man regner at når man kommer ned mot 25%, eller lavere, så er det en av disse potensielle gjeldsfellene. Det er også viktig å vite om det er et borettslag. Om dette har garanti/forsikring for husleie. Slik at man ikke "arver" misligholdt husleie fra dårlige betalere (naboer). Alle borettslag tilknyttet NBBL, har normalt husleieforsikring. Men som andre sier.... Du må fortelle mer om: Beliggenhet. Størrelse. alder....etc. Er helt umulig å si noe mer om dette er dyrt eller greit, før man vet det. "Link" til annonsen f eks? Vet man mer om dette konkret, så er det lettere for meg å skrive mer, for å hjelpe deg. Mvh "østlandet" Endret 14. april 2008 av Østlandet
Gjest MarteM Skrevet 14. april 2008 #9 Skrevet 14. april 2008 Det advares så mye mot fellesgjeld, men er det egentlig farlig med høy fellesgjeld så lenge man ikke kjøper 'et kott' og borettslaget har forsikring mot at man kan bli ansvarlig for andres gjeld? Man kan vel dessuten bestemme selv å f.eks betale ned fellesgjelda raskere enn planlagt?
Østlandet Skrevet 14. april 2008 #10 Skrevet 14. april 2008 (endret) Det advares så mye mot fellesgjeld, men er det egentlig farlig med høy fellesgjeld så lenge man ikke kjøper 'et kott' og borettslaget har forsikring mot at man kan bli ansvarlig for andres gjeld? Man kan vel dessuten bestemme selv å f.eks betale ned fellesgjelda raskere enn planlagt? Nei. Det er ikke så farlig med fellesgjeld. Bare man er klar over den og at dette er en del av prisen for boligen. Borettslagsformen er i det siste blitt noe (urettmessig) utskjelt. Dette ofte på grunn av lavinnskuddsboligene. Altså at man kan kjøpe seg inn for et lavt innskudd og ikke er klar over at fellesgjelden er en del av prisen. En masse yngre mennesker har gått i denne fella, de siste årene. I de fleste borettslag tilknyttet NBBL, så kan man ikke betale ned fellesgjelden raskere enn planlagt. Men hvorfor skulle man egentlig det forresten? Ofte har disse borettslagene bedre lånevilkår enn den enkelte kan skaffe seg selv. Jeg har selv solgt en enebolig og flytter til borettslag nå. Der er fellesgjelda en drøy million (så kommer innskuddet i tillegg). Men dette er en stor leilighet og skulle jeg kjøpt en tilsvarende selveier i samme område måtte jeg betale 2 – 400.000 mer, eller 2,8 – 3,2 mill. I tillegg har dette borettslaget en rente på fellesgjelda ca 2% under markedsrenten. En annen ting. Om jeg ikke liker meg i borettslaget etter en stund og velger å flytte. Da er det bare innskuddsandelen jeg selger. Fellesgjelda overføres automatisk til neste eier. Mvh "østlandet" Endret 14. april 2008 av Østlandet
Gjest Gjest_Stian_* Skrevet 8. mai 2008 #11 Skrevet 8. mai 2008 Nei. Det er ikke så farlig med fellesgjeld. Bare man er klar over den og at dette er en del av prisen for boligen. Borettslagsformen er i det siste blitt noe (urettmessig) utskjelt. Dette ofte på grunn av lavinnskuddsboligene. Altså at man kan kjøpe seg inn for et lavt innskudd og ikke er klar over at fellesgjelden er en del av prisen. En masse yngre mennesker har gått i denne fella, de siste årene. I de fleste borettslag tilknyttet NBBL, så kan man ikke betale ned fellesgjelden raskere enn planlagt. Men hvorfor skulle man egentlig det forresten? Ofte har disse borettslagene bedre lånevilkår enn den enkelte kan skaffe seg selv. Jeg har selv solgt en enebolig og flytter til borettslag nå. Der er fellesgjelda en drøy million (så kommer innskuddet i tillegg). Men dette er en stor leilighet og skulle jeg kjøpt en tilsvarende selveier i samme område måtte jeg betale 2 – 400.000 mer, eller 2,8 – 3,2 mill. I tillegg har dette borettslaget en rente på fellesgjelda ca 2% under markedsrenten. En annen ting. Om jeg ikke liker meg i borettslaget etter en stund og velger å flytte. Da er det bare innskuddsandelen jeg selger. Fellesgjelda overføres automatisk til neste eier. Mvh "østlandet" Tror du har misforstått det med markedet. det er UMULIG og selge leiligheter med fellesgjeld nå. UMULIG. Dette er snakk om en leilighet med Innskudd 850,000 Fellesgjeld 1.100.000 Topp moderne alt nytt. 85 kvm.. Ingen vil røre den pga særdeles fæl mediadekning. Så ikke kom her og bagatelliser problemet. IN er løsningen for å få solgt. Men som du sier refinansiering for de andre i boet kan bli problematisk med fast rente. Men for dem som har flytende. Har det ingenting for seg.-
Østlandet Skrevet 8. mai 2008 #12 Skrevet 8. mai 2008 (endret) Tror du har misforstått det med markedet. det er UMULIG og selge leiligheter med fellesgjeld nå. UMULIG. Dette er snakk om en leilighet med Innskudd 850,000 Fellesgjeld 1.100.000 Topp moderne alt nytt. 85 kvm.. Ingen vil røre den pga særdeles fæl mediadekning. Så ikke kom her og bagatelliser problemet. IN er løsningen for å få solgt. Men som du sier refinansiering for de andre i boet kan bli problematisk med fast rente. Men for dem som har flytende. Har det ingenting for seg.- IN= Individuell nedbetaling. Ikke alle skjønner det. Ellers så er omstningen her i området mitt, på vanlige borettslagsleiligheter, helt som før. Men med lengre oms.tid og noe lavere priser. Lavinnskuddsleiligheter dermed har stoppet opp. Men da snakker vi om leiligheter med 10 – 25 % som innskudd. I mange tilfeller er det ikke noe grunn for å nedbetale gjelden. Et borettslag her i nærheten, som jeg kjenner godt har rente på 4,5% på fellesgjelden. Slikt får man ikke privat. Her er det nettopp solgt en leligh på 111 kvm for innskudd 1,7 mill og 1,0 mill i fellesgjeld. Tilsvarende leiligheter i nærheten, ligger som eierseksjoner faktisk over dette. Mellom 2,6 og 3,0 mill for 90 – 105 kvm. Hvilken leilighet er det forresten du prater om? Kan ikke finne den omtalt lenger opp. Endret 8. mai 2008 av Østlandet
Gjest Elfrida Skrevet 8. mai 2008 #13 Skrevet 8. mai 2008 Ts bør kanskje be om å få se nedbetalingsplanen for fellesgjelden for å sjekke at det betales avdrag på hele lånet, og ikke bare renter, ev avdrag på deler av lånet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå