Gå til innhold

Har "dumme" jenter komplekser for intelligensen sin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man hører så mangt om jenter som har komplekser knyttet til utseendet sitt. Enten har de for stor rumpe, for liten rumpe, for små pupper, for store pupper, for stor mage, for tykke lår, osv. til å være tiltrekkende for en mann.

Personlig vil jeg si at intelligens er en av de egenskapene jeg prioriterer høyest ved valg av kjæreste. Men jeg hører sjelden om noen har komplekser for at de ikke er intelligente nok til å være tiltrekkende for en mann.

Har dere noen gang tenkt at grunnen til at dere ikke får sjans på en fyr, eller grunnen til at en fyr dumper dere, er at dere ikke er intelligente nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men hvis man ikke er så intelligent, hvordan kan man da forstå at man ikke er det og at det er derfor man ikke får en mann?

Jeg vil vel si at man må i det hele tatt være ganske uintelligent før det blir et hinder for å få seg en partner.

Endret av SuperGjest
Skrevet
Har dere noen gang tenkt at grunnen til at dere ikke får sjans på en fyr, eller grunnen til at en fyr dumper dere, er at dere ikke er intelligente nok?

Nei, det har aldri slått meg.

Når jenter er i ungdomsskolealder, eller videregående, er det ikke alltid det er intelligensen som scorer høyest hos gutta. Hvis jenter lærer her at utseendet og kropp betyr mest for om de har sjans, vil de muligens henge ved i noen år til.

Men klart, enkelte er heldige og har både intelligens og skjønnhet. De scorer høyt uansett til enhver tid. En slags tidløs scoring på tvers av generasjonene.

Skrevet (endret)

Håper de har det, men er man dum er man for dum til å tenke seg til det oooog.

Men.. det finnes unntak mister. Har sett det med mine egne øyne. hjæælp :sjokk: og nå er jeg helt ærlig :sjarmor:

Endret av LilleCanCan
Gjest Helen Parr
Skrevet

Teorien min er at man søker likesinnede, så nei, jeg tror ikke man generelt utvikler komplekser for mangel på intelligens dersom man opplever å bli dumpet.

Skrevet

Tror ikke de har komplekser for dummheten sin og manglende IQ.

De er så dumme at de skjønner ikke at de er det! :gjeiper:

Skrevet

Kan nok hende noen faar komplekser for lav intelligens hvis man er sammen med en som har hoey intelligens, og omgir seg mest med intelligente mennesker. Naar man da ikke forstaar et kvidder av hva omgangsvenner prater om, saa kan man jo faa komplekser for ikke aa vaere smart nok. Men jeg tror de fleste omgir seg med folk man en del til felles med, og da blir det kanskje ikke et saa stort problem?

Men jeg vet jeg ville hatt problemer om jeg var sammen med en som ikke hadde hoeyere utdannelse, siden utdanning gjoer at man laerer aa tenke paa en litt annen maate (det merker jeg godt naar jeg sammenlikner venner og bekjente etter nivaa av utdanning). Min kjaere ville aldri klart aa vaere sammen med ei jente som han ikke kunne prate med om det han holder paa med i forskningen han driver med.

Skrevet

Komplekser kan jeg ikke si at jeg har, men det hender titt og ofte at jeg følger rådet om at det er bedre å holde kjeft å se ut som en idiot, framfor å åpne munnen og fjerne all tvil, så litt bevisst er jeg nok likevel. ;)

Skrevet (endret)

Tviler på at de vet selv at de er dumme... Da hadde de vel holdt kjeft, istedet for å komme med noen gullkorn :skratte: Jeg kan le så jeg nesten tisser på meg av noen utsagn som et par av jentene i klassen min på ungdomsskolen kom med!

edit: skriveleif

Endret av IloveNY
Skrevet (endret)

Jeg hadde en flørt med ei som helt klart var mindre begavet, vi hadde problemer med å holde en samtale fordi hun hadde et noget begrenset ordforråd og jeg merket at hun ble så lei seg at jeg senket nivået på språket mitt vekk fra slik jeg normalt ville pratet. Skal sies det ikke hadde så mye annet for seg enn fysisk tiltrekkelse, og at hun i etterkant forsvant med en eller annen u-utdannet stereotyp bygdetulling som mishandler henne, så det er vel noe i at man havner med likesinnede.

Endret av kevlar
Skrevet (endret)

Hva mener egentlig med "dum" her ?

Når er noen så dumme at de bør ha komplekser for det ?

Har dere gutta med dere intelligenstester fra mensa på date , eller?

Endret av mamut75
Skrevet

Vel, per definisjon blir det vanskeligere å konstruere komplekser for hvor dum du er jo dummere du er.

Skrevet
Har dere gutta med dere intelligenstester fra mensa på date , eller?

Tviler på at de har en såpass kredibel vurdering av intelligensen til den potensielle turtelduen sin.

Skrevet (endret)
Vel, per definisjon blir det vanskeligere å konstruere komplekser for hvor dum du er jo dummere du er.

Per definisjon av hva ? dum eller komplekser ? er begge intelektuelle størrelser og relaterer de til hverandre 1/1 ?

Endret av mamut75
Skrevet

Hva mener dere med "dum" og mindre intelligent forresten?

Jeg tror ikke jeg kjenner noen dumme mennesker, og jeg omgås mennesker fra de fleste samfunnslag, med både høyere og lavere utdannelse.

Noen har mer kunnskap enn andre på ett eller flere felt, noen har en sterkere logisk sans enn andre, noen er flinkere til å lese mennesker enn andre, noen har mer eller mindre livserfaring enn andre, og noen har en høyere IQ en andre... men jeg kjenner ingen jeg vil karakterisere som dumme.

I følge mine IQ-tester er jeg langt fra å være et geni.

Jeg vil tro at jeg ligger midt på treet med tanke på logisk sans og evner til å se en sammenheng, men jeg er absolutt ikke den skarpeste kniven i skuffen... jeg har et enkelt språk med minimalt bruk av fremmedord, er lettlurt, naiv, og har en lunte som er lengre enn lang.

Det fører til en del komiske episoder og teite kommentarer, og noen vil sikkert karakterisere meg som dum på grunn av det, men det sier mer om dem enn om meg, og siden jeg har mye galgenhumor og selvironi plager det meg minimalt.

Komplekser har jeg i alle fall ikke på grunn av det!

Skrevet
Per definisjon av hva ? dum eller komplekser ? er begge intelektuelle størrelser og relaterer de til hverandre 1/1 ?

Hvorfor spør du om det?

Skrevet
Hvorfor spør du om det?

Fordi jeg tenkte du kanskje greide å forklare betydningen av den andre setninga litt over her .

Skrevet
Fordi jeg tenkte du kanskje greide å forklare betydningen av den andre setninga litt over her .

Ok, litt keitete av meg å ikke spesifisere: Hva mener du med "intelektuelle" størrelser? Det er ingen i verden som vet om det er et 1-til-1 forhold mellom intelligens og psykologiske komplekser.

Skrevet

Det gjelder vel for de fleste av oss at vi har vært i en situasjon der vi har følt oss dummere enn den vi snakker med? Selv normalt intelligente personer kan vel oppleve det?

Tror neppe det er slik at man ikke evner å føle at man kommer til kort eller føle på at man ikke skjønner, eller at man ikke evner å forstå at de fleste samtaler går over hodet på en selv om man er dum. Man trenger ikke være spesielt smart for å innse at man kommer til kort!

Når det gjelder komplekser for manglende intelligens i fht kjæreste, så er det vel som regel slik at man tiltrekkes av de man har noe til felles med og at man trives best sammen med noen man er på samme planet som? Jeg er ganske sikker på at forhold der den ene er veldig mye smartere enn den andre er utilfredsstillende for begge parter. Greit nok at den smarte syns det er problematisk, men jeg tror det er minst like ille for den som er underlegen intelligensmessig/kognitivt og jeg er overbevist om at en jente som føler at hun kommer til kort på det området vis a vis kjæreste (eller venner) føler på det og kan få minst like store komplekser for det som for at hun er for tykk/tynn/osv.

Skrevet
Ok, litt keitete av meg å ikke spesifisere: Hva mener du med "intelektuelle" størrelser? Det er ingen i verden som vet om det er et 1-til-1 forhold mellom intelligens og psykologiske komplekser.

Konvensjonell intelligens , læring , hukommelse , ressoneringsevne , logisk sans mm regnes for å være intellektuelle størrelser , mens komplekser har mer med emosjonelle størrelser å gjøre og skåre på den ene påvirker ikke nødvendigvis det andre .

Å føle seg smart eller dum er ikke nødvendigvis en objektiv oppfattelse av virkeligheten , men har mer med selvtillit og selvfølelse å gjøre .

2 mennesker som av andre vurderes som like mht intellekt , kan ha en svært ulik oppfatning av seg selv på dette området .

De som feks føler seg dummere enn andre , trenger absolutt ikke å være det , mens de som føler seg mye smartere enn andre syntes jeg oftere kan beskrives som arrogante enn smarte .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...