Gå til innhold

Hvordan lære barn å dele?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt på snart 2,5 år er generelt veldig samarbeidsvillig og har et godt språk, så det går fint an å snakke med ham. Men han synes det er fryktelig vanskelig å dele (ikke uvanlig, jeg vet det). Noen barn leker han kjempe fint med når de er på besøk, men de fleste gangene blir han fortvilet og vil ikke at det andre barnet skal leke med lekene hans. Vi pleier å be de som kommer på besøk om å ta med noe de også, så kan barna låne av hverandre. Da går det som regel litt lettere, men vi har likevel et godt stykke igjen før vi er der vi ønsker å være.

Ofte blir besøk av andre barn mer slitsomme for alle parter enn koselig, og det er jo ikke slik det skal være.

Hva har dere andre gjort for at barna deres skal lære å dele uten at dere må mase om det?

tingeling

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her blir barna utsatt for MANGE situasjoner hvor det handler om deling, og de har lært det på den måten.

Vi snakker/snakket om å dele daglig/flere ganger daglig, både når det handlet om leker, godter, osv...

Det at de andre må ta med leker selv synes jeg er en dårlig idèe.

Greit nok at de kan låne av hverandre, men man kan også se at "nei, h*n har da leker selv, så hvorfor skal h*n låne bilen min"

Når det ikke er andre leker tilgjengelig, så MÅ man dele - og det lærer man etterhvert...

Snakk også om dette når dere er hos andre, f.eks at det sikkert var fint for ham å få låne leker mens han var der. Osv...

Ellers vil jeg tro at det går seg til...

Går han i barnehagen? Og i såfall, er han på samme måte der - eller er det bare hjemme med SINE leker dette vises

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...