Gå til innhold

Fiskekaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

Jeg har nå prøvd flere fiskekakeoppskrifter som jeg har funnet på nett eller i kokebøker - ingen funker for meg virker det som...Noe gjør jeg galt...

Så jeg lurer på om noen har noen gode fiskekakeråd å komme med.

Hva har dere i? Mengde etc... Noen bruker egg, andre ikke...jeg ender som regel opp med å putte i egg uansett bare for å få de til å henge sammen...Så er noen oppskrifter bare med potetmelsjevning...da bare drysser de fra hverandre synes jeg.

I dag endte jeg opp med å putte egg og masse potetmel i bare for å få de sammenhengende...funka lissom så dårlig det også...ble fine utenpå og lettere å snu, men de virker neste rå inni da jeg trodde de var ferdige...burde de puttes i stekeovnen etterpå? (vet fra når jeg lager fiskegrateng at den skal stå lenge i stekeovnen).

Hvordan temperatur steker dere kakene på og hvor lenge på hver side...sånn ca?

Og hvis noen har en oppskrift som funker, så blir jeg veldig glad for det...gjerne nøye beskrevet...

tusen takk :-)

Skrevet

Oppskrift fra Farmors oppskrifter:

I denne oppskriften er det brukt laks og sei, men du kan bruke annen slags fisk også.

1/2 kg filetert laks

1/2 kg filetert sei

2 1/2-3 ss potetmel

Ca. 12 dl kald melk

1 egg

5 ts salt

1 ts malt pepper

1 ts muskatblomme

Mal laks, sei og salt to ganger på kjøttkvern. Tilsett deretter potetmel, og mal fiskefarsen en gang til. Om kvernen din har store hull, må du kanskje male farsen et par ganger til for at den skal bli fin og seig.

Arbeid fiskefarsen godt sammen med egget, og spe langsomt med kald melk. Bruk ikke for mye melk om gangen, og elt farsen godt sammen mellom hver speing. Vær obs på at om farsen blir varm, kan den skille seg, så det er lurt å stå så kaldt som mulig mens man jobber med fiskefarse. Når deigen er passe seig tilsetter du krydderet.

Bruk margarin til stekingen for smakens skyld, men bland gjerne i litt olje. Stek en prøvekake og smak om det trengs noe mer krydder. Laksekakene stekes til de er gyldenbrune på begge sider.

Smelt smør eller margarin i stekepannen mens du hakker opp løken. La løken surre litt i smøret, men den skal ikke bli brun.

Server laksekakene med kokte poteter og gulrøtter og hell over litt løksmør.

Bruk gjerne foodprosessor isteden for kvern, ta den tiden du trenger for å spe inn melken, og rør godt så du får en luftig farse.

Fisk trenger ikke stekes så lenge, stek en prøvekake først og sjekk at den er gjennomstekt. Om fiskekakene dine virket rå, så kan det kanskje skyldes at det var mye mel i dem?

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg har ingen oppskrift her og nå, men et godt tips er at en del (f.eks. halvparten) av fisken du bruker bare er halvt tint slik at farsen ikke blir varm og skiller seg, slik det står i oppskriften over. Jeg lager gjerne fiskekaker av sei blandet med hyse, eller bare seikaker. Kan også prøve deg fram, bruke steinbit, eller lage gjeddekaker.

Skal du lage mye, er det en fordel at man er to, den ene lager farsen, mens den andre steker etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...