Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 12. april 2008 #1 Skrevet 12. april 2008 Krakow Vilnius Budapest Eller andre hovedstader i øst-europa? (ikke riga)
Bianca Skrevet 12. april 2008 #2 Skrevet 12. april 2008 Budapest kan anbefales på det varmeste! Krakow er også en nydelig by.. Praha er jo en klassiker.. Har ikke vært der selv, men den står svært høyt på lista!
Bernina Skrevet 12. april 2008 #3 Skrevet 12. april 2008 Den siste byen i øst Europa som jeg besøkte var Gdansk i Polen. Det var en positiv overaskelse må jeg si. Vakker by! Ellers er jeg begeistret for Budapest og Krakow. Tallin er en fin liten by som passer veldig godt for weekendbesøk. Bra spa der også.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2008 #4 Skrevet 12. april 2008 Krakow Vilnius Budapest Eller andre hovedstader i øst-europa? (ikke riga) Krakow er bra hvis du er interessert i historie (spennende jødisk bydel, dagstur til Auschwitz etc). Vilnius har en veldig pen gamleby med blant annet utrolig mange flotte kirker. Budapest er kanskje mer typisk storby. Slutter meg ellers til de som anbefaler Tallinn eller Praha. St Petersburg er også flott. Også Kiev har mye flott arkitektur.
Gjest Gjest_Marit_* Skrevet 13. april 2008 #5 Skrevet 13. april 2008 Krakow er bra hvis du er interessert i historie (spennende jødisk bydel, dagstur til Auschwitz etc). Vilnius har en veldig pen gamleby med blant annet utrolig mange flotte kirker. Budapest er kanskje mer typisk storby. Slutter meg ellers til de som anbefaler Tallinn eller Praha. St Petersburg er også flott. Også Kiev har mye flott arkitektur. Jeg synes Krakow er mye mye mer en bare "bra" hvis du er interessert i historie. Det kryr av gode og billige restauranter, mange jazzklubber, og natteliv med disco og nattklubber. Skobutikker (jeg kom hjem med 10 par!), krystallglass, smykker og i den jødiske bydelen Kazimierz finner du mange gallerier og kan få kjøpt bilder til ca 500-700 kr. Gamlebyen er hyggelig og romantisk. Også er det selvfølgelig Wavel borgen som er både slott, katedral og festning i ett.
Bianca Skrevet 13. april 2008 #6 Skrevet 13. april 2008 Jeg synes Krakow er mye mye mer en bare "bra" hvis du er interessert i historie. Det kryr av gode og billige restauranter, mange jazzklubber, og natteliv med disco og nattklubber. Skobutikker (jeg kom hjem med 10 par!), krystallglass, smykker og i den jødiske bydelen Kazimierz finner du mange gallerier og kan få kjøpt bilder til ca 500-700 kr. Gamlebyen er hyggelig og romantisk. Også er det selvfølgelig Wavel borgen som er både slott, katedral og festning i ett. Åh nå fikk jeg lyst til å dra tilbake til Krakow (var der bare på klassetur som 16-åring)
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2008 #7 Skrevet 14. april 2008 Krakow er ikke den peneste av de mange flotte byene i øst-Europa, men enig i at byen er bra (eller bra) for den historisk interesserte. Og markedshallen på torget er super for shopping, kan ta lang tid å komme gjennom der. Tror forresten det finnes turer i Oskar Schindlers fotspor i Krakow. Fabrikken ligger der fortsatt blant annet. Man kan se hvor han bodde og arbeidet, og forskjellige steder filmen ble spilt inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå