Gå til innhold

Overnatting i forbindelse med jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

I løpet av 2007 hadde jeg en del overnattinger i forbindelse med jobben hvor arbeidsgiveren betalte for overnatting hvor frokost var inkludert. Utover det ingen godtgjørelse. Har fått bekreftelse på disse ukesoppholdene til å legge ved selvangivelsen.

Men hvor skriver jeg det, og hvordan regner jeg ut? Finner bare rettledning om hvordan man skriver av overnatting i forbindelse med jobben som man har måttet betale for selv. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette var tjenestereise skal det ikke med på selvangivelsen.

Skrevet

Nei, det trodde ikke jeg heller, siden jeg ikke har hatt reelle utgifter ved oppholdet annet enn jeg har måttet kjøpe mat til to husholdninger, det borte og det hjemme. Men i følge arbeidsgiver skal det visst det, hadde noe med kostpenger å gjøre...

Skrevet

Du kan trekke fra kostpenger pr.døgn hjemmefra etter satte takster. Det er ulike takster utifra hvordan du bor. Om du bor på hotell, kan du trekke fra mye mer enn om du bor på hybel med kokemuligheter. Du finner takstene på skattesidene.

Skrevet (endret)

Dette er hentet fra rettledningen til selvangivelsen, tipper du finner svaret her:

3.2.7 Merkostnader til kost og losji mv. ved opphold utenfor hjemmet

Må du av hensyn til arbeidet bo utenfor hjemmet, har du krav på fradrag for merkostnader på grunn av fraværet, hvis du har dekket kostnadene selv. Du regnes ikke å bo utenfor hjemmet hvis fravær om natten bare skyldes opphold på arbeidsplassen inntil to døgn (til og med 48 timer), og dette inngår som en del av din ordinære arbeidstid, f.eks. ved skiftarbeid, arbeid på mobilt arbeidssted og sammenhengende vakter. Fradrag for merkostnader til kost ved slike opphold gis vanligvis med kr 75 per dag og bare når fraværet fra hjemmet utgjør mer enn 12 timer. Fradraget inngår i minstefradraget, eller i post 3.2.2 hvis minstefradraget ikke brukes.

Innlegget er endret iht reglene.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...