Gå til innhold

Stell av spirea og potentilla

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke hage, men har fått meg en som fulgte med huset. Jeg kan så lite at når jeg leser "klippe ned" så forstår jeg ikke hva det betyr.

Jeg har noen få små spireabusker som jeg plantet i fjor sommer. De er brune og grenene - eller stilkene, eller hva det nå heter - har knekt etter snøen i vinter. Jeg har på følelsen av at de må "klippes ned" for å bli fine igjen til sommeren.

Hvordan klipper man ned en spirea? Tar man saksa fatt og klipper stilkene rett av? Hvor mange cm lar man stå igjen? Kommer virkelig alt tilbake igjen?

Det samme med potentilla. Jeg har flere store potentillabusker. Det ser ut som et kratt. Skal de også "klippes ned", hva nå enn det betyr? De må vel nesten sages ned, så store som de er. Hvor mye skal stå igjen da?

Håper noen hagefolk kan lese alle disse uvitende spørsmålene og gi meg noen tips.... :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Klipp i vei, da blir de tette og fine.

Jeg klipper til det står igjen kvister som er ca 5 cm høye.

Skrevet
Klipp i vei, da blir de tette og fine.

Jeg klipper til det står igjen kvister som er ca 5 cm høye.

Gjelder det både potentilla og spirea?

Og klipper man bare rett av, et vilkårlig sted på stilken/stammen? Ikke noe man må passe på altså?

Skrevet
Gjelder det både potentilla og spirea?

Og klipper man bare rett av, et vilkårlig sted på stilken/stammen? Ikke noe man må passe på altså?

Ehh...jeg skrev at jeg brukte å klippe av til det stod ca 5 cm igjen av kvistene - da er jo ikke det vilkårlig.

Men rett av ja, og det gjelder både potentilla og spirea.

Skrevet

Men en viktig ting du må huske på hvis du har brudespirea/grefsheimspirea er at de blomstrer på fjorårets skudd. Det vil si at hvis du klipper de helt ned i år, vil det ikke komme blomster på den i år. Men den vil bli kraftig og fin med hvite blomster neste år.

Men har du derimot rosespirea el. lignende vil de gjerne bli klippet ned hvert år og blomstrer på årsskudd.

• 13 år senere...
Skrevet

Fant denne tråden. Trenger potentilla mye vann og gjødsel? Har den i en terrakottapotte, men den er kanskje litt liten, 30 - 35 cm i diameter. Visste ikke at den kan bli en busk, har ikke hage. Vil den trives på verandaen hvis jeg kjøper en større potte eller kan jeg like gjerne plante den ute i fellesområdet? 

Skrevet (endret)
Jytte skrev (21 minutter siden):

Fant denne tråden. Trenger potentilla mye vann og gjødsel? Har den i en terrakottapotte, men den er kanskje litt liten, 30 - 35 cm i diameter. Visste ikke at den kan bli en busk, har ikke hage. Vil den trives på verandaen hvis jeg kjøper en større potte eller kan jeg like gjerne plante den ute i fellesområdet? 

I potte har planter en tendens til å bunnfryse og få røttene skadet, ettersom kulden kommer til rundt hele. Den vil ha større sjanser for å overleve i jorden, som "luner" litt mer mot frost enn en potte. 

Potentilla er en busk som ofte blir brukt i skråninger og rundt omkring i offentlige beplantninger som står der og klarer seg selv i år etter år. Den er plantet i skråninger rundt omkring i borettslaget her jeg bor, og jeg har aldri sett noen stelle dem. De klarer seg fint likevel, og blomstrer lenge.

Den trenger nok ikke mye gjødsel og stell, så sant den er plantet i bakken. 

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

I potte har planter en tendens til å bunnfryse og få røttene skadet, ettersom kulden kommer til rundt hele. Den vil ha større sjanser for å overleve i jorden, som "luner" litt mer mot frost enn en potte. 

Potentilla er en busk som ofte blir brukt i skråninger og rundt omkring i offentlige beplantninger som står der og klarer seg selv i år etter år. Den er plantet i skråninger rundt omkring i borettslaget her jeg bor, og jeg har aldri sett noen stelle dem. De klarer seg fint likevel, og blomstrer lenge.

Den trenger nok ikke mye gjødsel og stell, så sant den er plantet i bakken. 

Takk for svar. Kan jeg ha den i kjellerboden til vinteren selv om det er romtemperatur og mørkt der? Eller pakke den inn og håpe på at den overlever vinteren ute på verandaen? 

Det siste alternativet er å snike meg til å plante den ute på fellesområdet og håpe at den ikke blir fjernet. 

Skrevet
Jytte skrev (Akkurat nå):

Takk for svar. Kan jeg ha den i kjellerboden til vinteren selv om det er romtemperatur og mørkt der? Eller pakke den inn og håpe på at den overlever vinteren ute på verandaen? 

Det siste alternativet er å snike meg til å plante den ute på fellesområdet og håpe at den ikke blir fjernet. 

Nei, den vil ikke overleve i en mørklagt kjellerbod. Det er for varmt (plussgrader) og for dårlig med lys der. De er skapt for å takle årstider og vinterdvale ute i minusgrader som en del av årssyklusen.

Du kan prøve å sette potten i en isoporkasse som dekker potten, og så dekke til jorden med sekkestrie på toppen. Det skjermer kanskje mot rotskader pga barfrost. Sett den inntil husveggen, kanskje det luner litt med varme innenfra.

Lykke til. Det kan jo hende vi får en mild vinter :)

• Liker 1
Skrevet

Akkurat potentilla er blant de tingene jeg kan se for meg at kan overleve i en stor krukke på terrassen. Ofte er det også vårsola og stadig tining/tilfrysing på grunn av varierende temperatur på dag og natt som tar knekken på planter i potter og krukker og ikke selve kulden. Jeg ville bare gjort som @Million foreslår og sørget for å dekke den til og vanne forsiktig når våren kommer. Husk også at potentilla ofte er veldig sen om våren så selv om den ser død ut lenge, så kan det godt være at det er liv likevel 🙂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...