Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #1 Skrevet 12. april 2008 Ofte har jeg blitt imponert av små barn som kan diverse ting som foreldrene har lært dem. Det kan være å løse relativt avanserte mattestykker i hodet, snakke et fremmedspråk, spille et instrument osv. Er det noen her som lærer barna sine slike ting, og hvordan går dere i så fall fram? Man vil jo ikke pushe dem for mye heller, sånn at det blir mer et ork enn noe de har det morsomt med.
Gjest Gjest-M- Skrevet 12. april 2008 #2 Skrevet 12. april 2008 Når barn er små, må lærdommen lekes inn. Hvis barnet er opptatt av f.eks bokstaver og språk, lek med språket. Rim, regler, sanger og bøker er fint. Lekeskriving syns mange er moro, så vær der ved siden av dem og snakk om det de gjør. Samme med tall, hvis det er interessen. Barn er utrolig vitebegjærlige og nysgjerrige, og lærer gjennom erfaring. La barnet få være med på "voksenting", f.eks matlaging, baking, hagearbeid, snekring, maling, vaske hus osv. Uansett hva barnet skulle være interessert i, er lek nøkkelen til læring. Og at det får delta i aktiviteter sammen med voksne som snakker med dem og tar dem på alvor.
Shade Skrevet 12. april 2008 #3 Skrevet 12. april 2008 Hehe datteren til en veninne av kan imponerende mange Brann sanger ordrett. Og hun er bare 3.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #4 Skrevet 12. april 2008 Mange ting lærer jo barn bare av å observere andre, det er ikke alltid noen som bevisst har lært dem det. Min ene datter kunne for eksempel plystre høyt og rent da hun var 2 1/2 år, og folk i butikker og på gata stoppet opp og stirret på oss hehehe. Men vi hadde ikke gjort noe for å lære henne det, hun smugtrente på rommet sitt alene ;-) . Sånne ting har jeg opplevd mange ganger med barna mine, at de har øvd og øvd for seg selv på ting uten at noen bevisst har gått inn for å lære dem det. Når det gjelder å lære seg et instrument, mattestykker og slike avanserte ting, så har jeg opplevd to årsaker til det - foreldre som pusher på og stadig terper på ting for at barna skal lære det, og barn som har en genuin interesse for noe og elsker å øve/lese/trene på det.
Serene Skrevet 13. april 2008 #5 Skrevet 13. april 2008 Har en gutt på seks som kan mye om noen få tema, men dette er relatert til hans interesse, ikke vårt ønske om at han skal kunne så mye. I en alder av 4 kunne han fortelle meg når jeg sa at "Se solen er stått opp": "Nei Mamma, det er jorda som snurrer rundt sola" osv, veldig vitenskapelig anlagt med andre ord, har et sterkt ønske om å finne årsaken bak ting, navn på planeter, hvorfor det regner osv. Hver gang han har spurt, har vi svart, og har vi ikke kunnet svare, har vi lånt en bok som forteller om disse tingene, og av en eller annen grunn så har det vi har lest for han blitt husket i detalj. For oss voksne høres det svært rart ut å høre en guttunge kunne navn på 8-10 ulike dinosauruser, når jeg selv personlig bare kan to, men det har altså noe med interesse å gjøre, ikke at vi påvirker han til å pugge noe som helst.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 13. april 2008 #6 Skrevet 13. april 2008 Min samboer var et mattegeni når han var liten (er det fortsatt da), men hans foreldre gikk ikke ikk for å lære han det, men det var det han fant spennende. Tror ikke man kan få barn til å bli interisert i noe de ikke selv syne er morsomt eller spennende
Gjest Reka Skrevet 13. april 2008 #7 Skrevet 13. april 2008 Hehe datteren til en veninne av kan imponerende mange Brann sanger ordrett. Og hun er bare 3.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå