Gå til innhold

Barnetrygd etter 18 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tråden om enslige forsørgere står det at man kan søke om forlenget barnetrygd dersom barnet er over 18 år og bor hjemme pga skolegang. Dette var nytt for meg. Finner ingenting om det på NAV sine sider. Noen som vet om det stemmer?

Du vet at du kan søke om forlenget barnetrygd og forlenget barnebidrag dersom barna er 18 år og bor hjemme pga skolegang eller pga andre ting? Sjekk NAV sine sider!
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men jeg er ganske sikker på at dette ikke stemmer. Det er ikke så mange årene siden tiden man mottok barnetrygd ble utvidet fra 16 til 18 år, og jeg har aldri hørt at den kan utvides ytterligere.

Bidrag er en annen sak, der kan "barnet" søke om bidrag så lenge det går på videregående skole.

• Liker 2
Skrevet

Dette gjelder nok bare barnebidrag og ikke barnetrygd såvidt meg bekjent.

Skrevet

Forlenget barnetrygd har jeg aldri hørt om før.

Forlenget barnebidrag er noe annet. Det fikk jeg selv etter at jeg fylte 18. Hadde det gått an å fått forlenget barnetrygd ville jeg ha fått det og, så det ville jeg ha husket.

Dette er riktignok noen år siden nå, så mulig ting har forandret seg... Men jeg tviler.

Gjest *Ulla*
Skrevet
I tråden om enslige forsørgere står det at man kan søke om forlenget barnetrygd dersom barnet er over 18 år og bor hjemme pga skolegang. Dette var nytt for meg. Finner ingenting om det på NAV sine sider. Noen som vet om det stemmer?

Hadde ikke det vært litt rart da? Barnetrygd etter myndighetsalder?

Skrevet

Jeg spurte ei venninne som jobber hos NAV om dette nettopp, og hun sa at barnetrygden kun gjaldt til barnet var 18 år.

Skrevet

Takk for svar! Da fikk jeg bekreftet det jeg trodde- barnetrygd utbetales bare til "barnet" blir 18 år.

For datteren min blir det aktuelt å søke om forlenget barnebidrag fra faren. Noen som vet hvordan hun skal gå fram? Og når bør hun søke? Er det lurt at hun kontakter NAV for å få hjelp til søknaden? Hun blir 18 om fire måneder.

Skrevet
Takk for svar! Da fikk jeg bekreftet det jeg trodde- barnetrygd utbetales bare til "barnet" blir 18 år.

For datteren min blir det aktuelt å søke om forlenget barnebidrag fra faren. Noen som vet hvordan hun skal gå fram? Og når bør hun søke? Er det lurt at hun kontakter NAV for å få hjelp til søknaden? Hun blir 18 om fire måneder.

Det er fra 2-6 måneders behandlingstid, og beskjeden jeg fikk fra Nav da det var aktuelt for mitt barn å søke var å vente til h*n fylte 18 for å slippe unna fastsettelsesgebyret.

Ellers er søknaden forholdsvis enkel å fylle ut, vil tro at dere klarer det uten hjelp.

Lykke til i prosessen!

Skrevet
Det er fra 2-6 måneders behandlingstid, og beskjeden jeg fikk fra Nav da det var aktuelt for mitt barn å søke var å vente til h*n fylte 18 for å slippe unna fastsettelsesgebyret.

Ellers er søknaden forholdsvis enkel å fylle ut, vil tro at dere klarer det uten hjelp.

Lykke til i prosessen!

Takk! :)

Problemet vårt er at faren ikke betaler frivillig. Innkrevingssentralen må trekke bidraget direkte fra lønna hans før han får den utbetalt. Jeg tror ikke innkrevingssentralen fortsetter med det etter datteren vår er 18 år. Jeg er derfor usikker på om datteren vår kommer til å få bidrag etter hun blir 18 år i august - 08. Hun er ferdig på videregående sommeren - 09.

Skrevet

nei stemmer ikke,men du kan søke om bidrag

• 1 år senere...
Gjest Gjest_hildegunn_*
Skrevet

Hei,forlengelse av barnebidrag etter 18 år,det må barnet selv søke om,betaler barnefaren får barnet videre bidrag,nav forskuterer ikke om barnefaren ikke betaler,det koster og 850 kr å søke,å den regningen får barnet.

Lykke til:)

Skrevet
Hei,forlengelse av barnebidrag etter 18 år,det må barnet selv søke om,betaler barnefaren får barnet videre bidrag,nav forskuterer ikke om barnefaren ikke betaler,det koster og 850 kr å søke,å den regningen får barnet.

Nei, sannsynligvis gjør det ikke det fordi det ikke har noe særlig inntekt. ;)

Skrevet

det er ikke værre enn å ta en tlf til nav eller statens innkrevningssentral for å høre hvordan du bør gå frem (mest sannsynelig nav selv).. legg fram saken, hva det søkes om, hvorfor (f.eks skolegang),- og hvordan dette har fungert hos dere tildligere..

du kan ringe i.o.m med at h*n ikke ennå er fyllt 18, men det er h*n som må søke;)

Skrevet

NEI NEI NEI

Barnetrygd KUN til 18 år UANSETT!! :-) Jobber i NAV

Skrevet (endret)

Joda, dette kan du søke om! Dersom du er alenemor og barnet ditt har stooor grunn til å bo hjemme under utdannelse etter fyllte 18 år så får du dette!

Jeg vet for jeg får det selv!

EDIT: Nå snakker jeg om bidrag - ikke barnetrygd!

Beklager, ikke barnetrygd - men du kan søke om utvidet bidrag/forlengelse fra far!

Endret av Sulosi
  • 3 år senere...
Skrevet

NEI NEI NEI

Barnetrygd KUN til 18 år UANSETT!! :-) Jobber i NAV

Jøss nok en nav ansatt som ikke har peiling på en dritt !!!

Skrevet

Jøss nok en nav ansatt som ikke har peiling på en dritt !!!

Om det er faktafeil, så kan du kanskje vise til link som beviser at den navansatte tar feil?

Anonym poster: d60a31690d98de9ad7ba490072df3670

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Mvh Sulosi, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...